Kind 6-12 jaar | Taal: als leren lezen lastig is
Als een kind niet zo snel leert lezen, denken mensen tegenwoordig vaak dat het kind dyslexie heeft. Maar kinderen leren allemaal in hun eigen tempo lezen. Verschillen tussen kinderen zijn heel normaal. Op deze pagina lees je welke leesproblemen vaak voorkomen. En hoe je je kind ondersteunt bij het leren lezen.
Leesproblemen die bij veel kinderen voorkomen
Nog niet alle letters kennen
Een kind moet de letters goed kennen om te kunnen lezen. Het is daarom belangrijk dat je kind stap voor stap steeds meer letters leert kennen. Bij elke letter leert een kind hoe de letter klinkt, hoe deze eruitziet en hoe je deze schrijft. Daarna moet je kind de letter leren herkennen in woorden met letters die een kind ook al kent. Herhaling is belangrijk.
Moeite met woorden die anders klinken dan hoe je ze schrijft
Veel Nederlandse woorden schrijf je anders dan ze klinken. Je kind kan deze woorden alleen leren door veel te oefenen. Het helpt om woorden op te schrijven. Door de beweging van de letter te maken, leert een kind hoe een woord in elkaar zit. Kinderen onthouden de spelling zo beter. Ze kunnen een woord dan ook makkelijker lezen. Het is beter om je kind niet te laten typen. Want dan is de beweging voor elke letter hetzelfde.
Een kind leest te snel
Sommige kinderen proberen snel te lezen. Hierdoor maken ze veel fouten. Ze lezen niet alle letters, maar bijvoorbeeld alleen de eerste letters van een woord. Daarna raden ze de rest van het woord. Voor deze kinderen is het belangrijk om rustiger te lezen. Het helpt om je kind aan te moedigen om met zo weinig mogelijk fouten te lezen. De meeste kinderen merken dan dat ze woorden meteen goed lezen als ze langzamer lezen. Daardoor gaan ze beter lezen.
Motivatie is belangrijk bij leren lezen
Bij het leren lezen is het belangrijk dat je kind gemotiveerd is. Dit betekent dat je kind zin heeft in lezen. En dat je kind er tijd en moeite in wil steken.
Het helpt als een kind zelf gemotiveerd is, omdat het lezen leuk of interessant vindt. Ook anderen kunnen de motivatie van een kind versterken. Bijvoorbeeld doordat het leuk is om samen te lezen. Of doordat een kind een compliment krijgt als het even doorzet. De motivatie van je kind wordt vaak groter als het begrijpt waarom lezen belangrijk is. En als het merkt dat het lezen langzaam beter gaat.
Manieren om de motivatie van je kind te vergroten
Bouw aan het zelfvertrouwen van je kind
Zelfvertrouwen in lezen betekent dat je kind zichzelf goed vindt in lezen. Als leren lezen bij een kind lastiger gaat, heeft het vaak ook minder zelfvertrouwen in het lezen. Lezen wordt dan minder leuk om te doen. Want het is vaak leuker om dingen te doen die makkelijk gaan, dan dingen die moeilijk zijn.
Het is daarom belangrijk om boeken te kiezen die goed bij het niveau van je kind passen. Of door zelf voor te lezen en je kind makkelijke stukjes te laten lezen. Ook geeft het zelfvertrouwen als kinderen anderen helpen die nog minder goed zijn in lezen. Bijvoorbeeld door een jonger broertje of zusje voor te lezen.
Laat je kind lezen over leuke onderwerpen
Het helpt als je kind leest over onderwerpen die het leuk vindt. Het is daarom belangrijk dat er thuis en op school verschillende soorten boeken en teksten zijn. En dat kinderen worden geholpen bij het kiezen van boeken.
Zeg tegen je kind dat het lezen beter gaat
Het is belangrijk dat een kind vooral kijkt naar het eigen niveau en de eigen ontwikkeling van lezen. Dit is beter dan vergelijken met andere kinderen. Zeg af en toe tegen je kind wat het geleerd heeft bij het lezen. Want vaak hebben kinderen dit zelf niet door.
Samenwerken met school
Kinderen leren lezen op school. Thuis kun je dit ondersteunen. Het is fijn om goed contact te houden met de leraar van je kind. Die kan vertellen hoe het gaat met het lezen. En wat je kind misschien nog moeilijk vindt.
De leraar kan tips geven om thuis te oefenen. Het is goed als die oefeningen passen de manier waarop kinderen op school leren lezen. Dat is het meest duidelijk voor je kind. Als ouder kun je de leraar vertellen wat je thuis opvalt aan het lezen. Zo werken jullie samen aan het leren lezen van je kind.
Bronnen
- Bosman, A.M.T., & M.A.R. Gijsel (2007). Leeskilometers maken helpt! Ook bij leerlingen met een relatief zwak geheugen. Tijdschrift voor Remedial Teaching, jaargang 15, nummer 2, p. 4-7.
- Bosman, A.M.T., & J.L.M. Schraven (2008). Zo leer je kinderen lezen en spellen in het speciaal basisonderwijs. Tijdschrift voor Remedial Teaching, jaargang 16, nummer 1, p. 26-29.
- Bosman, A. & K. Toorenaar (2020). Is dyslexie een stoornis? De Psycholoog, nummer 4, p. 10-19. Van Steensel, R. & Van den Eijnden, J. (2022). Leesmotivatie bevorderen in het primair onderwijs (NRO). Geraadpleegd op 21-3-2025 op Onderwijskennis.nl.
Lees ook
-
Kind 6-12 jaar | De algemene ontwikkeling
Kind 6-12 jaar | De algemene ontwikkelingWetenIn deze periode wordt je kind steeds gevoeliger voor meningen van anderen en heeft het over veel dingen ook een eigen mening.
-
Kind 6-12 jaar | Taalontwikkeling | Verhalen vertellen
Kind 6-12 jaar | Taalontwikkeling | Verhalen vertellenOudersDoenOp deze pagina lees je hoe de taalontwikkeling van kind gemiddeld verloopt en hoe jij als ouder hierin kunt ondersteunen.
-
Kind 6-12 jaar | Taal: zelfstandig lezen
Kind 6-12 jaar | Taal: zelfstandig lezenOudersDoenTussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Als ouder kun je je kind helpen tijdens de verschillende fases.
-
Kind 6-12 jaar | Zelfstandigheid
Kind 6-12 jaar | ZelfstandigheidOudersDoenStap voor stap wordt je kind steeds zelfstandiger. Dat is nodig om mee te kunnen doen. Hoe kun je je kind daarmee helpen?
Hulp of advies nodig?
Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.