Hoe kan ik media effectief inzetten in mijn werk?

Je kunt media gebruiken in je werk. Wanneer doe je dit wel en wanneer juist niet? En waar moet je op letten?

Bedenk wat de meerwaarde kan zijn

Je moet je afvragen wat de meerwaarde is van het inzetten van digitale media. Hierbij kun je vragen stellen als:

  • Is het mogelijk om zelf met de kinderen naar buiten te gaan en iets te ervaren?
  • Kun je video's inzetten om kinderen iets te laten zien wat ze anders niet zien?
  • Kunnen de kinderen spelenderwijs iets leren?
  • Bevordert het de creativiteit van kinderen? Bijvoorbeeld het maken van filmpjes, foto's of een website.

Lees meer over verantwoord mediagebruik in de kinderopvang.

Zet media educatief in

Je kunt media op een educatieve manier inzetten. Op die manier dragen ze bij aan hun ontwikkeling en zijn ze een aanvulling op boekjes en speelgoed. Gebruik media als introductie, of laat ze dienen als naslagwerk en doel op zich, om kinderen zelf iets te laten produceren. Zo bied je kinderen een extra context. Hiermee kun je bestaande vragen beantwoorden en de omgeving verrijken.

Ook bij jongeren kun je verschillende vormen van media educatief inzetten. Door games te spelen of films en series te bekijken, kunnen jongeren hun vaardigheden in een vreemde taal spelenderwijs oefenen. Ook zijn digitale media in te zetten om jongeren te laten nadenken over politieke of sociale vraagstukken.

Schat goed in of iets geschikt is

Gebruik alleen goede mediaproducten die aansluiten bij de leeftijd, het ontwikkelingsniveau en de interesses van de kinderen. Onderzoek bijvoorbeeld hoe bruikbaar en betrouwbaar een app of game is. Het grote aanbod maakt het lastig om een goede keuze te maken. Websites als Mediasmarties.nl en Cinekid.nl kunnen je daarbij helpen. Maak ook gebruik van de adviezen en classificaties van Kijkwijzer voor televisie en films en de leeftijdsadviezen van PEGI voor spelletjes.

Zorg voor balans

Bied een gevarieerd aanbod van online en offline activiteiten aan en zet media bewust in. Het mag niet de hoofdactiviteit zijn. Het moet bestaan naast andere activiteiten als buiten spelen, contact met anderen en knutselen.

Maak kinderen en jongeren producent in plaats van consument

Als kinderen gebruik maken van sociale media zijn ze vaak consument: ze zien vooral wat anderen posten. Maar je kunt ze ook producent laten zijn. Op die manier leren ze wat er voorafgaat aan een geposte foto of video. Die zijn echt niet in een keer perfect. Voorbeelden zijn het maken van vlogs en stopmotion-filmpjes of zelf een website of app bouwen.

Werk je met jongeren in het zorg- en veiligheidsdomein? In de handreiking Jongline (2023) lees je meer over de verschillende fenomenen, gevaren en kansen van de online leefwereld van jongeren.

Nick van Hummel

Nick van Hummel

adviseur en onderzoeker