Veel leerlingen hebben laag leesniveau
Twee derde van de leerlingen in vmbo-b/k en het praktijkonderwijs heeft niet het beoogde leesniveau. Deze groep leerlingen leest in het tweede leerjaar nog beneden 1F-niveau, het zogenoemde fundamentele leesniveau. Dat blijkt uit een peiling van de Inspectie van het Onderwijs.
Het hogere niveau 2F is volgens de Onderwijsinspectie nodig om je zelfstandig te kunnen redden in de maatschappij en om het vervolgonderwijs goed te kunnen volgen.
Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs volgt praktijkonderwijs of vmbo-b/k. Van de meerderheid van deze leerlingen is de leesvaardigheid dus niet goed genoeg.
Om tot een structurele verbeteringsaanpak te komen, vroeg de inspectie een groep professionals op het gebied van leesonderwijs en onderzoek naar leesvaardigheid om advies.
Niet alleen bij Nederlands
Zij constateren dat leerlingen in het voortgezet en speciaal onderwijs veel moeten lezen, maar dat de aandacht voor leesvaardigheid vaak beperkt blijft tot het vak Nederlands. Scholen hebben wel de ambitie om lezen ook in andere vakken te bevorderen, maar dit wordt nog niet overal goed uitgevoerd.
Integraal onderdeel onderwijs
De groep professionals adviseert scholen om een schoolbreed beleid voor leesvaardigheid op te zetten. Onderdeel daarvan zou moeten zijn dat docenten van verschillende vakken samenwerken om lezen integraal onderdeel te maken van het onderwijs. Bijscholing speelt hierbij een cruciale rol. Alle docenten, ongeacht hun vakgebied, zouden getraind moeten worden in leesbevordering en effectief leesonderwijs.
Ook op de lerarenopleiding moet meer aandacht voor leesvaardigheid komen, vinden de professionals. Het gaat dan om meer vakgericht lezen in het curriculum van de lerarenopleiding en het verplicht lezen van jeugdliteratuur.
Meer informatie
Bericht Inspectie van het OnderwijsPeil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023
Lees ook
-
Leesvaardigheid in Nederland slechter
Leesvaardigheid in Nederland slechterDe leesvaardigheid van leerlingen is verslechterd. In 2022 haalde een derde van de leerlingen het leesniveau niet, in 2018 was dit nog een kwart.
-
Kind 6-12 jaar | Taal: zelfstandig lezen
Kind 6-12 jaar | Taal: zelfstandig lezenVoor wieOudersTussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Als ouder kun je je kind helpen tijdens de verschillende fases.
-
Baby | Taal: voorlezen
Baby | Taal: voorlezenVoor wieOudersVoorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.