Meten, spreken en verbeteren voor organisaties

Door het opzetten van een meet-, spreek- en verbeterbeweging kunnen organisaties gegevens uit vragenlijsten en hun cliëntregistratiesystemen benutten door ze te bespreken en interpreteren.
 

Organisaties kunnen dan belangrijke vragen beantwoorden:

  • Leiden de interventies die ze inzetten tot goede resultaten?
  • Sluit het aanbod voldoende aan bij de behoeften van de cliënten?
  • Hebben professionals bijscholing nodig?
  • Voeren professionals de interventies op de juiste manier uit?

Het opzetten van zo'n meet-, spreek- en verbeterbeweging is niet altijd makkelijk. Het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) ontwikkelde tools om instellingen en hulpverleners te helpen deze beweging op gang te brengen.

Aan de hand van de verzamelde gegevens kunnen organisaties ook met hun opdrachtgever spreken over doen wat werkt. In het project Outcome in Zicht hebben gemeenten en instellingen onderzocht hoe ze kunnen sturen op kwaliteit en hoe ze gezamenlijk het juiste gesprek kunnen voeren op basis van cijfers.

Lees ook

Bram van den Berg