De zes functies van een onderwijs-zorgarrangement
Een onderwijs-zorgarrangement (oza) kan één of meerdere functies hebben, te weten: terugleiden, opbouwen, versterken, aanpassen, doorleiden en verrijken. Het benoemen van de functie helpt om een oza zo dicht mogelijk bij leerlingen te organiseren. En zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften en mogelijkheden.
Terugleiden
Een oza met deze functie is bedoeld om leerlingen die zijn uitgevallen, opnieuw te laten meedoen in het onderwijs. Zij krijgen binnen de school of daarbuiten begeleiding naar een onderwijssituatie of een leerwerktraject. Voorbeelden hiervan zijn trainingsgroepen en bovenschoolse voorzieningen. Dit type oza's heeft een duidelijk raakvlak met interventies rond het voorkomen van schooluitval en verzuim.
Schoolaanwezigheid en schoolverzuim
Opbouwen
Bij kinderen en jongeren die nog nooit of niet langdurig naar school zijn geweest, kan met een oza de deelname aan het onderwijs zorgvuldig worden opgebouwd. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het aantal uren geleidelijk uit te breiden. Of door ondersteuning bij de overgang en nazorg vanuit een behandeling of een langdurige ziekenhuisopname. Voor deze functie krijgen kinderen en jongeren met een oza tijdelijk of gedeeltelijk onderwijs op een andere locatie dan de school.
Versterken
Als een oza erop gericht is om leerlingen goed te laten meekomen in het onderwijs, kan ondersteuning worden geboden in de klas. Eventueel afgewisseld met activiteiten buiten de klas. Denk bijvoorbeeld aan jeugdhulp of zorg in de klas om één of meerdere leerlingen te ondersteunen. Of aan een gecombineerd programma van onderwijs en activiteiten door een jeugdhulpmedewerker.
Aanpassen
Sommige leerlingen hebben een oza nodig om het pedagogisch-didactisch klimaat, de groepsgrootte of het aantal uren onderwijs voor hen aan te passen. Jeugdhulp en onderwijs zijn meestal samen verantwoordelijk voor het begeleiden van deze groep leerlingen. Bij ernstige, chronische problematiek is daarvoor een structurele oplossing nodig. Zoals een klas voor kinderen met autisme of structuur- en veiligheidsgroepen. Structuurgroepen bieden leerlingen een voorspelbare, overzichtelijke en vaste structuur in hun leeromgeving. Veiligheidsgroepen zijn gericht op het opbouwen van een veilige relatie en een positief zelfbeeld bij leerlingen met vaak complexe gedragsproblematiek.
Doorleiden
Met een oza kunnen leerlingen die dat nodig hebben, ondersteund en begeleid worden bij wisselingen in hun schoolloopbaan. Zoals de overgang van de ene school naar de andere. Of bij de overgang naar werk of dagbesteding. Wat voor ondersteuning nodig is, varieert per kind of jongere. Ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit begeleiding van jeugdhulp naar de dagbesteding. Of de begeleiding naar de arbeidsmarkt door jobcoaches, stagebegeleiders of jeugdhulpverleners.
Verrijken
Een verrijkende oza is gericht op kinderen en jongeren voor wie deelname aan onderwijs niet of tijdelijk niet mogelijk is, maar die zich buiten de school wel verder kunnen ontwikkelen. Zo'n oza biedt kinderen of jongeren nieuwe ervaringen, perspectieven en vaardigheden die hun persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een onderwijs- of ontwikkelingsaanbod op een zorgboerderij of een activerend dagbestedingsprogramma.
Bronnen
Lees ook
-
Wat is een onderwijs-zorgarrangement?
Wat is een onderwijs-zorgarrangement?WetenBij een onderwijs-zorgarrangement (oza) werken kind en ouders samen met onderwijs, jeugdhulp en zorg. Op deze pagina lees je meer over oza's.
-
Organisatie en financiering van oza's
Organisatie en financiering van oza'sWetenEen oza vraagt niet alleen maatwerk voor de leerlingen, maar ook duidelijke afspraken tussen de betrokken partijen over verantwoordelijkheden, rollen en financiering.
-
Wanneer is een onderwijs-zorgarrangement effectief?
Wanneer is een onderwijs-zorgarrangement effectief?WetenLees met welke werkzame elementen je rekening kunt houden bij het ontwikkelen en uitvoeren van oza's.
