Wat heb ik aan de ervaringen van andere jongeren?

Je herkennen in ervaringen van anderen kan je veel opleveren, bijvoorbeeld steun en herkenning. Maar soms helpen de ervaringen van anderen ook helemaal niet. Jongeren uit de Adviesraad Éigenwijsheid vertellen over hun ervaringen met thuiszitten. En waarom ze lotgenotencontact opzochten, of juist niet.

Wat heb je aan de ervaringen van andere jongeren?

Ervaringen van jongeren die vastlopen in het onderwijs kunnen erg op elkaar lijken. Maar ze kunnen ook juist erg van elkaar verschillen. Welke ervaringen jou het meeste helpen hangt af van waar je naar op zoek bent, bijvoorbeeld:

  • herkenning
  • steun
  • besef dat het probleem groter is dan jouw eigen situatie
  • inspiratie door de aanpak van anderen

Soms voelen kinderen of jongeren zich juist helemaal niet geholpen door het luisteren naar ervaringen van anderen. Dan kan het zelfs belastend zijn.

Niet jouw schuld

Sommige jongeren krijgen het gevoel dat het hun eigen schuld is dat ze niet naar school kunnen. Ervaringen van anderen laten zien dat dit niet zo is. Leraren of familieleden denken al snel dat jij een probleem hebt als je niet naar school gaat. Bijvoorbeeld dat je ziek bent of het thuis moeilijk is. Het kan lijken alsof iedereen 'gewoon naar school gaat', behalve jij.

Uit ervaringen van andere jongeren blijkt dat er veel verschillende dingen kunnen meespelen als je niet meer naar school kunt. Dat kan bijvoorbeeld ook de manier zijn waarop de school op jou reageert. Het ligt dus niet alleen aan jou. 

'Er ligt toch een soort taboe op thuiszitten. In de samenleving wordt thuiszitten gezien als falen, daarom zoek je niet makkelijk contact vanuit deze ervaring.'

Hoe ga ik om met vooroordelen?

Heb jij ook last van de vooroordelen die mensen in jouw omgeving hebben over thuiszitten? Dan kun je de ervaringsverhalen van anderen gebruiken om die mensen de ogen te openen. Daardoor zien ze dat jij niet de enige bent met problemen op school.

'Zelfs binnen mijn familie zijn de vooroordelen over thuiszitten groot. Iedereen vindt er wat van. Terwijl het stoppen met school je ook veel kan leren, bijvoorbeeld over wie je bent, wat je wilt en welke talenten je hebt.'

'Het is lastig dat mensen alleen maar vragen 'hoe gaat het op school?' of 'wat voor een opleiding doe je?' Voor mij was het heel zinvol om andere jongeren te spreken die zich ook niet aan de norm van de samenleving houden. Dan kan je meer persoonlijke dingen delen.'

Wat als ervaringen van anderen niet helpen?

Wanneer je geen behoefte hebt om ervaringen van anderen te horen, helpen deze verhalen ook niet. Dan kunnen die verhalen zelfs belastend zijn.

'Toen ik vastliep op school had ik helemaal geen behoefte om in contact te komen met andere kinderen die hetzelfde meemaakte. Ik had een allergie opgebouwd om me met het label te identificeren.'

Thuiszitten of vastlopen op school is vaak een moeilijke ervaring. Praten over deze moeilijke tijd kan daarom vervelend zijn. Als je daar niet klaar voor bent, hoef je dat natuurlijk niet op te zoeken.

'Onthoud: blijf je eigen weg zoeken. Blijf stappen zetten. Je krijgt hier uiteindelijk respect voor, vooral van jezelf. Uit een moeilijke ervaring kom je sterker. Soms helpt het niet om je blind te staren op verhalen van lotgenoten. Je moet vooral op jezelf blijven focussen.' 

Waar vind ik andere jongeren die vastlopen in het onderwijs?

Ken jij andere plekken waar je elkaar kunt ontmoeten of verhalen kunt lezen? Mail dan jouw tips naar het e-mailadres onderaan deze pagina.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Adviesraad ÉigenWijsheid

Meer over verbinding onderwijs en jeugdhulp

Weten welke informatie we hebben voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers?

Bekijk het overzicht

Lieke Salome

Lieke Salomé

senior adviseur en onderzoeker