Open sfeer school bevordert participatie leerling

Een open klimaat op school stimuleert de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Frank Wanders op 3 mei promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam.

Leraren kunnen de maatschappelijke interesse van leerlingen vergroten door een open sfeer in de klas te creëren. Die sfeer ontstaat als er een goede relatie is tussen leerkracht en leerling, en als de leraar leerlingen aanmoedigt mee te discussiëren. Zo maken zij kennis met verschillende opvattingen en leren zij omgaan met verschillende perspectieven.

Leerlingen met hoger opgeleide ouders tonen daarbij meer maatschappelijke interesse dan leerlingen uit een lager sociaaleconomisch milieu. Maar beide groepen zijn gebaat bij een open klimaat en raken daardoor maatschappelijk meer geïnteresseerd. Leerlingen die op de middelbare school meer maatschappelijke interesse toonden, waren als jongvolwassene vaker maatschappelijk betrokken.

Wanders baseert zijn conclusies op langlopende studies uit Nederland en Zweden onder leerlingen vanaf groep 8.

'Onderwijs is de plek waar kinderen kunnen experimenteren met standpunten en meningen', aldus Charlotte Dopper van het Nederlands Jeugdinstituut. 'In een open en veilige omgeving durven kinderen zich makkelijker te uiten, en leren ze te nuanceren. Een leerkracht met de juiste kwaliteiten kan die oefenplaats bieden om ingewikkelde en moeilijke maatschappelijke gesprekken te voeren.'

Bron: Universiteit van Amsterdam; Nederlands Jeugdinstituut