Wat als ik het niet eens ben met het wijkteam?

Soms ben je het niet eens met een beslissing van een hulpverlener of voel je je niet op je gemak. Het is belangrijk dat je dit laat weten, omdat de ondersteuning jou moet helpen bij jouw vraag of situatie. Wat kun je doen? Op deze pagina lees je tips.   

Wat als ik geen klik heb met de hulpverlener?

Als je je niet op je gemak voelt bij de hulpverlener uit het wijkteam, praat hier dan over met de hulpverlener. Jouw mening is belangrijk. Wat vind je niet prettig? En wat vind je juist wel fijn of goed? Dit gesprek kan ervoor zorgen dat jullie nieuwe afspraken maken over hoe jullie samenwerken. Vind je het lastig om dit gesprek te voeren? Vraag een onafhankelijke vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) om je hierbij te helpen. Zij doen dit gratis. Kijk op de website van het AKJ voor meer informatie.

En als zo'n gesprek echt niet helpt? Dan kun je een klacht indienen bij de leidinggevende van de hulpverlener. Dit kun je doen in een gesprek, maar ook telefonisch of schriftelijk. Samen zoeken jullie naar een oplossing. Soms is de oplossing dat je een andere hulpverlener krijgt.

Wat als ik het niet eens ben met een beslissing?

Ook dan is het goed om hier eerst met de hulpverlener over te praten. Laat weten waar je ontevreden over bent. Probeer uit te leggen wat je wél prettig vindt of wat je verwacht van de hulp. Dit gesprek kan ervoor zorgen dat jullie elkaar beter gaan begrijpen.

Het helpt om dit gesprek voor te bereiden. Bedenk vooraf wat je wilt zeggen en vragen. En je mag natuurlijk iemand meenemen naar dit gesprek als je dat fijn vindt. Een familielid, vriend of vriendin, of een vertrouwenspersoon.

Ben of blijf je het niet eens met een beslissing over de hulp voor jouw kind of gezin? Dan kun je hier schriftelijk bezwaar tegen maken. Je kunt altijd een vertrouwenspersoon vragen je hierbij te helpen. Er komt namelijk best wat bij kijken. Lees hier meer over op de website van het AKJ.

Bezwaar of klacht?

Er is een verschil tussen een klacht en bezwaar. Je kunt een klacht indienen wanneer je een probleem hebt met de werkwijze of het handelen van een hulpverlener of organisatie. Bijvoorbeeld als jij vindt dat de hulpverlener bot is tegen je of de organisatie niet duidelijk reageert op je vragen.

Schriftelijk bezwaar kun je maken als je het niet eens bent met de inhoud van een beslissing. Bijvoorbeeld als jouw kind andere jeugdhulp krijgt toegewezen dan jij nodig vindt. Of als de gemeente geen toestemming geeft voor een Persoonsgebonden Budget (PGB).

Hierop zal de gemeente binnen een bepaalde tijd reageren. Ben je het ook niet eens met de reactie van de gemeente? Dan kun je in beroep gaan. Je gaat dan naar de rechtbank. Het AKJ en het Juridisch Loket kunnen ook hierbij advies geven.

Meer informatie over klachten indienen of bezwaar aantekenen? In deze folder staat stap voor stap beschreven wat je kunt doen.

Alle pagina's over wijkteams

Naar het overzicht

Efat Armaghan

Armaghan Efat

medewerker inhoud