Programma
- 12:30 - 13:00: Inloop
- 13:00 - 13:20: Het Kennisnetwerk en actuele ontwikkelingen
- 13:20 - 14:20: Centrale inleiding: 'Het perspectief van de leerkracht' door Irene Eegdeman (onderzoeker Hogeschool Windesheim/ROC van Amsterdam-Flevoland) en Marrit Janabi (hoofddocent pedagogiek bij de Hogeschool van Amsterdam).
- 14:20 - 14:30: Pauze
- 14:30 - 15:20: Workshopronde 1
- 15:20 - 15:40: Pauze, netwerken en ontmoeten
- 15:40 - 16:30: Workshopronde 2
De workshops
Deelnemers kunnen kiezen uit zes workshops:
1. Perspectief van de leerkracht
Sessieleider: Marrit Janabi (hoofddocent pedagogiek bij de Hogeschool van Amsterdam)
- Verdieping op de centrale inleiding.
2. Perspectief van de jongere
Sessieleiders: Nils Aukema, Melchior Wammes (Adviesraad ÉigenWijsheid) en Tim van den Berg (OCW)
- Wat waren de uitkomsten van de workshops die jongeren organiseerden tijdens het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid, eind september
- Je krijgt tips en tools om de stem van de jongere ook binnen jouw organisatie te laten horen.
- Je krijgt een overzicht van alle landelijk opererende jongerensessies.
3. Perspectief van de ouder
Sessieleiders: Mirjam van Bezooijen, moeder van een thuiszittende leerling en Joli Luijckx (Oudervereniging Balans)
Let op: deze workshop is voor iedereen die beroepsmatig met thuiszittende leerlingen te maken heeft.
- Aan de hand van een waargebeurd praktijkvoorbeeld gaan we met alle deelnemers analyseren wat er is gebeurd en wat we kunnen leren. Welke dilemma's hebben we ervaren? Ook kijken we samen naar oplossingen.
4. Internationaal perspectief
Sessieleider: René Halberstadt (Ingrado) en Chaja Deen (NJi)
- Tijdens het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid waren veel (internationale) onderzoekers aanwezig. Zij keken o.a. naar de belangrijkste rode draden in de ontwikkeling van schoolaanwezigheid. We delen deze uitkomsten en verkennen de betekenis daarvan voor de ontwikkeling in Nederland.
5. Basisworkshop Schoolaanwezigheid
Sessieleider: Marije Brouwer (Ingrado)
- Wat betekent schoolaanwezigheid écht? Hoe verschuift het denken van verzuim naar aanwezigheid en wat betekent dit in de praktijk? Je krijgt inzicht in het Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Supports (MD-MTSS) raamwerk en hoe dit helpt bij de aanpak van schoolaanwezigheid. Geschikt voor zowel nieuwkomers als ervaren professionals.
6. Uitwisseling en verdieping: deel je eigen praktijkervaring!
Sessieleider: Vincent Fafieanie (NJi)
- Een interactieve sessie waarin vragen van deelnemers centraal staan en elkaars kennis en ervaring worden benut. De indeling in kleine groepen is op basis van interesse.
De keuze voor de workshops gebeurt ter plekke, dus wees op tijd!