Training

Een training is een bekende leervorm. Maar bij welke leerbehoefte werkt het inzetten van een training het best? Wat zijn de voorwaarden van een goede training en wat is belangrijk om vooraf te weten?

Met elke vorm van leren bereik je iets anders. Als je een leervorm weloverwogen kiest, is de kans groter dat je het gewenste resultaat bereikt. Lees daarover bij Leervormen: hoe maak ik een keuze?

Wat is een training?

Bij een training vergroot je je kunnen op een bepaald werkvlak: onder begeleiding oefen je nieuwe handelingen, ander gedrag of doe je nieuwe kennis op. Dit gebeurt via instructies, een demonstratie, oefeningen en feedback. Tijdens een training krijg je praktische tips om direct in je werk toe te passen. Als deelnemer krijg je de kans om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen: zo maak je je het nieuwe eigen. Trainingen duren vaak korter dan een cursus of opleiding.

Een voorbeeld

Met je team heb je een webinar gevolgd over motiverende gesprekstechnieken, maar in de praktijk is het lastig om non-verbale communicatie goed te begrijpen. Je zoekt naar een manier om de nieuwe technieken te oefenen en te verbeteren. Een training is een goede leervorm: via voorbeelden uit filmpjes en met rollenspellen kan iedereen met deze vaardigheid oefenen.

Wanneer kies je deze leervorm?

Kies voor een training als je: 

  • nieuwe kennis, vaardigheden en houdingen wilt opdoen die je in de praktijk kunt toepassen.
  • je gedrag echt wilt veranderen.

Hoe werkt het?

Een training is geschikt voor alle professionals in het jeugdveld. Je kunt een training in groepsverband of alleen volgen. Het voordeel van een persoonlijke training is dat je deze makkelijker kunt plannen dan een training in groepsverband. Ook kan de training op jouw kennis en werkervaring worden afgestemd. Een voordeel van een training in groepsverband is dat je van elkaar kunt leren en ervaringen kunt uitwisselen.

Voorwaarden en tijdsbesteding

Een training bestaat uit één of meerdere bijeenkomsten, en de tijdsduur varieert van één tot drie uur tot meerdere dagdelen. Een training van meerdere bijeenkomsten kan over een paar weken worden verspreid. Bij meerdaagse trainingen krijg je meestal voorbereidende opdrachten mee. Een voorbereidende opdracht is niet altijd nodig. Deze kan je helpen om tijdens de training direct de diepte in te gaan. Het is hierbij wel van belang dat iedereen de voorbereidende opdracht maakt.

Een training die tot gedragsverandering moet leiden, kun je het beste combineren met een vorm van reflectief leren, bijvoorbeeld intervisie. Als je bij het gebruik van de nieuwe technieken in de praktijk ergens tegenaan loopt, kun je dit vervolgens bespreken tijdens de intervisie. Zo maak je je de vaardigheid eigen. Je leert nieuwe vaardigheden niet alleen door erover te horen, maar juist door het in je eigen praktijk toe te passen.

Een voorwaarde voor een goede training is dat deze op maat gemaakt is en aansluit bij datgene dat jij of een groep mensen wilt leren. Een goede training werkt met duidelijke leerdoelen. Deze past bij de behoeften en bij de voorkennis en ervaring van de deelnemers. De trainer heeft zowel kennis over de inhoud als kennis en ervaring in het begeleiden van groepen en beschikt over goede trainersvaardigheden.

Het is daarnaast belangrijk dat je als deelnemer gemotiveerd bent voor de training. Als een deelnemer niet direct het nut van de training inziet, is de trainer mogelijk een groot deel van de tijd bezig met motiveren, waardoor de training veel minder effect zal hebben. Het is daarom van belang dat deelnemer én organisatie de voordelen zien van een training.

Het is bij een training ook belangrijk:

  • dat de organisatie leren en ontwikkelen stimuleert.
  • dat de training is afgestemd op de cultuur van de organisatie en op de kennis en ervaring van de deelnemers.
  • dat de trainer gebruik maakt van aansprekend, maar niet teveel lesmateriaal.
  • dat de trainer gebruik maakt van actieve werkvormen. Een voorbeeld van een actieve, nuttige werkvorm is een rollenspel.
  • dat de training voldoende afwisseling in werkvormen en opdrachten bevat.
  • dat de training aansluit op de praktijk.
  • dat de training voldoende mogelijkheden heeft voor herhaling en oefening.
  • dat de training voldoende momenten kent waarop deelnemers op elkaar en de oefeningen kunnen reageren. Zo kunnen zij ook van elkáár leren.

Wil je weten waar je rekening mee moet houden als je een nuttige training wilt ontwikkelen en organiseren? Bekijk dan onderstaande video.

Videobeschrijving

De jeugdzorg staat niet stil. Er zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen en trainingen voor jeugdzorgprofessionals die aansluiten op deze ontwikkelingen. Ondanks dat deze trainingen met de grootste zorg ontwikkeld worden, vinden professionals het vaak moeilijk om de kennis en vaardigheden toe te passen in de praktijk. Het Trimbos Instituut, het Nederlands Jeugdinstituut en PI Research, onderzochten welke strategieën of onderdelen onmisbaar zijn in een goede en effectieve training. De video legt uit welke.

ActieonderzoekCommunity of practiceIntervisieLiving labMoreel beraadProeftuinSupervisie

foto Martine Broere

Martine Broere

senior medewerker inhoud