Scholen zien effect van schoolmaaltijden
Bijna 90 procent van de scholen die schoolmaaltijden organiseren, merkt dat leerlingen minder honger hebben. Ook ervaart bijna 50 procent minder stress bij ouders rondom voedselzekerheid. Dat blijkt uit onderzoek van het Jeugdeducatiefonds. Ellen Donkers: 'Naast een gevulde maag kan een schoolmaaltijd eraan bijdragen dat kinderen en ouders beter in hun vel zitten.'
Op dit moment organiseren bijna 1.700 scholen in het primair en voortgezet onderwijs eten op school. De scholen mogen zelf bepalen hoe zij het eten organiseren: ontbijt, lunch of gezonde tussendoortjes, of een combinatie van deze eetmomenten. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 40 procent van de scholen ontbijt aanbiedt, 65 procent de lunch verzorgt en 80 procent gezonde tussendoortjes geeft zoals groente of fruit.
Doordat leerlingen met een volle maag in de klas zitten, hebben ze meer energie, kunnen ze zich beter concentreren en zijn ze gemotiveerder. Ook de sfeer in de klas en op school is verbeterd, aldus het Jeugdeducatiefonds. Bovendien merken de scholen die ouders betrekken bij het eten op school positieve effecten bij hen. Ook zijn ouders beter te ondersteunen doordat de school beter contact met hen heeft.
Positief effect op ouders
'Dit onderzoek laat zien dat een schoolmaaltijd allerlei voordelen heeft', zegt Ellen Donkers van het NJi. 'Naast een gevulde maag zorgt het voor een sterke verbinding, bijvoorbeeld tussen ouders onderling. Een schoolmaaltijd is een manier om het netwerk van die ouders te vergroten. Als zij elkaar op school leren kennen, komt er meer contact en bouwen ze een vertrouwensband op. Dan is het makkelijker om bijvoorbeeld te vragen hoe andere ouders de puberteit van hun kind ervaren of wat ze doen met een kleuter die snel boos wordt.'
Beter in hun vel
Daarnaast zorgt volgens Donkers een schoolmaaltijd ook voor een verbinding tussen leerlingen onderling. 'Leerlingen die samen eten, voelen zich verbonden met elkaar en met de school. Er ontstaat een betere sfeer. Een schoolmaaltijd verricht natuurlijk geen wonderen. Het is geen oplossing voor alle problemen van gezinnen in een kwetsbare positie. Maar het kan er wel aan bijdragen dat kinderen en ouders beter in hun vel zitten.'
Meer informatie
Lees ook
-
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?Voor wieProfessionalsPartnerschap houdt in dat iedereen op basis van gelijkwaardigheid meedenkt en bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen.
-
Praten over armoede in de klas
Praten over armoede in de klasVoor wieProfessionalsHet is belangrijk om met de klas te praten over leven in armoede. Hoe doe je dat? Waar moet je tijdens zo'n gesprek op letten?
-
Omgaan met armoede in de klas
Omgaan met armoede in de klasVoor wieProfessionalsMisschien zie je dat leerlingen opgroeien in armoede. Wat kun je als leerkracht doen?
-
Hulp voor als je te weinig geld hebt
Hulp voor als je te weinig geld hebtVoor wieOudersAls je voor je kind iets niet kunt betalen, kun je gebruikmaken van regelingen. Lees waar je terecht kunt.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.