Hoe zorg ik voor een goede balans bij beeldschermgebruik?

Het is belangrijk om je kind te begeleiden bij mediagebruik. Zorg er daarbij voor dat mediagebruik niet de hoofdactiviteit is. Het moet bestaan naast activiteiten als school, sport en bewegen en met vrienden afspreken. 

Overmatig gebruik is nooit goed

Veel ouders zijn bezorgd over het mediagebruik van hun kinderen, omdat het slecht kan zijn voor hun gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan overgewicht, slaapproblemen en andere gezondheidsklachten. Het onderzoek hierover is nog niet eenduidig: wetenschappers zijn het nog niet met elkaar eens. Toch is het wel belangrijk dat ouders zich bewust zijn van eventuele risico’s. Vooral belangrijk is: overmatig gebruik is nooit goed.

Zorg voor voldoende beweging

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) zouden kinderen en jongeren minimaal een uur per dag matig tot intensief moeten bewegen. Dat kan buitenspelen zijn. Of sporten. Maar actief bewegen via spellen als Just Dance of Ring Fit Adventure zijn ook opties.

Maak duidelijke afspraken

  • Maak goede afspraken over schermtijd.
  • Stimuleer je kind regelmatig van houding te wisselen, minimaal om de 20 tot 30 minuten.
  • Laat hem de tablet liggend op de buik of zittend aan tafel gebruiken. Rechtop aan tafel zitten met de voeten stevig op de grond is ook aan te raden.
  • Hanteer de vuistregel 20-20-2. Na 20 minuten aaneengesloten beeldschermgebruik of ander dichtbijwerk zoals lezen, moet je kind 20 seconden in de verte kijken en per dag 2 uur naar buiten gaan.

Lees waarom buitenspelen zo belangrijk is

Zorg voor goede nachtrust

Jongeren (13-18 jaar) die dagelijks een scherm gebruiken in het uur voor het slapen, hebben meer slaapklachten. Zij vallen later in slaap, slapen korter en worden ’s nachts wakker. Het is belangrijk om goede afspraken te maken over het schermgebruik voor het slapengaan. Probeer het zoveel mogelijk te beperken. En hou je daar zelf ook aan.

Lees ook

Peter Nikken