Omgaan met armoede in de klas
Misschien zie je dat leerlingen opgroeien in armoede. Wat kun je als leerkracht doen?
Misschien zie je dat leerlingen opgroeien in armoede. Wat kun je als leerkracht doen?
Het is belangrijk om armoede op school te signaleren. Daarvoor heb je schoolbeleid nodig. Wat moet je daarin opnemen?
Bijna 90 procent van de scholen die schoolmaaltijden organiseren, merkt dat leerlingen minder honger hebben.
Ouders maken zich zorgen over de steeds groter wordende klassen. Ook heeft een groot deel moeite met de schoolkosten, blijkt uit de Staat van de Ouder 2025.
Basisscholen en middelbare scholen kunnen zich vanaf 29 maart aanmelden voor gratis schoolmaaltijden voor hun leerlingen.
Een op de zes scholen biedt gratis schoolmaaltijden aan in het kader van het programma Schoolmaaltijden van het ministerie van OCW.
Kansenongelijkheid is een hardnekkig probleem. Niet alle kinderen en jongeren krijgen dezelfde kansen en dat heeft gevolgen voor hun ontwikkeling. Hoe komt dat, wat zijn de gevolgen en wat kunnen we eraan doen?
Kansenongelijkheid heeft veel negatieve gevolgen voor kinderen en jongeren. Het beïnvloedt hun sociaal-emotionele ontwikkeling, hun schoolloopbaan en hun arbeidsmogelijkheden.
Gemeenten spelen een belangrijke rol bij kansengelijkheid in het onderwijs. Lees hoe andere gemeenten daaraan werken.
Kansenongelijkheid heeft vaak meerdere oorzaken. Het is dus belangrijk om als gemeente een samenhangende aanpak te ontwikkelen.