Doel
Het doel van de KLAD is een globaal inzicht geven in gedragsmoeilijkheden bij adolescenten als aanzet voor verdere bespreking. De KLAD is ook bruikbaar bij indicerende onderzoeksvragen.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit jeugdigen van 12 tot 18 jaar met gedragsmoeilijkheden in ambulante of residentiële setting.
Materialen
- Zelfrapportagevragenlijst voor adolescenten
- Vragenlijst voor ouders
- Vragenlijst voor derden, zoals leerkrachten, opvoeders of begeleiders
- Handleiding
- Overzichtsblad
Er is ook een computerversie van de KLAD beschikbaar.
Gebruik
De KLAD bestaat uit 60 items, verdeeld over negen rubrieken: weigergedrag; eisend gedrag; gedragsmoeilijkheden; onrust; emotionele moeilijkheden; negatief zelfbeeld; middelengebruik; sociale relaties; sociale steun.
Afname gebeurt individueel en duurt ongeveer vijftien tot twintig minuten. De adolescent vult de vragenlijst voor zichzelf in. Daarnaast vullen ouders en derden zoals een leerkracht, opvoeder of begeleider, een vragenlijst in over de adolescent.
De KLAD is bruikbaar voor psychologen, pedagogen en een grote groep welzijnswerkers bij hun contacten met adolescenten. Voor het gebruik van de KLAD is specifieke kennis over diagnostische tests niet nodig. Wel belangrijk is een goede kennis van de problematiek van adolescenten met gedragsmoeilijkheden en ervaring in gespreksvoering met deze doelgroep.
Het is volgens de ontwikkelaars belangrijk de KLAD te situeren binnen multidirectionele assessment: verschillende personen zoals de jongere, ouders, leerkracht, verwijzer worden benaderd en gegevens worden vergeleken en besproken.
Het is van belang om voor het afnemen van de vragenlijst met de jongere door te nemen welke gegevens met de ouders besproken gaan worden. Ook voor de ouders kan het belangrijk zijn af te spreken welke gegevens met de jongere besproken worden.
Het gebruik van de KLAD als psychologisch onderzoeksinstrument zoals onderzoek naar schaalconstructie en normering, is voorbehouden aan gekwalificeerde psychodiagnostici.