Passend onderwijs voor leerlingen met een (lichte) verstandelijke beperking en ernstige gedrags- en/of psychiatrische problematiek – zmolk'ers – vergt een specifieke, integrale aanpak. Vragen van zmolk'ers beperken zich immers niet tot de schoolomgeving; ze betreffen alle leefdomeinen, 24 uur per dag.
Zmolk-pakket
Om de continuïteit en doorontwikkeling van oza's voor zmolk'ers te stimuleren en te borgen, ontwikkelden verschillende partijen gezamenlijk een instrumentarium. Dit is gebundeld in het zmolk-pakket. Hierin staan een aantal samenhangende publicaties met handvatten voor beleidsmakers en staf. De uitvoeringsgerichte reeks is interessant voor uitvoerende professionals. Elke publicatie belicht een specifiek aspect van oza's, zoals achtergrondkennis, een stappenplan, competenties, of werken aan kwaliteit.
Introductie
Inrichten van een oza voor Zmolk
- Onderwijs-zorgarrangementen voor zmolk'ers - infobrochure
- Handreiking: Continuïteit van onderwijs-zorgarrangementen in het speciaal onderwijs
- In vijf stappen naar een onderwijs-zorgarrangement voor zmolk'ers
- Basisaanpak voor zmolk'ers - checklist
Uitvoering van een oza
- Onderwijs-zorgarrangementen voor zmolk'ers. Visie en basisaanpak
- Kwaliteitscriteria basisaanpak ZMOLK
- Partnerschap met ouders in onderwijs-zorgarrangementen van zmolk'ers
- Fasen van zelfregulatie als indicatoren voor in-, door- en uitstroom van zmolk-leerlingen in onderwijs-zorgarrangementen
Ondersteunend materiaal
- Toolkit bij de implementatie voor gespecialiseerde zmolk-directie, -management en -staf
- Toolkit bij de implementatie voor gespecialiseerde zmolk-professionals
- Kerncompetenties voor uitvoerders van onderwijs-zorgarrangementen voor zmolk'ers
- Competentieprofiel leerkracht in de omgang met zmolk-leerlingen