Sámen voor het kind
PublicatieGoede samenwerking tussen ouders, leerkrachten en andere jeugdprofessionals bevordert de ontwikkeling van kinderen. Deze toolkit helpt je daarbij.
Goede samenwerking tussen ouders, leerkrachten en andere jeugdprofessionals bevordert de ontwikkeling van kinderen. Deze toolkit helpt je daarbij.
In dit magazine staan tips, geleerde lessen, handvatten, valkuilen en achtergrondkennis rond leerlingparticipatie in het basisonderwijs.
Deze publicatie beschrijft wat we verstaan onder 'de pedagogische basis': alles wat bijdraagt aan het opgroeien van kinderen.
Kansenongelijkheid is een hardnekkig probleem. Niet alle kinderen en jongeren krijgen dezelfde kansen en dat heeft gevolgen voor hun ontwikkeling. Hoe komt dat, wat zijn de gevolgen en wat kunnen we eraan doen?
De kansen van kinderen worden beïnvloed door sociaal, cultureel en economisch kapitaal. Kinderen die hier minder toegang toe hebben, lopen vaker een achterstand op.
Kansenongelijkheid heeft veel negatieve gevolgen voor kinderen en jongeren. Het beïnvloedt hun sociaal-emotionele ontwikkeling, hun schoolloopbaan en hun arbeidsmogelijkheden.
Kansenongelijkheid is een ingewikkeld probleem dat door veel verschillende dingen wordt veroorzaakt. Wat is kansenongelijkheid? En wat zijn de oorzaken?
Intersectionaliteit betekent dat je positie in de maatschappij bepaald wordt door de combinatie van eigenschappen. Zoals culturele achtergrond, geslacht en inkomen. Kennis hierover kan je helpen bij je werk. Wat is het precies?
Als leraar heb je een belangrijke rol in het scheppen en versterken van een veilig pedagogisch klimaat in de klas. Hoe doe je dat?
Voor een positief en veilig pedagogisch klimaat waarin iedereen op school kan gedijen, heb je een fijn en stevig schoolteam nodig. Wat betekent dat in de praktijk?