Schoolrapport niet vrij van vooroordelen
Witte meisjes krijgen meer positieve opmerkingen van hun leerkracht op hun basisschoolrapport dan witte jongens en kinderen met een migratieachtergrond. Dat blijkt uit onderzoek waarop Antoinette Kroes op 22 november promoveerde aan de Universiteit Leiden.
Kroes bekeek voor haar onderzoek 247 rapporten van basisschoolleerlingen op verschillende scholen en in meerdere steden. Hoewel zij zag dat alle leerlingen meer positieve dan negatieve opmerkingen op hun rapport kregen, was het aantal positieve opmerkingen het hoogst bij witte meisjes.
Witte meisjes kregen relatief vaak opmerkingen op hun rapport als: 'Je bent een lieve, slimme meid', of 'Je bent heel behulpzaam'. Bij jongens stonden vaker opmerkingen met als strekking: 'Je moet netter worden en je huiswerk beter maken.' Kinderen met een migratieachtergrond kregen de meeste negatieve opmerkingen.
Onbewust van vooroordelen
Volgens Kroes zijn leraren zich vaak niet bewust van hun vooroordelen. Bijvoorbeeld over meisjes, van wie vaak wordt gedacht dat ze ijverig zijn en netter werken. Of jongens, die eerder worden gezien als druk en zich vaker zouden misdragen. Bij kinderen met een migratieachtergrond zijn die vooroordelen soms nog sterker en dat werkt kansenongelijkheid in de hand, aldus Kroes.
Lage verwachtingen
Fatima-Zohra Charki van het NJi herkent het beeld van bestaande vooroordelen onder leerkrachten. 'We zien dat leraren onbewust vaak lagere verwachtingen hebben van kinderen uit de lagere sociaal economische klasse. Ik zeg onbewust, omdat deze leraren echt geen kwade bedoelingen hebben. Maar die lage verwachtingen hebben invloed op de prestaties van de leerlingen.'
De afgelopen jaren is er vooral in grote steden steeds meer aandacht voor vooroordelen en lage verwachtingen in het onderwijs, ziet Charki. 'Scholen zijn bezig om die bewustwording te vergroten, maar wat mij betreft is dat nog onvoldoende. Het is natuurlijk ook een uitdaging voor scholen, omdat die het gevoel hebben dat ze al zoveel moeten. Maar dat maakt het onderwerp niet minder belangrijk. Het maakt echt het verschil als er meer aandacht komt voor gelijke kansen. Wat mij betreft begint die bewustwording al op de lerarenopleiding.'
Bron: Universiteit Leiden
Meer informatie
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Lees ook
-
Je bewust worden van je vooroordelen
Je bewust worden van je vooroordelenVoor wieProfessionalsAls jeugdprofessional kunnen vooroordelen je werk met kinderen, jongeren en ouders beïnvloeden. Hoe ga je daar mee om?
-
'Geef leerling het voordeel van de twijfel'
'Geef leerling het voordeel van de twijfel'Het aanpakken van kansenongelijkheid in het onderwijs vaak complex, maar zeker niet onmogelijk, vertelt NJi-onderzoeker Fatima-Zohra Charki.
-
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?Voor wieProfessionalsLeerlingen met dezelfde capaciteiten krijgen niet altijd dezelfde kansen. Wat kun je als leerkracht doen om deze ongelijkheid te doorbreken?
-
Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?
Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?Kansenongelijkheid in het onderwijs betekent dat leerlingen met dezelfde talenten en capaciteiten niet dezelfde resultaten kunnen behalen in het onderwijs.