Wat speelt er rondom mediaopvoeding? Op deze pagina vindt je een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen per thema.
Gezond omgaan met sociale media
Kinderen en vooral jongeren zijn veel op sociale media te vinden. Er is op dit moment veel debat over hoe kinderen, jongeren en hun opvoeders daarmee moeten omgaan. Voorbeelden van vragen daarover zijn: Wat is gezond gebruik eigenlijk? Mogen telefoons de klas nog in of leiden ze vooral af? Is sexting wel gezond?
- Hoe help ik mijn kind verantwoord media te gebruiken?
- Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?
- Van online flirten tot naaktfoto's: wat is sexting?
- Hoe krijg ik mijn kind zover dat het minder gamet? (Noordhollands Dagblad, 2022)
Sociale media en de invloed op mentaal welbevinden
In het nieuws kom je veel berichten tegen die gaan over de invloed van sociale media op het mentale welbevinden van jongeren. Wat doet het gebruik van filters eigenlijk met het zelfbeeld van jongeren? Welke invloed hebben personen als Andrew Tate op hoe jongeren naar de wereld kijken?
- Hoe ga ik als ouder om met influencers?
- Verbazing over bedrieglijk realistisch filter op TikTok: 'We are all fucked' (RTL Nieuws, 2023)
Opvoedvragen van ouders en opvoeders
Ouders en opvoeders krijgen niet altijd alles mee. En dat hoeft ook niet. Maar opvoeders ervaren mediaopvoeding ook vaak als ingewikkeld. Hoe blijf je op de hoogte? Welke regels maak je?
- Een schermloze vakantie? Begin er niet aan
- Schermverbod voor de kinderen op vakantie? Zo radicaal hoeft het niet (RTL Nieuws, 2023)
- Mediagebruik bij kinderen en jongeren
- Hoe praat ik met ouders over mediagebruik ( voor professionals)
- Scholing op het gebied van mediaopvoeding (voor professionals)
Digitale ongelijkheid
Hoe kwetsbaarder iemands maatschappelijke positie is, hoe moeilijker het is om toegang te krijgen tot internet. En om de juiste digitale vaardigheden te leren. En daardoor om erbij te horen. Zo zagen we in coronatijd dat niet alle leerlingen gelijke toegang hadden tot afstandsonderwijs. En waar je offline de nieuwste Nikes moet hebben, heb je in Fortnite een goede skin of een dansje nodig. Dat maakt de kinderen bovendien kwetsbaarder voor de risico's van de gedigitaliseerde samenleving. Denk bijvoorbeeld aan online pesten, blootstelling aan geweld, verslaving of delinquent groepsgedrag.
- Onderzoeksprogramma Jeugd en digitalisering – impact op identiteitsontwikkeling, relaties en kansengelijkheid
- Beroepskrachten over het mediagebruik van jeugdigen met een beperking
De impact van kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie is veel in het nieuws en dat zorgt voor vragen over de impact op kinderen. Zeker door de brede beschikbaarheid en toepassing krijgen kinderen er steeds meer mee te maken. Zo zijn er veel vragen over wat het gebruik van tools als ChatGPT eigenlijk betekent voor het onderwijs. En kinderen kunnen negatief beïnvloed worden door het gebruik van MyAI in Snapchat. Er is ook nog weinig over bekend.
- Online hypes: hoe ga ik daar als ouder mee om?
- FAQ ChatGPT: veelgestelde vragen over ChatGPT in het onderwijs (Kennisnet, 2023)
De macht van de grote platforms en hun algoritmes
Kinderen en jongeren brengen veel van hun tijd door op plekken die worden beheerd door commerciële bedrijven. Deze ruimten worden gedreven door verdienmodellen. Dat staat vaak op gespannen voet met hun welbevinden. Vragen die hier een rol spelen zijn bijvoorbeeld: Aan welke voorwaarden moet de digitale wereld als leefomgeving voldoen? En wie mag daar de macht hebben?
- Niet om de knikkers, maar om het spel (Mulock Houwerlezing, 2022)
- Leerlingen veilig online: 'Op internet is alles. En internet is niet neutraal' (Netwerk Mediawijsheid, 2023)
- Dossier: privacy en gegevensverwerking (Netwerk Mediawijsheid)
