Leefstijl
Leefstijl is een preventief sociaal- emotioneel vaardighedenprogramma voor kinderen en jongeren in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs. Leefstijl wil sociaal gedrag en positieve betrokkenheid stimuleren door het aanleren van sociale, emotionele en burgerschapsvaardigheden.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Sociaal-emotionele ontwikkeling, Sociale vaardigheden
- Leeftijd:
- 4 tot en met 18 jaar
- Doel:
- Bevorderen positieve ontwikkeling
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doel
Het hoofddoel van Leefstijl is leerlingen kennis, houding en vaardigheden te helpen ontwikkelen om goed om te kunnen gaan met zichzelf, goed om te kunnen gaan met anderen en hen helpen verantwoorde keuzes te maken.
Doelgroep
Leefstijl is bedoeld voor alle leerlingen van groep 1 van het primair onderwijs (PO) tot en met de bovenbouw van het voortgezet onderwijs(VO) en praktijkonderwijs/voortgezet speciaal onderwijs (PrO/VSO), en hun ouders/verzorgers/opvoeders.
Aanpak
Het programma bestaat uit wekelijkse lessen die klassikaal gegeven worden. De lessen kennen een thematische en vaste opbouw: een les begint met een korte, activerende groepsactiviteit om het thema onder de aandacht van de leerlingen te brengen. Daarna geeft de leerkracht uitleg over het onderwerp van de les. De verdieping bestaat uit een activiteit, veelal in groepsverband. Er wordt gebruik gemaakt van ervaringsgericht leren middels activerende werkvormen. Tijdens de verwerking staat reflectie centraal, al dan niet met werkboek, om vervolgens transfer van gedrag te stimuleren.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
De commissie vindt Leefstijl een brede, goed omschreven interventie. De activiteiten zijn duidelijk beschreven en er wordt veel 'hands on' materiaal aangeleverd voor professionals om snel aan de slag te kunnen. De input van uitvoerders is meegenomen in de vernieuwde materialen. Er is veel (internationale) onderbouwing voor social emotional learning, waaruit Leefstijl elementen heeft opgenomen. De commissie kan geen uitspraak doen over de effectiviteit, omdat er geen Nederlands effectonderzoek is gedaan.
Meer informatie
Uitgebreide beschrijving
Meer weten?
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met:
Boom beroepsonderwijs
info [at] boom.nl (info[at]boom[dot]nl)
0522 - 235 235
Edmée Warneke
edmee [at] warneke.nl (edmee[at]warneke[dot]nl)
+316 - 136 941 20