Samenwerken met school
Heeft je kind ADHD? Dan is het belangrijk om afspraken te maken met de school over hoe je daar samen mee omgaat.
Heeft je kind ADHD? Dan is het belangrijk om afspraken te maken met de school over hoe je daar samen mee omgaat.
In Nederland krijgen vluchtelingenkinderen onderwijs in het regulier onderwijs, met een taalklas of met een Schakelklas.
Door onduidelijkheid over het aantal kinderen in crisisnoodopvanglocaties volgen veel vluchtelingenkinderen geen onderwijs.
Basisschoolkinderen oefenen vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning en doel- en taakgericht gedrag.
Het kan moeilijk zijn om op school of aan je vrienden te vertellen dat je ADHD hebt. Hoe pak je dat aan?
Bij kinderen die zwaardere ondersteuning nodig hebben, zijn de ouders vaak niet tevreden over de onderwijskwaliteit.
Op basisscholen in achterstandswijken hebben kinderen vaker problemen dan in reguliere wijken, blijkt uit onderzoek.
Hoe kun je als gemeente de deelname van jonge vluchtelingenkinderen aan voorschoolse voorzieningen bevorderen? Je ontdekt het in deze checklist.
Geef asielkinderen opvang op locaties waar de scholen in de buurt nog plek hebben voor nieuwe leerlingen. Daarvoor pleit UNICEF Nederland.
Met de BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies kan men het gedrag van kinderen in de thuis- of schoolomgeving beoordelen.