Peuter | Zelfsturing: Beginnen met aanpassen
Vanaf drie jaar kunnen peuters hun gedrag al een beetje bijsturen. Dat is nog moeilijk, maar ze beginnen al steeds meer te oefenen met zelfsturing. Dit komt voor een deel omdat ze al wat beter zelf prikkels kunnen verwerken. Hoe oefent je peuter met zelfsturing? En hoe ondersteun je je kind hierbij?
Wat is zelfsturing?
Veel gedrag van mensen gebeurt snel, zonder dat ze er lang over nadenken. En soms gaat gedrag ook deels of helemaal automatisch. Zoals beginnen met fietsen bij een groen licht. Of 'au' roepen als je je teen stoot.
Als kind leer je ook vaardigheden om het eigen gedrag bij te sturen. Dit heet zelfsturing, of de executieve functies. Deze zelfsturing betekent dat je eerst nadenkt voordat je iets doet. Het gaat vooral om gedrag dat je helpt flexibel te zijn, zelfcontrole te hebben en dingen te onthouden.
Bijvoorbeeld: je hebt geen zin om te sporten, maar je weet dat het goed voor je is. Daarom besluit je om toch te gaan sporten in plaats van televisie te kijken. Of in de supermarkt kies je ervoor om niet langs schappen met ongezonde producten te lopen.
Hoe kunnen peuters hun eigen gedrag al sturen?
Voor zelfsturing zijn drie soorten vaardigheden het meest belangrijk:
- Onthouden: je onthoudt informatie die je kunt gebruiken om je gedrag te veranderen.
- Zelfcontrole: je voorkomt of stopt dat je iets doet wat als eerste in je opkomt.
- Flexibiliteit: je doet iets anders dan wat je van plan was, als dat nodig is in een nieuwe situatie.
Peuters beginnen deze vaardigheden al een beetje te leren. In de kleutertijd leren ze dit steeds meer.
Onthouden
Peuters kunnen steeds iets beter dingen onthouden. Ze kunnen ook meer dingen tegelijk onthouden. Zoals verschillende regels voor thuis: je mag niet met speelgoed gooien, en je mag geen speelgoed afpakken.
Peuters kunnen dingen ook steeds een beetje langer onthouden. Ouders hoeven een regel bijvoorbeeld minder vaak te herhalen, voordat hun peuter de regel kent. Je kunt je peuter helpen met onthouden door te oefenen. Bijvoorbeeld door samen op te noemen wat jullie moeten doen voor het slapen: pyjama aantrekken, tandenpoetsen, verhaaltje lezen, kusje geven.
Zelfcontrole
Kinderen van drie jaar lukt het al wat beter om dingen niet te doen. Bijvoorbeeld als ze moeten wachten met eten, omdat het eten nog te warm is. Ze snappen langzaam iets meer wat van ze verwacht wordt. Maar ze vinden het nog moeilijk om dit ook echt te doen. En ze hebben hulp nodig om dit te leren.
Kinderen worden hier wel steeds beter in. Vooral als ze weten dat ze iets wel of niet moeten doen, omdat iemand dat tegen ze zegt. Bijvoorbeeld dat ze niet zelf een snoepje mogen pakken, maar wel een snoepje krijgen als ze even wachten. Ze hebben hier veel uitleg en herhaling voor nodig. Ook is het moeilijker als niemand op ze let. Ze begrijpen namelijk nog niet echt waarom iets wel of niet mag.
Flexibiliteit
Peuters leren steeds beter herkennen als er iets gebeurt wat ze niet verwacht hadden. Ze proberen dan te bedenken wat ze anders kunnen doen. Bijvoorbeeld als ze een torentje van blokken willen optillen, maar hij valt steeds om. Dan zullen ze iets anders proberen, bijvoorbeeld het torentje over de vloer schuiven.
Rond drie jaar beginnen peuters te begrijpen dat ze soms iets anders moeten doen om hun doel te bereiken. Bijvoorbeeld als hun ouders niet reageren als ze schreeuwen. Dan zullen ze uiteindelijk stoppen met schreeuwen. Daarna proberen ze iets waarvan ze denken dat het wel werkt. Zoals naar hun ouder lopen en zacht iets vragen.
Zelfsturing betekent omgaan met prikkels
Zelfsturing heeft voor een groot deel te maken met het verwerken van prikkels. Prikkels zijn alle dingen die je kunt ruiken, proeven, horen, zien en voelen. Er zijn prikkels van buiten, zoals iemand die boos op je wordt. Of dat je ziet dat gaat regenen. Er zijn ook prikkels die je bij jezelf voelt. Bijvoorbeeld dat je honger krijgt. Of dat je zenuwachtig bent. Op al deze prikkels kun je reageren door zelfsturing.
Om zelfsturing te leren, moeten kinderen eerst leren om prikkels te verwerken. Peuters leren dit stap voor stap. Ze beginnen te merken dat ze een eigen persoon zijn die zelf dingen kan doen, zonder hulp van ouders. Maar peuters blijven altijd hulp nodig hebben om zichzelf bij te sturen.
Want peuters zijn snel overprikkeld. Na een drukke dag merk je bijvoorbeeld dat je kind sneller verdrietig of boos wordt. Maar het heeft niet alleen met drukte te maken. Jonge kinderen kunnen ook overprikkeld raken door leuke dingen. Bijvoorbeeld als ze bijna jarig zijn. Of bij de Sinterklaasoptocht. Ze vinden het heel leuk, maar daarna zijn ze toch erg moe.
Mijn jongste had het al de hele week over het feestje van zijn neefje. Hij was zo blij. Maar toen we er waren had ik na twee uur al een huilend kind bij me! In de auto terug viel hij meteen in slaap. Ik denk dat hij gewoon erg moe was van het feestje en alles eromheen.
Hoe ontwikkelen peuters zelfsturing?
Voor zelfsturing moeten kinderen ook andere dingen leren: hun aandacht ergens bij houden, vooruitdenken en omgaan met verandering. Dit leren ze stap voor stap.
Aandacht ergens bij houden
Peuters kunnen hun aandacht steeds iets langer bij bepaalde dingen houden. Zoals door een boekje bladeren, of samen een kort verhaaltje lezen. Ze spelen vaak kort met verschillende dingen achter elkaar. Zo kiezen ze al wat duidelijker met welke activiteiten ze zich bezighouden.
Vooruitdenken
Peuters beginnen steeds meer te snappen dat sommige dingen volgen op andere. Bijvoorbeeld: als het buiten donker wordt, dan gaan we bijna slapen. Doordat ze dit begrijpen, kunnen ze zich beter voorbereiden op het slapen. Kinderen vinden het daarom fijn om te weten wat er gaat gebeuren. Voorspelbaarheid maakt het makkelijker om hun gedrag aan te passen.
Omgaan met verandering
Een kind kan het lastig vinden als dingen anders gaan dan normaal. Bijvoorbeeld als jullie laat thuiskomen en je kind daardoor nog niet in bed ligt. Peuters hebben nog niet genoeg kennis en ervaring om dit te begrijpen en verwerken. Daarom hebben ze ook nog weinig besef van gevaren, omdat gevaarlijke situaties vaak ook onverwacht zijn.
4 tips om je kind te helpen bij het leren van zelfsturing
1. Zorg voor rust
Zorg voor voldoende tijd waarin je peuter niks hoeft te doen. En wissel momenten van samen spelen af met zelfstandig spelen. Zorg ook dat je kind voldoende en op regelmatige tijden slaapt.
2. Help je kind oefenen met aandacht vasthouden
Je kunt je kind helpen met het oefenen van aandacht vasthouden. Dit doe je door te reageren op wat je kind aan het doen is. En aan te moedigen om daarmee verder te gaan. Laat je kind bijvoorbeeld eerst nieuw speelgoed zelf ontdekken, voordat je er samen mee gaat spelen.
Het is ook goed om niet met te veel verschillend speelgoed tegelijk te spelen. Dan vinden peuters het namelijk moeilijker om hun aandacht erbij te houden. Geef dus een een of twee dingen tegelijk.
3. Help je kind prikkels rustig te verwerken
Je kunt samen oefenen met prikkels verwerken. Bijvoorbeeld met voorlezen. Begin niet meteen met het verhaal, maar bekijk eerst samen het boekje: kan je kind vertellen wat het ziet? Je kunt ook oefenen met samen een spelletje doen. Haal eerst alles samen uit de doos, en laat je kind ontdekken. Daarna kun je het spelletje volgens de spelregels doen.
Zo kan je kind wennen aan wat jullie gaan doen, en de prikkels rustiger verwerken. Dat kan helpen om daarna beter de aandacht bij het boekje of spelletje te houden.
4. Zorg voor voorspelbaarheid
Help je kind door veel en vaak uitleg te geven. Vertel wat jullie vandaag samen gaan doen. Kondig nieuwe dingen en veranderingen steeds aan. Bijvoorbeeld: we gaan over tien minuten naar buiten, dus we moeten alvast beginnen met opruimen.
Zelfsturing en veiligheid
Peuters zijn afhankelijk van hun ouders om te stoppen met gedrag als dat nodig is. Ze kunnen meer zelf, maar overschatten ook vaak wat ze kunnen. Dat hoort bij het ontdekken en uitproberen. Daarom blijft het belangrijk dat er altijd iemand in de buurt is om te kijken of alles goed gaat.
Peuters kunnen al een erg sterke eigen wil hebben. Daarom is het soms belangrijk dat ze voor hun eigen veiligheid worden tegengehouden. Het is daarom ook goed om je huis aan te passen, bijvoorbeeld met een traphekje. Lees meer tips om jouw kind veilig te laten opgroeien.
Bronnen
- Building the Brain's "Air Traffic Control" System: How Early Experiences Shape the Development of Executive Function (Developingchild.harvard.edu)
- Cycowicz, Y. M. (2019). 'Orienting and memory to unexpected and/or unfamiliar visual events in children and adults', in: Developmental Cognitive Neuroscience, jaargang 36, 100615.
- Diamond, A. (2013). 'Executive functions', in: Annual review of psychology, jaargang 64, nummer 1, p. 135-168.
- Hendry, A., E.J.H Jones en T. Charman (2016). 'Executive function in the first three years of life: precursors, predictors and patterns', in: Developmental Review, jaargang 42 , p. 1-33.
- How do babies and toddlers develop inhibitory control? - The International Congress of Infant Studies
- Huizinga, M en D.P. Smids (2011). 'Age-Related Changes in Executive Function: A Normative Study with the Dutch Version of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF)', in: Child Neuropsychology, jaargang 17, nummer 1, p. 51–66.
- Isarin, J., I. Jekeli, D. Hermans, C. Vissers en Koninklijke Kentalis (2017). 'Handreiking sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren met TOS'.
- 'Kohlberg's Theory of Moral Development' (Verywellmind.com)
- Mieras, M. 'Onvervangbare jaren' (z.d.) (Mieras.nl).
- 'Zo slaapt een peuter' (GroeiGids.nl)
- 'Sociaal-emotionele ontwikkeling. Fasen en bijbehorende begeleidingsstijl' (Kennispleingehandicaptensector.nl)
Lees ook
-
Peuter | Zelfstandigheid: proberen en zelf doen
Peuter | Zelfstandigheid: proberen en zelf doenOudersDoenIn de peuterfase willen kinderen steeds meer zelf doen. Zo worden ze stap voor stap zelfstandiger. Hoe kun je als ouder je peuter ondersteunen?
-
Peuter | Spelen: al spelend leren
Peuter | Spelen: al spelend lerenOudersDoenDoor spel leert je peuter beter bewegen, beter omgaan met gevoelens en beter nadenken. Lees meer over al spelend leren.
-
Peuter | Zelfbeeld: ontdekken wie je bent
Peuter | Zelfbeeld: ontdekken wie je bentOudersDoenHoe jij en anderen naar je peuter kijken, heeft invloed op hoe die naar zichzelf kijkt. Hoe kun je als ouder je peuter helpen om positief naar zichzelf te kijken?
-
Peuter | Motorische ontwikkeling | Nieuwe bewegingen leren
Peuter | Motorische ontwikkeling | Nieuwe bewegingen lerenOudersDoenPeuters leren stap voor stap nieuwe bewegingen. Dit heet de motorische ontwikkeling. Als ouder kun jij je peuter helpen zich veilig te ontwikkelen.
Hulp of advies nodig?
Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.