Hoe houd ik mijn schermtijd in de hand?

Het is belangrijk om schermtijd in de hand te houden. Je moet ook nog andere dingen doen, zoals huiswerk maken en sporten. Bewust mediagebruik, een normaal dagritme, en speciale tijd voor sociale media helpen om problemen te voorkomen. 

Zorg voor tijd zónder beeldscherm!

Uit onderzoek blijkt dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen. Afleiding zorgt ervoor dat je:

  • meer fouten maakt.
  • langer over je werk doet.
  • eerder moe wordt.

Zorg dus voor tijd zonder je beeldscherm. Maak bijvoorbeeld eerst je huiswerk, terwijl je telefoon uit  staat. Of zet ’s nachts je telefoon uit. Zo word je ’s nachts niet wakker door je telefoon en ben je ’s ochtends fitter. Ook voorkom je dan dat je ’s nachts even op je telefoon kijkt als je toch wakker wordt.

Ga bewust om met je telefoon/tablet

Als je bewust omgaat met je schermtijd, heb je eerder door hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Het kan helpen om je notificaties uit te zetten voor (sommige) apps. Zo word je niets steeds gestoord of verleid om je telefoon te pakken. Je kunt ook apps gebruiken die bijhouden hoeveel tijd je aan een andere app besteedt of een gameslot installeren.

Reserveer specifiek tijd voor je sociale media

Je kunt makkelijk contact leggen met vrienden via sociale media. Maar je kunt ook te veel bezig zijn met je telefoon. Het kan bijvoorbeeld andere dingen in de weg gaan zitten. Niks is vervelender dan een etentje met vrienden die constant op hun telefoon kijken. En kijk eens hoeveel mensen naar buiten kijken in plaats van op hun telefoon als ze in de trein zitten. Als je merkt dat je telefoon je erg afleidt, dan kunnen regels handig zijn. Kies bijvoorbeeld drie momenten uit op een dag waarop je je social media mag checken. Dat geeft structuur!

Voorkom problemen. Praat erover!

Als je door je smartphonegebruik problemen krijgt met andere mensen, thuis, op school of op je werk, dan is dat een teken dat je verkeerd bezig bent. Heb je zelf al geprobeerd om je gedrag te veranderen, maar lukte dat niet? Dan is het tijd om hulp te vragen. Blijf er niet mee rondlopen: praat erover met je ouders of met iemand anders die je vertrouwt.

Lees ook

Peter Nikken