Het mediagebruik van kinderen neemt toe. Steeds meer ouders vragen zich daarom af hoeveel schermtijd gezond is voor hun kind. Er zijn veel verschillende meningen over hoeveel schermtijd goed is. Als ouder bepaal je zelf hoeveel schermtijd jij genoeg vindt voor je kind. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.
Algemene adviezen
Verschillende organisaties en landen geven adviezen over schermtijd voor een kind. Zo raadt de Wereldgezondheidsorganisatie aan om kinderen jongeren dan 1 jaar helemaal niet achter een scherm te zetten. Voor kinderen tussen 1 en 4 jaar raden ze maximaal een uur aan. In Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk is het advies maximaal twee uur voor kinderen tussen 5 en 17 jaar.
Beeldschermtijd en afspraken per leeftijd
Bovenstaande adviezen zijn algemene adviezen. Het is fijn om een maximale schermtijd te hebben. Maar het is ook belangrijk om zelf te bepalen wat jou goed lijkt voor je kind. De juiste hoeveelheid verschilt namelijk per kind. Dit hangt af van de leeftijd, maar ook het karakter van je kind. Ieder kind is anders. En elke situatie ook. Je kunt daarom af en toe ook besluiten om wat soepeler om te gaan met de schermtijd. Hieronder vind je de algemene adviezen per leeftijd.
Beeldschermtijd voor jonge kinderen van 0-5 jaar
Baby's hebben geen beeldscherm nodig
Baby's hebben geen beeldschermen nodig voor hun ontwikkeling. Het is zelfs beter om baby's van schermen weg te houden. De kans bestaat namelijk dat ze overprikkeld raken. Bovendien is het licht van telefoons en tablets niet goed voor de ogen van een baby. Als je het toch doet, is het belangrijk dat je het bewust doet: kijk alleen naar media die geschikt zijn voor baby's en kijk samen. Laat je baby in elk geval niet alleen met een beeldscherm.
Beperk beeldschermen bij je peuter
Kinderen tot 2 jaar hebben nog veel slaap nodig. De tijd die overblijft is om te spelen en te ontdekken. Slapen, spelen en in contact zijn met anderen is belangrijk voor de ontwikkeling van een peuter. Probeer schermtijd in deze leeftijd daarom nog steeds zoveel mogelijk te beperken. Denk aan maximaal 60 minuten per dag. Verdeel dit zoveel mogelijk over de dag en wissel schermtijd af met andere activiteiten.
Zorg voor afwisseling bij je kleuter
Kinderen van 3 tot 5 jaar kunnen veel leren van media. Maar het is belangrijk om schermtijd af te wisselen met andere activiteiten. Zoals buitenspelen. Ook tijdens het mediagebruik is het belangrijk dat je kind voldoende blijft bewegen. Wissel dus ook af tussen stilzitten of actief zijn tijdens het mediagebruik. Gebruik bijvoorbeeld deze tien tips voor bewegen met media. In deze leeftijd kijken kinderen ook veel naar jou als ouder. Geef dus zelf het goede voorbeeld.
Beeldschermtijd voor kinderen van 6-12 jaar
Help je kind met zelf bepalen
Je kind gaat nu steeds meer zelf ontdekken wat het leuk vindt. Denk aan spelletjes spelen en filmpjes maken. Echt educatieve media worden minder interessant. Dat betekent niet dat kinderen ze niet meer willen gebruiken, maar ze willen het wel graag zelf bepalen.
De hoeveelheid schermtijd kan per kind verschillen. Het is goed om te zorgen voor genoeg balans tussen mediagebruik en andere activiteiten zoals spelen, sporten en voldoende slaap. Maak afspraken en geef het goede voorbeeld. Daarnaast kun je creatief mediagebruik aanmoedigen. Bijvoorbeeld samen video's, games of digitale kunstwerken maken. Zo kan je kind spelenderwijs én samen met media aan de slag.
Beeldschermtijd voor jongeren van 12-18 jaar
De puberteit: steeds meer verschillende schermen
In de puberteit gaat bij veel jongeren de beeldschermtijd omhoog. Ze gebruiken in deze leeftijdsfase steeds meer verschillende soorten media tegelijk: de telefoon, de tablet, de laptop en de televisie. Vooral de telefoon is voor pubers belangrijk: voor sociale media, maar ook om samen huiswerk te maken en informatie daarover uit te wisselen.
Tijdens de puberteit heb je als ouder minder zicht op het beeldschermgebruik van je kind. Het is dan vooral belangrijk dat jongeren zelf leren hoeveel schermtijd goed voor hen is. Praat daarom met je kind over de hoeveelheid beeldschermgebruik. Toon interesse en geef zelf het goede voorbeeld.
Maak samen afspraken over het mediagebruik
Strenge regels werken niet altijd goed bij pubers. Ze kunnen zorgen voor extra weerstand en ruzies. Het werkt vaak beter om samen afspraken te maken. Bijvoorbeeld over wanneer de telefoon uit moet, maar ook over het belang van offline activiteiten. Uiteindelijk bepaal jij als ouder hoeveel uur toegestaan is. Maar af en toe van de regels afwijken hoort er ook bij. Maak je je zorgen? Zeg dit dan tegen je kind en toon interesse. Het belangrijkste is om met elkaar in contact te blijven.
Lees ook
-
Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?
Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?Voor wieOudersHet is belangrijk dat apps, websites, games en series passen bij de ontwikkeling van je kind. Zo hebben ze een positief effect.
-
De Jeugdkantine | 1. Sociale media
1. Sociale mediaDeze aflevering van podcast De Jeugdkantine gaat over sociale media, met als stelling: Mobieltjes zijn gif in de klas.
-
Peuter | Peuterpuberteit: eigenwijs zijn en 'nee' zeggen
Peuter | Peuterpuberteit: eigenwijs zijn en 'nee' zeggenVoor wieOudersPeuters laten zien dat ze een eigen wil hebben, bijvoorbeeld door eigenwijs gedrag en driftbuien. Dit heet de peuterpuberteit.
-
Seksuele opvoeding van kinderen in de basisschoolleeftijd
Seksuele opvoeding van kinderen in de basisschoolleeftijdVoor wieOudersHoe verloopt de seksuele ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd? En wat houdt seksuele opvoeding in?
Hulp of advies nodig?
Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.