Hoe maak je beleid voor kansengelijkheid op school?
Op deze pagina vind je concrete stappen om beleidskeuzes te maken die bijdragen aan kansengelijkheid op jouw school.
Op deze pagina vind je concrete stappen om beleidskeuzes te maken die bijdragen aan kansengelijkheid op jouw school.
Voor sommige kinderen is de cultuur op school anders dan thuis. Dit kan voor kinderen en leraren lastig zijn.
De verwachtingen van leerkrachten hebben invloed op de ontwikkelkansen en leerprestaties van leerlingen. Wat zijn leerkrachtverwachtingen?
Ouders hebben allerlei verschillende achtergronden. Hoe kun je als leraar goed samenwerken met álle ouders?
Voor kinderen in een kwetsbare positie kan de overgang van voorschool naar school uitdagend zijn. Hoe kun je als leraar en intern begeleider helpen?
Leerlingen met dezelfde capaciteiten krijgen niet altijd dezelfde kansen. Wat kun je als leerkracht doen om deze ongelijkheid te doorbreken?
Als leraar heb je een belangrijke rol in het herkennen en aanpakken van discriminatie. Hoe doe je dat? En hoe zorg je voor een veilige sfeer in de klas?
Sommige leerlingen krijgen een lager advies dan ze aankunnen. Dit heet onderadvisering. Wat is het precies en hoe komt het tot stand?
Het is belangrijk om armoede op school te signaleren. Daarvoor heb je schoolbeleid nodig. Wat moet je daarin opnemen?
Gemeenten krijgen geld van het Rijk voor het tegengaan van onderwijsachterstanden. Welke wettelijke taak hebben gemeenten?