Hoe bouw je met ouders aan een positief schoolklimaat?

Doelgroep
Professionals
Beleidsmakers
Onderwijs

Een positief schoolklimaat waarin ouders echt meedoen en zich onderdeel voelen van de gemeenschap op school, ontstaat niet vanzelf. Het vraagt meer dan het organiseren van ouderavonden en sturen van informatieve nieuwsbrieven. Hoe zorg je als school voor verbinding, vertrouwen en gedeelde verantwoordelijkheid met ouders? 

Waarom is het belangrijk dat ouders zich met elkaar en school verbonden voelen? 

In een positief schoolklimaat voelen leerlingen zich veilig, welkom en met anderen verbonden. In zo'n klimaat kennen ouders elkaar onderling. Ze zijn niet alleen betrokken bij de schoolontwikkeling van hun eigen kind, maar hebben ook oog voor het welzijn van andere kinderen en hun ouders. Ze voelen zich gezien en verantwoordelijk voor elkaar. De school kan daardoor rekenen op hun steun, ook als het spannend wordt bij veranderingen of conflicten. 

Hoe kun je als school stimuleren dat ouders elkaar leren kennen? 

  • Maak informele ontmoetingen voor ouders mogelijk. Denk aan koffiemomenten, gesprekken over thema's die bij ouders leven, gezamenlijke lunches, vieringen waarin meerdere tradities zichtbaar zijn, bijvoorbeeld Eid al-Fitr, Holi, Chinees Nieuwjaar of Kerstmis.
  • Creëer veilige momenten waarop iedereen zich uitgenodigd voelt, maar zonder verplichtingen. Zo ervaren ouders school als een plek die ook van hen is en niet alleen van de onderwijsprofessionals.
  • Gebruik de kracht van onderling contact. Koppel ouders aan elkaar zodat ze elkaar op weg kunnen helpen, bijvoorbeeld nieuwe ouders aan ervaren ouders of ouders die allebei een kind hebben met dyslexie. Ouders met dezelfde culturele achtergrond kunnen elkaar helpen om vertrouwen te krijgen en actief betrokken te raken bij school.
  • Maak ouderinitiatieven mogelijk. Laat ouders samen iets opzetten of organiseren. Het hoeft niet over school te gaan. Ook dingen die ouders bezighouden of leuk vinden om te organiseren zijn welkom, bijvoorbeeld culturele eet- of vertelavonden. De school faciliteert en de ouders bedenken activiteiten en voeren het uit.
  • Zorg dat iedereen zich welkom voelt: wees je bewust van taal, cultuur, werktijden en opleidingsverschillen. Waardeer iedere vorm van betrokkenheid, hoe klein deze ook is.
  • Maak bijvoorbeeld een digitaal klassenboek voor ouders en kinderen, waarin iedere leerling het eigen gezin voorstelt met een kort verhaal en een foto of filmpje.

Hoe kunnen school en ouders samen bouwen aan een positieve schoolcultuur? 

  • Ontwikkel samen met ouders kernwaarden. Stel vragen als: Wat vinden we als school en ouders samen belangrijk? Wat willen we onze kinderen meegeven? Wat vinden we belangrijk in de opvoeding en het onderwijs? Wat hopen we dat onze kinderen leren en meenemen? Met gedeelde waarden en opvoedingsdoelen bouw je samen aan een positieve schoolcultuur.
  • Spreek ouders als groep aan. Stimuleer ouders om afspraken met elkaar te maken die het groepsproces in een klas beïnvloeden zodat de leerlingen een goed jaar hebben. Denk aan afspraken over de uitnodigingen voor kinderfeestjes, het gebruik van sociale media, het krijgen van een mobieltje of het omgaan met leerlingen die buiten de groep vallen.
  • Realiseer je dat het creëren van een positief schoolklimaat met ouders tijd kost. Het is er niet van de ene op de andere dag en vraagt altijd onderhoud.

Oud-intern begeleider Hoda Yamani over de samenwerking tussen school en ouders

Foto Marloes Driedonks

Drs. Marloes Driedonks

senior inhoudsdeskundige Kwaliteit, beleid en monitoring
m.driedonks [at] nji.nl