Autisme

Kinderen met autisme verwerken informatie op een andere manier. Daardoor hebben ze bijvoorbeeld moeite om sociale situaties in te schatten. Ook omgaan met veranderingen is soms lastig. Logisch denken, precies werken en eerlijkheid worden vaak genoemd als sterke kanten van mensen met autisme. Voor kinderen met autisme en hun omgeving is het belangrijk om de juiste ondersteuning te krijgen.

JGZ-richtlijn Autismespectrumstoornissen

JGZ-richtlijn Autismespectrumstoornissen

Professionals

Deze richtlijn beschrijft de fasen van vroege signalering en begeleiding van autismespectrumstoornissen (ASS) bij kinderen en jongeren van 0-19 jaar.

Lees meer over JGZ-richtlijn Autismespectrumstoornissen

Richtlijn Diagnostiek en autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen

Richtlijn Diagnostiek en autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen

Professionals

Deze richtlijn is geschreven voor psychiaters, jeugdartsen en kinderartsen die betrokken zijn bij de zorg aan kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis.

Lees meer over Richtlijn Diagnostiek en autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen

Zorgstandaard Autisme

Zorgstandaard Autisme

Professionals

Deze zorgstandaard biedt cliënten en hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg inzicht in de inhoud en organisatie van zorg voor mensen met ASS.

Lees meer over Zorgstandaard Autisme

Autism Diagnostic Interview- Revised (ADI-R)

Autism Diagnostic Interview- Revised (ADI-R)

Professionals

ADI-R is een diagnostisch interview gedragingen te classificeren die verband houden met een autismespectrumstoornis (ASS).

Lees meer over Autism Diagnostic Interview- Revised (ADI-R)

Autism Diagnostic Observation Scale (ADOS-2)

Autism Diagnostic Observation Scale (ADOS-2)

Professionals

De ADOS-2 is een observatie-instrument voor onderzoek naar de communicatie en sociale interactie bij kinderen met een vermoedelijk ASS.

Lees meer over Autism Diagnostic Observation Scale (ADOS-2)

Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV)

Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV)

Professionals

De ASV kan gebruikt worden bij screening en diagnose van autismespectrumstoornissen (ASS) bij kinderen en jongeren.

Lees meer over Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV)

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Professionals

Met de BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies kan men het gedrag van kinderen in de thuis- of schoolomgeving beoordelen.

Lees meer over BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Child Behavior Checklist (CBCL)

Child Behavior Checklist (CBCL)

Professionals

De CBCL is een diagnostisch instrument om probleemgedrag en vaardigheden van kinderen/jongeren te kwantificeren.

Lees meer over Child Behavior Checklist (CBCL)

Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Professionals

De Children's Communication Checklist verzamelt informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen van 4-15 jaar. Lees meer over het instrument.

Lees meer over Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Professionals

De Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT) geeft een indicatie van het sociaal-cognitief functioneren in relatie tot de leeftijd van het kind.

Lees meer over Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Professionals

De SEV meet in hoeverre kinderen problemen vertonen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer over Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Social Communication Questionnaire (SCQ)

Social Communication Questionnaire (SCQ)

Professionals

De SCQ is een vragenlijst om kinderen te screenen op een autismespectrumstoornis (ASS).

Lees meer over Social Communication Questionnaire (SCQ)

Social Responsiveness Scale voor kinderen (SRS-2)

Social Responsiveness Scale voor kinderen (SRS-2)

Professionals

De SRS-2 meet de ernst van sociale beperkingen die gepaard gaan met autismespectrumstoornissen.

Lees meer over Social Responsiveness Scale voor kinderen (SRS-2)

Teacher's Report Form (TRF)

Teacher's Report Form (TRF)

Professionals

De (C-)TRF is de versie van de CBCL die leerkracht of leidster kan invullen. De vragenlijst geeft inzicht in het gedrag van het kind of de jongere.

Lees meer over Teacher's Report Form (TRF)

Theory of Mind test-R (ToM test-R)

Theory of Mind test-R (ToM test-R)

Professionals

De theory of mind test-R (de ToM test-R) meet met een gestructureerd interview met een kind tussen de 4 en 12 jaar kind het construct 'Theory of Mind'.

Lees meer over Theory of Mind test-R (ToM test-R)

Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van Kinderen (VISK)

Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van Kinderen (VISK)

Professionals

De VISK is een vragenlijst om sociale problemen van kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis in kaart te brengen.

Lees meer over Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van Kinderen (VISK)

Wechsler Nonverbal Scale of Ability - Nederlandstalige versie (WNV-NL)

Wechsler Nonverbal Scale of Ability - Nederlandstalige versie (WNV-NL)

Professionals

De Wechsler Nonverbal Scale of Ability - Nederlandstalige bewerking (WNV-NL) is een intelligentietest voor kinderen en jongeren van 4 tot 22 jaar.

Lees meer over Wechsler Nonverbal Scale of Ability - Nederlandstalige versie (WNV-NL)

Youth Self Report (YSR)

Youth Self Report (YSR)

Professionals

De Youth Self Report (YSR) is een vragenlijst waarop jongeren vragen beantwoorden over hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen.

Lees meer over Youth Self Report (YSR)

VIPP-AUTI

VIPP-AUTI

Professionals
Beleidsmakers

VIPP-AUTI bestaat uit zes huisbezoeken waarin video-opnames van ouder-kindinteracties met de ouders besproken worden.

Lees meer over VIPP-AUTI