Doel
Het doel van de LLRV is de perceptie van de leerkracht van zijn relatie met een individuele leerling nauwkeurig vast te stellen. Meer specifiek brengt de LLRV relatiepatronen tussen leerling en leerkracht in termen van conflict, nabijheid en afhankelijkheid in kaart. Daarnaast geeft het een indicatie van de algemene kwaliteit van de relatie, volgens het oordeel van de leerkracht.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit kinderen van 3 t/m 12 jaar in een kinderdagverblijf, een voorschoolse voorziening of het basisonderwijs.
Materialen
De LLRV is een zelfrapportage-instrument bestaande uit 28 items.
Gebruik
De LLRV is in de eerste plaats bruikbaar als beoordelingsinstrument voor de leerling-leerkrachtrelatie in het kader van preventie of vroegtijdige interventie in het geval zich aanpassingsproblemen in een (voor)schoolse setting (dreigen te) ontwikkelen. Met behulp van de LLRV kunnen leerling-leerkrachtrelaties worden opgespoord waarbij interventie en ondersteuning nodig is vanwege aanpassingsproblemen van de kant van de leerling of werkproblemen van de kant van de leerkracht. De LLRV kan ook toegepast worden om effecten van interventies gericht op het verbeteren van de leerling-leerkrachtrelatie te bepalen, bijvoorbeeld in het kader van de evaluatie van consultatieve leerlingbegeleiding. Verder kan de LLRV worden opgenomen in testbatterijen of leerlingvolgsystemen voor periodieke screening om te bepalen of er in handelingsplannen aandacht moet worden besteed aan sterke en zwakke aspecten van de relatie. Ten slotte kan de LLRV ook gebruikt worden om relatiepatronen op het niveau van de groep of klas te onderzoeken.
De LLRV kan worden ingevuld door crècheleid(st)ers, leerkrachten, intern begeleiders en leidinggevenden die het kind ten minste zes weken in de groep hebben of hen van nabij kennen. Afname, scoring en interpretatie is echter voorbehouden aan diagnostisch gekwalificeerde professionals, dat wil zeggen: personen die voldoende geschoold zijn in gestandaardiseerde testafname en het toepassen van psychometrische kennis verbonden met statistische analyse, testontwikkeling en interpretatie. Meer specifiek wordt hieronder verstaan: (ortho)pedagogen en psychologen met een diagnostische basisopleiding, bijvoorbeeld de Basisaantekening (psycho)diagnostiek van NIP of NVO in Nederland.
De LLRV is een zelfrapportage-instrument bestaande uit 28 items met een 5-puntsschaal waarmee de perceptie van de leerkracht van zijn relatie met een individuele leerling in kaart wordt gebracht in termen van drie relatiedimensies. Deze zijn: conflict, nabijheid en afhankelijkheid.
Afnameduur is 5 tot 10 minuten.