Hoe lang mag mijn kind per dag achter een beeldscherm?

Het is moeilijk om precies te zeggen hoeveel minuten per dag verantwoord is. De hoeveelheid zal per kind verschillen. In leeftijd, maar ook in ontwikkeling. Bovendien verschil je als ouder ook vaak in opvatting met andere ouders. 

Algemene tips

  • Zorg altijd voor balans en variatie in de activiteiten van je kind. Mediagebruik moet niet de hoofdactiviteit zijn.
  • Geef het goede voorbeeld als ouder. Je kind ziet hoeveel jij als ouder bezig bent met je telefoon en dat neemt hij over. Als je als ouder veel met je telefoon bezig bent, heb je bovendien minder tijd om met je kind te praten of iets samen te doen.
  • Laat buiten werktijden het goede voorbeeld zien. Door thuiswerken zit je misschien veel achter een scherm. Het is belangrijk om aan je kind uit te leggen dat dat nodig is voor je werk.

Elke leeftijd en elke ontwikkelingsfase brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hieronder geven we per leeftijd aan waar je als ouder op kunt letten.

Beeldschermtijd voor jonge kinderen van 0-5 jaar

Baby’s hebben geen beeldscherm nodig

Baby’s hebben beeldschermen voor hun ontwikkeling niet nodig. Het is aan te raden om baby’s van schermen weg te houden. De kans bestaat dat ze overprikkeld raken. Bovendien is het licht van telefoons en tablets niet goed voor de ogen van je baby. Als je het toch doet, is het belangrijk dat je het bewust doet: doe het samen en praat erbij. Laat je baby in elk geval niet alleen met een beeldscherm.

Beperk beeldschermen bij je peuter

Spelen, slapen en contact met anderen zijn voor jonge kinderen belangrijk in hun ontwikkeling. Kinderen van 0 tot 2 jaar hebben nog relatief veel slaap nodig. De tijd die overblijft is om te spelen en te ontdekken. Ze moeten verschillende ervaringen opdoen.

Gedurende de eerste twee jaar leert je kind om zintuigelijke ervaringen en motorische vaardigheden samen te brengen. Jouw begeleiding als ouder is daarbij belangrijk. Probeer schermtijd in deze leeftijd nog te beperken. Als je het wel doet, zorg dan voor balans met andere activiteiten, doe het zoveel mogelijk samen en praat erover met je kind.

Elk kind is anders

Hoeveel beeldschermtijd passend is voor je kind, is afhankelijk van een paar dingen. De leeftijd en de ontwikkelingsfase bijvoorbeeld, maar ook het karakter van je kind speelt mee. Probeer daar op in te spelen als ouder door de schermtijd hierop aan te passen.

Beeldschermtijd voor kinderen van 6-12 jaar

Zorg voor balans tussen online en offline

Spelen en sporten, voldoende slapen en contact met anderen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Besteed voldoende tijd aan bijvoorbeeld boeken lezen, spelen, sport en naar buiten gaan. Sluit hierbij aan bij de interesses van je kind.

Stimuleer creatief mediagebruik

Probeer creatief mediagebruik te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het maken van filmpjes. Je kind leert op deze manier spelenderwijs de online en offline wereld samen te gebruiken, zonder dat het een het ander uitsluit.

Maak afspraken over schermtijd

Maak duidelijke afspraken over schermtijd in huis. Houd je zelf ook aan die afspraken. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over wanneer de telefoon uit moet, welke activiteiten voorrang krijgen op schermgebruik en welke spellen je kind wel en niet mag spelen. Probeer deze afspraken af te stemmen op je eigen opvattingen.

Afspraken afstemmen op je eigen opvattingen

Misschien vind je als ouder dat telefoons niet gebruikt mogen worden tijdens het eten. Dan kun je daar afspraken over maken. Je kunt de telefoons ook op een andere manier inzetten. Stel dat je kind zich afvraagt of de broccoli op zijn bord wel echt gezond is, zoek dan bijvoorbeeld tijdens het eten samen op waarom broccoli gezond is! Het kan een leuk moment zijn om ‘media samen te gebruiken’.

Beeldschermtijd voor jongeren van 12-18 jaar

Mediagebruik is belangrijk in het leven van jongeren

Jongeren gebruiken hun telefoons en sociale media bijvoorbeeld vaak om samen huiswerk te maken en informatie daarover uit te wisselen. Ze gebruiken veel soorten media tegelijk. Je kind is bezig met zijn telefoon of tablet, luistert muziek bij het maken van huiswerk, maar heeft de laptop nodig misschien wel nodig voor het maken van huiswerk.

Online contact is een positieve aanvulling op offline contact

Online contact kan een positieve aanvulling zijn op offline contact. Via sociale media kunnen jongeren altijd en snel contact met elkaar onderhouden. Sociale media helpen jongeren om specifieke vaardigheden te ontwikkelen: ze leren hoe ze zichzelf aan de buitenwereld willen presenteren, experimenteren met hun identiteit en gaan vriendschappelijke relaties aan.

Praat met je kind over schermtijd

In deze leeftijdsfase ben je als ouder niet overal meer bij. Het is belangrijk dat jongeren zelf leren sturen op een goede balans en afwisseling. Praat daarom met je kind over deze balans, toon interesse en geef zelf het goede voorbeeld.

Zorg voor balans en variatie

Een gevarieerde tijdsbesteding is van belang voor een gezonde ontwikkeling van jongeren. Voldoende slapen, sociale contacten, huiswerk maken en bewegen zijn belangrijk voor hun ontwikkeling. Contact met leeftijdgenoten is in deze ontwikkelingsfase extra belangrijk. Je kunt alternatieven bieden voor schermtijd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samen koken. Sluit hierbij aan bij de interesses van je kind.

Maak samen afspraken over het mediagebruik in huis

Maak samen met je kind afspraken over schermtijd . Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over wanneer de telefoon uit moet en welke activiteiten voorrang krijgen op schermgebruik. Houd hierbij in je achterhoofd dat verbieden averechts werkt. Maak je je zorgen? Spreek dit dan uit, toon interesse. Wie weet wil je kind je wel laten zien hoe dat spel werkt wat hij altijd speelt.

Lees ook

Peter Nikken