Tips voor het verzamelen en gebruiken van ervaringskennis 

Je gaat aan de slag met het inzetten van ervaringskennis. Maar hoe verzamel je ervaringskennis? En hoe kun je het goed gebruiken?

Durf uit te proberen en wees nieuwsgierig 

  • Bedenk creatieve manieren om kinderen, jongeren of ouders te werven wanneer dit nodig is. Geef niet op als het niet gelijk lukt. Probeer op zoveel mogelijk plekken aanwezig te zijn waar de kinderen, jongeren of ouders zijn die je wil bereiken.
  • Stel vragen aan kinderen, jongeren of ouders. Vul niets voor ze in. Luister goed naar hun ervaringen en wat dit voor hen betekent. 
  • Zet verschillende vormen in om het gesprek aan te gaan. Sluit aan bij de doelgroep. Ouders willen op een andere manier participeren dan jongeren of kinderen.  

Wees eerlijk en transparant

Bespreek verwachtingen met elkaar en neem hier voldoende tijd voor. Wat kun je wel en niet waarmaken? Wat doe je met de opgehaalde ervaringskennis? Wees hier transparant en eerlijk over.  

Samen de rode draad herkennen 

Verzamel je meerdere ervaringsverhalen? Betrek dan kinderen, jongeren of ouders zelf bij het collectief maken van de ervaringen. Welke rode draad zien jullie samen? Door dit samen te doen blijf je dicht bij hun eigen formulering. Zo heb je meer kans dat ze zich hierin herkennen en krijgt ervaringskennis echt waarde.

Gebruik inzichten voor verandering of verbetering 

Kijk wat je met ervaringskennis echt kunt veranderen aan de manier van werken of aan het beleid van de organisatie.

Soms vertel je alleen maar je verhaal en kun je daarna weer weg. Ze kunnen dan afstrepen dat ze een ervaringsdeskundige hebben gesproken. Dat vind ik jammer, want daarvoor doe je het niet.

Terugkoppelen en samen evalueren 

  • Geef altijd een terugkoppeling. Wacht hier niet te lang mee. Ook als de input nog niet is verwerkt of de praktijk nog niet is veranderd. Laat in dat geval weten wat je al wel gedaan hebt.
  • Bespreek met het kind, jongere of ouder hoe het voor ze was om op deze manier betrokken te zijn. Wat vonden ze goed en fijn? En wat kan een volgende keer beter? Het is niet erg om fouten te maken bij het gebruik maken van de ervaringen van kinderen, jongeren en ouders. Gebruik hun feedback om ze een volgende keer beter te benaderen en te betrekken.  
  • Vraag ze na een tijdje opnieuw om feedback: Doen we het nu beter? Zie, hoor of merk je verbeteringen?  

Lees ook

Nikki Udo

Nikki Udo, MSc

projectmedewerker