Doel
Het doel van de ESSEON-R is het bepalen van het niveau van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Doelgroep
Kinderen en volwassenen bij wie een bepaling van het niveau van de sociaal-emotionele ontwikkeling om uiteenlopende redenen gewenst is. Het instrument is bedoeld voor kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 14 jaar.
De doelgroep bestaat vooral uit kinderen en volwassenen met:
- een verstandelijke beperking
- een (vermoeden van) sociale of emotionele ontwikkelingsachterstand
- een ontwikkelingsstoornis of psychiatrische problematiek
- een zintuiglijke en/of communicatieve beperking
- school- en/of leerproblemen in het regulier of speciaal onderwijs
Materialen
- Handleiding
- Scoreformulieren
- Scoringsprogramma
Gebruik
De ESSEON-R bestaat uit twee domeinen: sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling. Elk domein bevat 76 items. De items zijn naar leeftijd gegroepeerd.
Het domein sociale ontwikkeling bestaat uit negen dimensies: sociale afhankelijkheid; morele ontwikkeling; impulscontrole; contactlegging; ik-bewustzijn in sociale context; sociaal inschattingsvermogen; sociale vaardigheden; relatie tot autoriteit; sociale aspecten van seksuele ontwikkeling.
Het domein emotionele ontwikkeling bestaat uit zeven dimensies: emotionele onafhankelijkheid; morele ontwikkeling; impulscontrole; zelfbeeld; realiteitsbesef; angsten; regulatie van de emoties.
De ESSEON-R wordt bij voorkeur afgenomen en ingevuld door een orthopedagoog of psycholoog, in samenspraak met een of meer personen die de cliënt dagelijks meemaken.
Na het invullen kunnen de beoordelingen worden ingevoerd in het digitale scoringsprogramma. Dat programma:
- berekent de ontwikkelingsleeftijd
- produceert een rapport waarin alle resultaten overzichtelijk zijn weergegeven
- maakt een analyse van de sociale en emotionele ontwikkeling