HiRO

HiRO is een innovatief programma gericht op alle kinderen in het primair onderwijs van groep 1 tot en met 8. Het speelt een belangrijke rol in het versterken van pro-sociale vaardigheden en het creëren van een veilige, ondersteunende sfeer in de klas. Deze benadering, waarin ervarend leren centraal staat, wordt continu verfijnd en aangepast door middel van regelmatige feedback. Dit gebeurt via enquêtes en interactieve gesprekken met sleutelfiguren zoals schooldirecteuren, leraren en de kinderen zelf.

Niet erkend

Toelichting

HiRO is een brede interventie die inzet op het gehele domein van sociaal-emotionele ontwikkeling. Het programma sluit aan op leerlingmonitors die de sociaal-emotionele ontwikkeling voor scholen in kaart brengen en is relatief makkelijk te implementeren. 

HiRO is ontwikkeld voor alle basisschoolkinderen. De commissie constateert echter dat de interventiebeschrijving is toegespitst op de bovenbouw van het regulier basisonderwijs. De gestelde doelen, beschreven aanpak en onderbouwing zijn op dit moment ontoereikend voor de brede gestelde doelgroep van HiRO. 

Daarnaast is de commissie van mening dat de gestelde doelen te omvangrijk en ambitieus zijn. Zoveel doelen nastreven komt niet ten goede van de haalbaarheid en de effectiviteit van het programma. Ook twijfelt de commissie of er voldoende zicht is op de uitvoering van de interventie in de praktijk. Bovenstaande punten hebben geleid tot het besluit 'Niet erkend'.

Beoordeeld door

Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn

Datum oordeel

12 mei 2025

Meer weten?

Meer weten over deze interventie? Neem contact op met:

Ontwikkelaar

HiRO

info [at] hiro.school (info[at]hiro[dot]school)

023 - 303 68 03

Contactpersoon

Anne Rongen

anne [at] hiro.school (anne[at]hiro[dot]school)

06 11740033