Niet erkend
Toelichting
HiRO is een brede interventie die inzet op het gehele domein van sociaal-emotionele ontwikkeling. Het programma sluit aan op leerlingmonitors die de sociaal-emotionele ontwikkeling voor scholen in kaart brengen en is relatief makkelijk te implementeren.
HiRO is ontwikkeld voor alle basisschoolkinderen. De commissie constateert echter dat de interventiebeschrijving is toegespitst op de bovenbouw van het regulier basisonderwijs. De gestelde doelen, beschreven aanpak en onderbouwing zijn op dit moment ontoereikend voor de brede gestelde doelgroep van HiRO.
Daarnaast is de commissie van mening dat de gestelde doelen te omvangrijk en ambitieus zijn. Zoveel doelen nastreven komt niet ten goede van de haalbaarheid en de effectiviteit van het programma. Ook twijfelt de commissie of er voldoende zicht is op de uitvoering van de interventie in de praktijk. Bovenstaande punten hebben geleid tot het besluit 'Niet erkend'.
Beoordeeld door
Deelcommissie Ontwikkelingsstimulering, onderwijsgerelateerd en jeugdwelzijn
Datum oordeel
12 mei 2025