Onderzoek naar corona en gezinnen en opvoeding
De coronacrisis heeft wisselende invloed op de sfeer thuis, hoe ouders de opvoeding ervaren en de veiligheid in gezinnen.
De coronacrisis heeft wisselende invloed op de sfeer thuis, hoe ouders de opvoeding ervaren en de veiligheid in gezinnen.
Om gezinnen met meervoudige en complexe problemen te helpen, is het van belang op meerdere terreinen tegelijkertijd hulp te bieden aan ouders en kinderen.
Enkele suggesties voor online informatie over ADHD.
Er zijn voor diverse beroepsgroepen ADHD richtlijnen hoe je volgens wetenschap en praktijk het beste ouders en kinderen kunt begeleiden als een kind ADHD heeft.
Voor het vaststellen van ADHD zijn diverse instrumenten beschikbaar, zoals vragenlijsten, voor vroegsignalering, screening & diagnostiek.
Interventies focussen op kinderen en de ADHD aanpak of interventies richten zich op de aanpak van meerdere soorten gedragsproblemen waaronder ADHD.
ADHD behandeling richt zich op het bestrijden van symptomen, het beperken van gevolgen en het verbeteren van het sociale functioneren.
Vragen over kinderen met ADHD komen vaak terecht bij de huisarts, Centrum voor Jeugd en Gezin of een wijkteam. Hoe moeten deze professionals daarmee omgaan?
Elke leerkracht krijgt te maken met een of meerdere leerlingen met ADHD. Leerkrachten vervullen echter een belangrijke signaleringsfunctie.
ADHD wordt veroorzaakt door een complex samenspel van genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren. Het aandeel van deze factoren kan per kind verschillen.