Opgroeien en opvoeden in armoede
PublicatieDeze publicatie beschrijft de situatie van kinderen in armoede en de gevolgen op hun welbevinden. En de beleving van kinderen in armoede wordt geschetst.
Deze publicatie beschrijft de situatie van kinderen in armoede en de gevolgen op hun welbevinden. En de beleving van kinderen in armoede wordt geschetst.
Misschien zie je dat leerlingen opgroeien in armoede. Wat kun je als leerkracht doen?
Het is belangrijk om armoede op school te signaleren. Daarvoor heb je schoolbeleid nodig. Wat moet je daarin opnemen?
Van de kinderen tot 18 jaar leeft 8,1 procent in armoede. Daarmee hebben kinderen een verhoogd risico op armoede.
264 duizend minderjarigen leefden in 2018 in een gezin met een inkomen onder de lage-inkomensgrens.
65 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs heeft kinderen in de klas die opgroeien in armoede.
Bijna 90 procent van de scholen die schoolmaaltijden organiseren, merkt dat leerlingen minder honger hebben.
Ouders maken zich zorgen over de steeds groter wordende klassen. Ook heeft een groot deel moeite met de schoolkosten, blijkt uit de Staat van de Ouder 2025.
Basisscholen en middelbare scholen kunnen zich vanaf 29 maart aanmelden voor gratis schoolmaaltijden voor hun leerlingen.
Een op de zes scholen biedt gratis schoolmaaltijden aan in het kader van het programma Schoolmaaltijden van het ministerie van OCW.