Puber | sociaal-emotioneel | emoties in de puberteit
Oudere kinderen leren steeds beter emoties herkennen en begrijpen. Ook leren ze steeds beter rekening te houden met de emoties van anderen. Tegelijkertijd zorgt de puberteit voor sterke emoties. Je kunt je kind op verschillende manieren helpen hiermee om te gaan.
Waarom hebben pubers vaak sterke emoties?
Tijdens de puberteit verandert er veel in het lijf en de hersenen van je kind. Die veranderingen worden veroorzaakt door stofjes in het lichaam: hormonen. Door hormonen kunnen de emoties van pubers erg wisselen. Som kan je kind hartstikke blij zijn, soms ineens verdrietig.
Ontwikkeling van de hersenen
Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen. Het sociale deel van de hersenen ontwikkelt zich snel. Hiermee worden emoties verwerkt. Bij jongeren is dit sociale deel van de hersenen extra gevoelig. Daardoor reageren ze sterk op beloningen en op de mening van anderen. Het deel van de hersenen dat het gedrag stuurt, ontwikkelt zich wat langzamer. Hierdoor kunnen jongeren moeite hebben om rustig na te denken over een probleem of iets in de toekomst.
Weinig slaap
Tijdens de puberteit verandert ook het slaappatroon. Daardoor gaan jongeren vaak later naar bed en slapen ze te weinig. Dit kan veel invloed hebben op hoe zij zich voelen. Als jongeren te weinig slapen, zijn ze sneller geïrriteerd of somber.
Veel veranderingen
Er verandert ook veel in het leven van jongeren. Op school en werk wordt meer zelfstandigheid van ze verwacht. Dit is niet makkelijk voor veel jongeren. Het kan stress geven als zij niet goed aan verwachtingen kunnen voldoen, of het overzicht verliezen.
Sterke emoties zijn normaal
Het is voor jongeren fijn om te weten dat wisselende emoties heel normaal zijn in de puberteit. En dat emoties soms erg groot kunnen worden in je hoofd. Leg dit uit aan je kind. Vertel hoe dat vroeger voor jouzelf was. Of kijk samen naar dit filmpje over de puberteit. Het filmpje kan helpen om er samen over te praten. Dit soort gesprekken gaan vaak beter als je samen iets aan het doen bent. Of als je samen in de auto of op de fiets zit.
Hoe kun je je puber helpen omgaan met emoties?
Achterhaal samen de oorzaak van een emotie
Pas als je weet wat de oorzaak van je emotie is, kun je bedenken wat je eraan kunt doen. Maar veel jongeren kunnen niet altijd benoemen wat ze voelen. Of ze worden overspoeld door hun emoties. Daar kunnen ze chagrijnig, boos of gestrest van worden. Het is dan moeilijk om iets te veranderen.
Voelt je kind zich niet goed, maar weet het niet precies waarom? Probeer samen te bedenken wat er speelt: waar denkt je kind over na en waar maakt het zich zorgen om? Soms lucht het al op als je kind vertelt wat het bezighoudt. En als jullie weten wat er dwars zit, kunnen jullie nadenken over oplossingen.
Hoe je het beste met emoties kunt omgaan, hangt af van de situatie. Als je kind bang is om naar de tandarts te gaan, is afleiding bijvoorbeeld slim. Want dan denkt je kind er minder aan. Is je kind bang om een toets niet te halen? Dan kan het beter zijn om erover te praten of het eigenlijk wel erg is als het niet alles weet. Dan wordt je kind minder gestrest en kan het weer leren.
Zorg voor een gezonde leefstijl
Als jongeren te weinig slapen, weinig bewegen of veel stress hebben, heeft dit invloed op hun gevoelens. Vaak worden jongeren hier prikkelbaar en somber van. Help je kind met het vinden van een gezond ritme. Denk aan voldoende slaap, genoeg beweging en ruimte voor ontspanning. Maak afspraken over schermgebruik en help je kind zich hieraan te houden.
Ondersteun bij leren en uitproberen
Jongeren leren steeds meer manieren om emoties onder controle te houden en aan te passen. Dit leren ze door uitproberen, door anderen na te doen en door uitleg van anderen. Als ouder kun je hierbij ondersteunen:
- Leer je kind de signalen te herkennen van een boze bui of stress
- Laat je kind merken dat je begrijpt waarom het zich zo voelt
- Laat merken dat de gevoelens van je kind er mogen zijn
- Help de oorzaak en het gevolg van een probleem duidelijk te maken
- Help nadenken over verschillende oplossingen
- Help om een situatie nuchter te bekijken
- Vertel hoe jij zelf dezelfde problemen ooit hebt opgelost
- Laat je kind fouten maken en help bij het vinden van oplossingen
Voorkom het onderdrukken van gevoelens
Een gevoel onderdrukken werkt vaak niet goed. Door een probleem proberen te vergeten, kan je kind er tijdelijk minder last van hebben. Maar de situatie verandert er niet door. Laat je puber weten dat het prima is om bepaalde gevoelens en emoties te hebben.
Maak het niet te groot
Soms zijn emoties even heel groot, maar worden ze snel weer minder. Laat je puber soms even met rust, zonder er iets over te zeggen. Vooral als je kind moe terugkomt van school of een afspraak met vrienden. Drink samen een kopje thee, kijk een film of geef je kind even een knuffel.
Geef grenzen aan
Je kind kan sterke emoties hebben en dat heeft ook invloed op jou. Pubers reageren zich vaak af op de ouders, omdat ze zich veilig voelen bij hen. Sta open voor een gesprek, maar geef ook duidelijk je grenzen aan.
Ik vind het prima om met je te praten over de leraren aan wie jij je ergert, maar ik wil niet dat je scheldt.
Jongeren worden zelfstandiger, maar de band met hun ouders blijft belangrijk. Grenzen geven hen rust in wat ze kunnen en mogen doen. Probeer het je niet aan te trekken als je kind geïrriteerd reageert. Probeer zelf rustig te blijven. Weet dat sterke emoties bij pubers erbij horen en dat ze vaak ook weer overgaan.
Als je boos bent, vind ik het belangrijk dat je probeert rustig te blijven praten.
Bronnen
- Crone, E. A., & R. E. Dahl, (2012). Understanding adolescence as a period of social‐affective engagement and goal flexibility. Nature Reviews Neuroscience, nummer 13, p. 636–650.
- Fields, L. & R.J. Prinz (1997). Coping and adjustment during child-hood and adolescence. Clinical Psychology Review, nummer 17, p. 937-976.
- Fuligni, A. J. (2019). The need to contribute during adolescence. Perspectives on Psychological Science, jaargang 14, nummer 3, p. 331–343.
- Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: Current Status and Future Prospects. Psychological Inquiry, nummer 26, p. 1-26.
- Hartup, W. W., & N. Stevens (1999). Friendships and adaptation across the lifespan. Current Directions in Psychological Sciences, nummer 8, p. 76–79.
- Hoffman, M. L. (1990). Empathy and justice motivation. Motivation and Emotion, nummer 14, p. 151–172.
- Meeuws, W. (2016). Adolescent psychosocial development: A review of longitudinal models and research. Developmental Psychology, nummer 52, p. 1969–1993.
- Schäfer, J.O., E. Naumann, E.A. Holmes, B. Tuschen-Caffier & A.C. Samson (2017). Emotion Regulation Strategies in Depressive and Anxiety Symptoms in Youth: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, nummer 46, p. 261-276.
- Smetana, J.G. & W.M. Rote, W.M. (2019). Adolescent–Parent Relationships: Progress, Processes, and Prospects. Annual Review of Developmental Psychology, nummer 1, p. 41-68.
- Van Lissa, C.J., S.T. Hawk, M. De Wied, H. Koot, P. van Lier & W. Meeus (2014). The longitudinal interplay of affective and cognitive empathy within and between adolescents and mothers. Developmental Psychology, nummer 50, p. 1219–1225.
- Von Salisch M. & J.L. Zeman (2017). Pathways to Reciprocated Friendships: A Cross-Lagged Panel Study on Young Adolescents' Anger Regulation towards Friends. Journal of Youth and Adolescence, nummer 47, p. 673–687.
- Zimmer-Gembeck, M.J., & E.A. Skinner (2010). Review: The development of coping across childhood and adolescence: An integrative review and critique of research. International Journal of Behavioral Development, nummer 35, p. 1-17.
Lees ook
-
Puber | Vriendschap: vrienden steeds belangrijker
Puber | Vriendschap: vrienden steeds belangrijkerVoor wieOudersWat vinden kinderen tussen 10 en 16 jaar belangrijk, wat is hun plek in het gezin en wat hebben ze nodig van jou als ouder?
-
Puber | De algemene ontwikkeling
Puber | De algemene ontwikkelingVoor wieOudersPubers gaan zich losmaken van hun ouders. Hoe ga je als ouder om met ruzies en meningsverschillen tussen jou en je puber?
-
Puber | Zelfstandigheid: structuur bieden en grenzen stellen
Puber | Zelfstandigheid: structuur bieden en grenzen stellenVoor wieOudersVanaf hun 10de jaar zoeken kinderen steeds meer de grenzen op. Hoe kun je als ouder je kind ondersteunen, maar ook grenzen stellen?
-
Puber | Ontwikkeling identiteit: eigen waarden en normen
Puber | Ontwikkeling identiteit: eigen waarden en normenVoor wieOudersIn de puberteit speelt de ontwikkeling van de identiteit een grote rol. Hoe ga je daar als ouder mee om?
Hulp of advies nodig?
Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.