Onderzoek naar corona en onderwijs
Tijdens de coronacrisis vonden er in 2020 en in 2021 tijdelijke schoolsluitingen plaats in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en ook in het vervolgonderwijs (mbo, hbo en wo). Een deel van de lessen vond toen online plaats. We weten uit onderzoeken naar de coronacrisis en de impact op het onderwijs dat deze schoolsluitingen voor leerlingen en studenten overwegend ongunstig waren. Maar er waren ook positieve effecten. Lees hier mee over wat we weten uit deze onderzoeken.
Resultaten samengevat
Slechte motivatie en stress door afstandsonderwijs
Het online onderwijs kwam in de lente van 2020 snel tot stand, maar was niet altijd van goede kwaliteit. Het vroeg veel concentratie en discipline van leerlingen en studenten om het onderwijs te volgen, wat niet iedereen lukte. Het gebrek aan contact met leraren en docenten en met medeleerlingen zorgde bij veel leerlingen voor een verminderde schoolmotivatie.
Voor sommige leerlingen en studenten heeft het thuisonderwijs ook positieve gevolgen gehad. Dit gold bijvoorbeeld voor leerlingen die op school hoge mentale druk ervaren en leerlingen met een fysieke beperking. Zo verminderden de aanpassingen in het onderwijs gevoelens van stress of hadden deze een positieve invloed op hun mentaal welbevinden. Ook gaf een deel van deze leerlingen aan beter te kunnen functioneren omdat zij minder prikkels ervoeren en meer zelfregie hadden. Sommigen pleitten dan ook voor gedeeltelijke handhaving van het online onderwijs na de coronacrisis.
Tijdelijk verminderde schoolprestaties
De aanpassingen in het onderwijs hadden ook negatieve gevolgen voor de schoolresultaten. Vooral bij leerlingen en studenten uit gezinnen die al kwetsbaar waren. Tijdens de eerste periode van de coronacrisis werden er verschillende cognitieve achterstanden gerapporteerd.
Door de inzet van de scholen op het inhalen van deze cognitieve achterstanden en door aangepaste examenrichtlijnen, zijn er tijdens de coronaperiode uiteindelijk minder leerlingen in het voortgezet onderwijs blijven zitten en meer leerlingen geslaagd in vergelijking met de periode voor de coronacrisis.
Wel is het aantal voortijdig schoolverlaters in het eerste jaar na de coronacrisis flink gestegen. Terwijl dit tijdens de coronaperiode lager lag dan voorheen.
De schoolsluitingen hebben niet alleen impact gehad op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, maar juist ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Met name in het voortgezet onderwijs zijn er signalen dat leerlingen achterstanden opliepen op het gebied van concentratievermogen en sociale vaardigheden.
Stimulans digitalisering
Positief is dat het thuisonderwijs de digitalisering van het onderwijs, de zelfstandigheid van leerlingen en de betrokkenheid van ouders heeft gestimuleerd. Leerlingen en studenten die thuis minder goede faciliteiten of weinig ondersteuning ontvangen van hun ouders profiteerden hier minder van.
Meer informatie
Wil je meer lezen over onderzoek naar de coronacrisis en de impact op het onderwijs?
- In de publicatie Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis staan de lessen van veertig onderzoeken naar het effect van de coronacrisis en de coronamaatregelen op het mentale welbevinden van kinderen en jongeren.
- Op deze pagina van NRO vind je een overzicht van Corona-gerelateerd onderwijsonderzoek.
Bronnen
Gebruikte bronnen zijn onder andere:
- Gevolgen van 16 maanden corona voor het onderwijs (Onderwijsinspectie.nl).
- Hoog slagingspercentages eindexamenleerlingen, ondanks corona (2022) (Avs.nl).
- CBS (2021b). Landelijke Jeugdmonitor 2021.
- DUO (2023). Examenmonitor Voortgezet Onderwijs 2023.
- Inspectie van het Onderwijs (2023) Staat van het Onderwijs 2023.
- Ministerie van OCW (2024a). Voortijdig Schoolverlaten.
- Ministerie van OCW (2024b). OCW in cijfers: Doorstroom studenten mbo.
Het complete overzicht van gebruikte bronnen is op te vragen bij Thijs Tuenter via t.tuenter [at] nji.nl.
Lees ook
-
Breed kijken naar mentaal welbevinden
Breed kijken naar mentaal welbevindenHet NJi kijkt bij mentaal welbevinden breder dan alleen naar de psychische klachten van kinderen en jongeren.
-
Kansengelijkheid in het onderwijs
Kansengelijkheid in het onderwijsHet is niet vanzelfsprekend alle leerlingen dezelfde kansen krijgen? Wat kun je doen voor gelijke kansen in het onderwijs?
-
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisisDit rapport geeft een overzicht van veertig onderzoeken naar het effect van de coronaperiode op het mentale welbevinden van de jeugd.
-
Schoolaanwezigheid en schoolverzuim
Schoolaanwezigheid en schoolverzuimOm ervoor te zorgen dat alle jongeren blijven deelnemen aan onderwijs, is het belangrijk om meer aandacht te hebben voor schoolaanwezigheid.