EU-Schoolfruit- en groenteprogramma

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een laagdrempelig programma om het eten van groente en fruit op de basisschool en het speciaal onderwijs te bevorderen. Scholen ontvangen twintig weken voor elke leerling iedere week drie stuks gratis groente en fruit.

Erkend als: 
Effectief volgens eerste aanwijzingen
Op: 
Door: 
Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Erkend als integraal vve-programma.: 
Momenteel in herbeoordeling: 
Gericht op: 
Gezondheid
Leeftijd: 
4 tot en met 20 jaar
Doel: 
Bevorderen positieve ontwikkeling
Methode: 
Groepsgerichte aanpak
Locatie: 
In de school
Uitvoering: 
Basisvoorziening

Doelgroep

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt ingezet bij leerlingen van het regulier (4-12 jaar), speciaal (basis)onderwijs (4-12 jaar) en speciaal voortgezet onderwijs (13-20 jaar).

Aanpak

Scholen ontvangen wekelijks gedurende twintig weken gratis drie stuks groente en fruit voor elke leerling. Met educatie leren kinderen over groente, fruit en gezonde voeding. Daarnaast worden scholen gevraagd het eten van groente en fruit te stimuleren, bijvoorbeeld met een schoolfruitbeleid. Ouders worden ook bij het programma betrokken.

Tijdsinvestering

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma duurt twintig weken, waarin leerlingen elke week drie stuks groente en fruit ontvangen.

Toelichting oordeel Erkenningscommissie

De interventie is de afgelopen jaren ook mooi doorontwikkeld met beleid voor scholen in het primair en speciaal onderwijs, en een verplichte smaakles en 'snack'. De interventie is goed uitgewerkt en uitvoerbaar voor scholen, en er liggen mooie materialen. Er worden vooral (enige) effecten gezien bij scholen waarbij nog geen fruit & groente beleid is, en bij kinderen uit een gezin met een lagere sociaal economische positie. De interventie lijkt daarmee vooral effect te hebben wanneer kinderen van huis uit minder gestimuleerd worden om groente en fruit te eten.

Meer weten?

Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: