Perspectief bij stagnatie
Soms werkt hulpverlening onvoldoende of averechts. Vaak zijn dan meerdere hulpverleners betrokken bij het gezin op verschillende levensgebieden. De ene hulpverlener kan dan onbedoeld het werk van een ander belemmeren. Het voelt dan alsof het vastloopt. Het lukt niet om samen het verschil te maken. Het NJi keek samen met gezinnen, hulpverleners en bestuurders hoe je het anders kunt doen. En oplossingen bedenkt waarin de dromen en mogelijkheden van kinderen en gezinnen leidend zijn.
Samen bereiken wat niemand alleen lukt
Samen bereiken wat niemand alleen lukt
Deze publicatie biedt handvatten om samen lerend de belemmerende patronen te doorbreken als hulpverlening vastloopt.
Als je vastloopt in de hulp aan kind en gezin
Als je vastloopt in de hulp aan kind en gezin
In je werk met kinderen, jongeren en gezinnen kun je situaties tegenkomen waarin je vastloopt. Wat kun je doen als je het niet meer weet?
Als hulpverlening vastloopt: veranderen in negen stappen
Als hulpverlening vastloopt: veranderen in negen stappen
Als een situatie vastloopt, vind je houvast door samen lerend te werken aan een kansrijk perspectief voor het gezin.
Samenwerken aan een duurzaam perspectief bij stagnatie
Samenwerken aan een duurzaam perspectief bij stagnatie
Als hulp vastloopt, kun je onzekerheid of machteloosheid ervaren. Hoe kun je dan toch samen aan een duurzaam perspectief werken?
Welk houvast heb ik in stagnerende situaties?
Welk houvast heb ik in stagnerende situaties?
Vaak bieden protocollen en richtlijnen houvast bij het werken met gezinnen. Maar hoe gebruik je ze in complexe situaties?
Werkvormen bij stagnatie
Werkvormen bij stagnatie
De werkkaarten op deze pagina helpen je om samen met anderen stil te staan bij stagnatie in een hulpverleningsproces.
Samen leren in complexe situaties
Samen leren in complexe situaties
Gezinnen met complexe problematiek krijgen vaak hulpverlening. In deze publicatie lees je meer over de verschillende ervaringen met deze hulpverlening.
Podcasts ‘De droom van Amalia'
Podcasts ‘De droom van Amalia'
De jeugdzorg pakt niet altijd goed uit voor sommige kinderen en gezinnen. Deze podcastserie gaat over het verhaal van Amalia.
Wat speelt er rond perspectief bij stagnatie?
Wat speelt er rond perspectief bij stagnatie?
Dit zijn de actuele ontwikkelingen rondom leren in stagnerende en complexe situaties.
Leren transformeren: vragen, dilemma's en inzichten van bestuurders
Leren transformeren: vragen, dilemma's en inzichten van bestuurders
Hoe draag je als bestuurder bij aan de transformatie? Lees de belangrijkste vragen, dilemma's en inzichten.
Transformeren kun je leren
Transformeren kun je leren
Om beter te leren transformeren hebben drie groepen bestuurders verdiepende, vertragende gesprekken gevoerd. In deze publicatie vind je de belangrijkste dilemma's en inzichten.