Hoe maak je beleid voor kansengelijkheid op school?
Als schoolleider wil je dat alle leerlingen op jouw school de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen en optimaal te kunnen leren. Op deze pagina vind je concrete stappen om beleidskeuzes te maken die hieraan bijdragen, in lijn met de visie van jouw school.
Stap 1: Analyse van leerlingpopulatie en schoolidentiteit
De keuzes die je maakt om kansengelijkheid te bevorderen, vloeien voort uit een analyse van de leerlingpopulatie en van de identiteit van jouw school. Deze analyse vormt de basis voor een gedeelde en gedragen visie.
Leerlingpopulatie
Kansenongelijkheid in het onderwijs betekent dat leerlingen met vergelijkbare talenten en capaciteiten niet dezelfde resultaten behalen. Complexe en onderling samenhangende factoren dragen bij aan deze ongelijkheid. Zoals de thuissituatie, verschillende sociaaleconomische achtergronden of vooroordelen. De combinatie van factoren die kansenongelijkheid veroorzaken, verschilt per school. Daarom is het waardevol om in kaart te brengen met welke uitdagingen jouw leerlingen te maken hebben.
Dit doe je door vragen te stellen die ertoe doen in jouw omgeving, zoals:
- Wat zijn kenmerken van de wijk waarin je school staat? Bijvoorbeeld het gemiddelde inkomen, het aantal huishoudens onder de armoedegrens of het aantal huishoudens in de schuldsanering.
- Hoeveel kinderen groeien op in armoede op deze school?
- Hoeveel leerlingen spreken thuis Nederlands?
Schoolidentiteit
Daarnaast is het belangrijk om te reflecteren op je eigen school. Wie zijn jullie als team? Welke visie hebben jullie op onderwijs? En hoe krijgt kansengelijkheid daarin een plek? Je kunt ook kijken naar andere scholen in de buurt. Wat doen zij op dit vlak? Zijn er aanpakken die aansluiten bij jullie werkwijze? En is samenwerking met een andere school misschien waardevol?
Stap 2: Ambities formuleren
Op basis van de analyse bepaal je als school een duidelijke koers: je formuleert ambities. Kies hierbij één of meerdere thema's die prioriteit krijgen, passend bij jullie visie op kansengelijkheid. Gaat de focus bijvoorbeeld naar het verbeteren van taalvaardigheid en leesniveau? Of ligt het accent op het verrijken van het cultureel kapitaal van leerlingen?
Lees meer over de verschillende soorten kapitaal bij Wat is kansengelijkheid in het onderwijs?
Ambitie vertalen naar doelen
Zodra de ambitie is vastgesteld, vertaal je deze naar concrete en meetbare doelen. Door duidelijke keuzes te maken, bepaal je niet alleen wat je wél doet, maar ook waar je bewust niet voor kiest. Deze focus helpt om in je beleidsplan concrete stappen uit te werken om jullie doelen te realiseren.
Mogelijke thema's binnen het beleidsplan
Het versterken van taalvaardigheid in de klas
De overgang voorschool naar basisschool
Leerkrachtverwachtingen
Schooladvies en de overgang naar middelbare school
Stap 3: Proces vastleggen en uitvoeren
Het is essentieel om de ambitie en concrete doelen te vertalen naar de praktijk. Dit vraagt om een helder en gedragen proces. Maak daarom afspraken over wie wat doet, wanneer dit gebeurt en op welke manier jullie de voortgang monitoren. Zorg voor een duidelijke rolverdeling binnen het team en betrek waar nodig externe partners, ouders en het schoolbestuur. Je behoudt focus door te werken met een planning en meetmomenten. Ook kun je zo tijdig bijsturen als resultaten achterblijven of omstandigheden veranderen. Regelmatige evaluatiemomenten met het team helpen om successen te vieren, knelpunten te bespreken en samen te reflecteren op de aanpak. Zo groeit kansengelijkheid uit van een beleidsambitie tot een levende praktijk in de school.
Bronnen
- Bergh, L., van den en Kenniskring Kansen(on)gelijkheid. (2021). 'Kansen(on)gelijkheid in het primair onderwijs: de rol van de schoolleider'. (Schoolleidersregisterpo.nl)
- ADVIES 21/09 Gelijke kansen in het onderwijs - Structureel investeren in kansengelijkheid voor iedereen. (Ser.nl)
Lees ook
-
Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?
Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?WetenKansenongelijkheid in het onderwijs betekent dat leerlingen met dezelfde talenten en capaciteiten niet dezelfde resultaten kunnen behalen in het onderwijs.
-
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?ProfessionalsOnderwijsDoenLeerlingen met dezelfde capaciteiten krijgen niet altijd dezelfde kansen. Wat kun je als leerkracht doen om deze ongelijkheid te doorbreken?
-
Het schooladvies en onderadvisering
Het schooladvies en onderadviseringWetenSommige leerlingen krijgen een lager advies dan ze aankunnen. Dit heet onderadvisering. Wat is het precies en hoe komt het tot stand?
-
Cultuurkloof tussen school en thuis
Cultuurkloof tussen school en thuisWetenVoor sommige kinderen is de cultuur op school anders dan thuis. Dit kan voor kinderen en leraren lastig zijn.
