Leernetwerken en anders samenwerken

De af- en ombouw van JeugdzorgPlus betekent niet alleen een ontwikkeling van kleinschalige hulpvormen. Er moet met elkaar een duurzame oplossing gezocht worden, waarbij de focus ligt op het thuis, of het zo thuis mogelijk opgroeien van kinderen en jongeren. Dit is een leerproces, waarin professionals, beleidsmakers en bestuurders anders moeten gaan denken en doen. Op deze pagina staan enkele initiatieven van leernetwerken en samenwerkingen.

Leernetwerken

Beweging van nul

Een groep professionals uit de brede jeugdhulp werkt samen aan een permanente vooruitgang binnen de jeugdhulp. Een van de doelstellingen: Nul kinderen die niet optimaal thuis opgroeien. Hiermee is een beweging ingezet om een fundamentele verandering in de jeugdhulp door te voeren, door samenhang te creëren tussen het gewone leven, preventie en zorg.

Samen naar 0

StroomOP

StroomOP is een netwerk van jeugdhulp- en onderwijsprofessionals die streven naar eerdere, snellere en beter passende hulp voor jongeren en hun ouders. Er zijn verschillende projecten waarin gewerkt wordt aan een lerend jeugdstelsel, om te zorgen voor een omgeving die liefdevol, stabiel en veilig is. En waar de hulp het liefst thuis geboden wordt.

StroomOPwaarts de toekomst in

Ketenbreed leren

Ketenbreed Leren is een onderzoeks- en veranderproject waarin geleerd wordt van hulpverleningstrajecten die eindigen in specialistische, weinig voorkomende jeugdhulp met verblijf.

Ketenbreed leren

K-EET

De missie van K-EET was: geen kind overlijdt als gevolg van een eetstoornis. Vroegtijdig herkennen en behandelen leidt namelijk tot minder lijden, minder maatschappelijke kosten en minder ernstig zieke kinderen en jongeren. Dit krijgt een vervolg in 'K-EET bouwt door'. 

K-EET bouwt door naar EetstoornissenNetwerk 

Praktijkleernetwerk kleinschaligheid

Het NJi organiseert het praktijkleernetwerk kleinschaligheid. Hieraan nemen professionals, gedragswetenschappers en beleidsmedewerkers deel die werken aan de ontwikkeling van kleinschalig verblijf in de jeugdhulp. Het praktijkleernetwerk komt elke twee maanden bij elkaar. 

Samen leren door onderzoek, praktijkkennis en ervaringen

Netwerk Kwaliteit en Blijvend Leren

Het netwerk Kwaliteit en Blijvend Leren is een autonome organisatie waarin de partners gelijkwaardig deelnemen, ieder vanuit de eigen rol maar altijd in verbinding met elkaar. In het netwerk werken jongeren, ouders, professionals, organisaties, gemeenten en het rijk samen.

Het netwerk Kwaliteit en Blijvend Leren gaat gezamenlijke kwaliteitskaders opstellen en manieren uitwerken om op de werkvloer te leren. Ook brengt het netwerk in kaart welke kennis over de kwaliteit van jeugdhulp nog ontbreekt. Het netwerk stelt een onderzoeks- en implementatieagenda op voor onderzoek naar datgene wat we nog niet weten, en de toepassing van wat we wel weten.

Netwerk Kwaliteit en Blijvend Leren

Samenwerken

Landelijke regie

Met het uitvoeringsplan voor de om- en afbouw van de gesloten jeugdhulp zette oud-staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) in op landelijke regie voor kwetsbare jongeren die bescherming en veiligheid nodig hebben. In het plan staan duidelijke afspraken met gemeenten en aanbieders over wat  nodig is voor een goede af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp, hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld en wat de planning is. 

Kamerbrief over uitvoeringsplan af- en ombouw gesloten jeugdhulp en opbouw alternatieven (Rijksoverheid.nl)

Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd

Nederland telt acht Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd die voorkomen dat jongeren met complexe hulpvragen tussen wal en schip vallen. Vanuit een onafhankelijke positie ondersteunen ze de jeugdhulpregio's en de regionale expertteams om samen met jongeren, ouders, hulpverleners en gemeenten een onvoorwaardelijke oplossing te vinden.

Wat doen de Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd? (VNG)

Schakel- en adviesraad

De Schakel- en adviesraad wil op landelijk niveau leren van samengebrachte ervaringen. De raad wil die ervaringen koppelen aan beschikbare kennis, verbeteringen hanteerbaar maken voor praktijk en beleid, samen een ontwikkelagenda opstellen voor de toekomst en stap voor stap werken aan het fijn opgroeien van alle kinderen in Nederland.

SAR jeugd – Schakel en Adviesraad

Aanstelling Leon Meijer

Oud-staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) stelde, mede namens de VNG en Jeugdzorg Nederland, oud-wethouder Leon Meijer aan als bestuurlijk aanjager voor de transformatie van de JeugdzorgPlus en de residentiële jeugdhulp. 

Leon Meijer benoemd als bestuurlijk aanjager afbouw gesloten jeugdhulp  (Rijksoverheid.nl)

Expertgroep Onderwijs

Het ministerie van OCW werkt aan een regeling voor het ontwikkelen en delen van expertise bij de ontwikkeling van alternatieven voor onderwijs. Daarbij sluit zij aan op de kennis en ervaring die vanuit de subsidieregeling 'Onderwijscoalities af- en ombouw gesloten jeugdhulp' voor de samenwerkingsverbanden is uitgezet.

De Expertgroep verbindt alle onderwijsinstellingen verbonden aan gesloten voorzieningen en alternatieven. De groep richt zich op het versterken van de onderwijsexpertise binnen de om- en afbouw van de gesloten jeugdzorg.

Samen bereiken wat niemand alleen lukt

De jeugdhulp in Nederland is zo georganiseerd dat het leven van jongeren en gezinnen er vaak onnodig complex door wordt of zelfs vastloopt. Gezinsproblemen worden opgeknipt in handzame deelproblemen. Maar daarmee wordt de dagelijkse realiteit van het gezin uit het oog verloren. De jeugdhulp is ingericht volgens het maakbaarheidsprincipe. De werkelijkheid is helaas weerbarstiger. Deze NJi-publicatie beschrijft wat het van professionals, bestuurders en beleidsmakers vraagt om samen lerend te werken aan een cultuur van anders denken en doen waarin het dagelijkse leven van kind en gezin centraal blijven staan.

Samen bereiken wat niemand alleen lukt 

Perspectief bij stagnatie

Soms werkt hulpverlening onvoldoende of averechts. Vaak zijn dan meerdere hulpverleners betrokken bij het gezin op verschillende levensgebieden. De ene hulpverlener kan dan onbedoeld het werk van een ander belemmeren. Het voelt dan alsof het vastloopt. Het lukt niet om samen het verschil te maken. Het NJi keek samen met gezinnen, hulpverleners en bestuurders hoe je het anders kunt doen. En hoe je samen weer in beweging kunt komen, waarbij de mogelijkheden van kinderen en gezinnen leidend zijn. Lees meer op de pagina's van het NJi,

Perspectief bij stagnatie

Anne Addink

Drs. Anne Addink

Onderzoeker
a.addink [at] nji.nl