Hoe zorg ik als leraar voor een goede pedagogische relatie met leerlingen?
Een goede relatie met de leraar is het fundament waarop kinderen kunnen leren, groeien en zichzelf durven zijn. Hoe bouw je als leraar aan een goede pedagogische relatie met alle leerlingen? En wat kun je doen als contact met een leerling lastig is?
Vaardigheden en voorwaarden voor een goede pedagogische relatie
Een goede pedagogische relatie betekent dat je als leraar oprechte aandacht en erkenning hebt voor de leerling en diens ontwikkelbehoeften. Dit vraagt het hele schooljaar tijd en aandacht. Voor een goede pedagogische relatie zijn een aantal vaardigheden en voorwaarden van belang:
Beschikbaar en benaderbaar
Zorg dat je beschikbaar en benaderbaar bent voor leerlingen, ook als het moeilijk is om de relatie met de leerling op te bouwen. Bijvoorbeeld als een kind je ontwijkt of niet luistert. Of als jij je aan het gedrag van kinderen ergert. Geef de leerlingen het gevoel dat ze bij jou terecht kunnen.
Loop rond in de klas, tijdens de pauzes of bij de start van de dag, zodat kinderen je kunnen vertellen wat ze bezighoudt. Zorg ook regelmatig voor een-op-eenmomenten. Ga zorgvuldig om met wat leerlingen aan je vertellen, en wees helder over wat ze van jou kunnen verwachten. Bijvoorbeeld als het gaat om de veiligheid van de leerlingen.
Aandacht voor leefwereld van leerlingen
Wees betrokken en toon interesse in de leefwereld van kinderen, zoals hobby's en broers en zussen. Blijf dit doen, ook als je merkt dat er geen klik is, of als het contact met een leerling lastig is. Jouw oprechte interesse kan dan nog steeds het verschil maken. Bijvoorbeeld als een leerling merkt dat je hebt onthouden wat de leerling je eerder vertelde.
Gevoel van erbij horen en gezien worden
Kinderen willen ervaren dat ze erbij horen en dat de leraar hen ziet. Heb aandacht voor de emoties van leerlingen en verdeel je aandacht gelijk over de kinderen. Laat kinderen ervaren dat ze allemaal belangrijk voor je zijn. En dat verschillen tussen kinderen er mogen zijn. Bijvoorbeeld als kinderen vertellen over hun belevenissen in het weekend. Of als hun mening geven over een nieuwsbericht. Geef ruimte aan de verschillende verhalen, laat kinderen zich inleven in de ander en waardeer ieders inbreng in de les.
Ondersteuning bij leervragen
Speel in op de individuele leervragen van kinderen. Door hun leerproces te stimuleren en leervragen te erkennen, krijgen ze het gevoel dat je er voor ze bent en hen verder wilt helpen. Denk aan het aanbieden van de juiste leermaterialen, of de mogelijkheid geven om rustig te werken of juist samen te werken.
Positieve en veilige leeromgeving
In een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen veiligheid en rust. Zorg daarom voor een sfeer waarin fouten gemaakt mogen worden, en kinderen elkaar kunnen steunen en helpen. Zorg voor heldere regels en routines in de klas en wees voorspelbaar en betrouwbaar. Blijf bijvoorbeeld bewust in de buurt en beschikbaar op spannende momenten, zoals een viering, toets of uitje. Zo ervaren leerlingen jouw steun en veiligheid.
Jouw achtergrond en overtuigingen
Je hebt te maken met jouw eigen achtergrond en overtuigingen, en die van het kind en diens gezin. Deze verschillende aspecten horen bij het opbouwen van de relatie met leerlingen en hun gezin. Ieder neemt de eigen achtergrond en ervaringen mee in gesprekken. Deze interactie kan vloeiend verlopen, maar soms ook weerstand oproepen omdat je elkaar niet begrijpt. Of andere overtuigingen hebt over wat het beste is voor de ontwikkeling van het kind. Intervisie kan dan helpen om het onbewuste gedrag bewust te maken en de relatie met leerlingen te versterken. Vraag je collega's om tips en steun.
Vraag leerlingen actief om hun mening
Je kunt leerlingen vragen naar feedback over jouw manier van lesgeven. Vraag hen ook wat ze nodig hebben in de klas, hoe ze zich voelen in de klas en hoe jij hen het beste kunt begeleiden.
Wat kan ik doen als contact met een leerling lastig is?
Er is geen standaard aanpak voor een goede band met alle leerlingen. Elke situatie, leerling en leraar is anders. Je hebt een overvolle klas, zit niet lekker in je vel of de leerling zit in een stressvolle thuissituatie. Dit kan allemaal invloed hebben op jouw relatie met de leerlingen. Met veel leerlingen gaat het opbouwen vanzelf. Maar er zijn ook leerlingen waarbij het minder soepel gaat. Je ervaart geen klik, ze laten gedrag zien waarmee je moeite hebt, of niks lijkt te lukken in het contact.
Met hun gedrag laten kinderen vaak zien wat ze voelen of nodig hebben. Het kan helpen om het gedrag van kinderen zo objectief mogelijk te bekijken. Onderzoek eerst wat leerlingen aangeven met het gedrag en wat dit bij jezelf oproept. Zij willen jou iets vertellen, maar kunnen niet altijd de juiste woorden vinden. Als een kind onzeker of overprikkeld is of juist gesprekken vermijdt, kan dit betekenen dat het meer gezien of gewaardeerd wil worden door jou. Als je dit merkt en niet weet wat je moet doen, kan dit onzeker maken. Zoek steun bij collega's, reflecteer op je handelen en zet bewust jouw pedagogische vaardigheden in om de relatie met de leerling te versterken. Begin klein en gun jezelf en de leerling de tijd.
Kleine acties maken het verschil
Je kunt als leraar verschillende kleine dingen doen om de band met leerlingen te versterken:
- Verzin een uniek welkomstgebaar voor elke leerling, zoals een speciale high five
- Deel een grappig of bijzonder verhaal over jezelf
- Maak oogcontact
- Geef een compliment
- Vraag kinderen naar hun belevenissen na schooltijd
- Dans samen op een liedje waar de kinderen van houden
- Vertel het tegen de kinderen als jij iets lastig vindt
- Vraag kinderen wat zij van je nodig hebben bij het oplossen van een conflict
- Maak een pot met briefjes, waar kinderen vragen voor jou in kunnen doen
- Vraag kinderen wat hun wensen en dromen zijn
- Verwerk verhalen van kinderen in de lessen, bijvoorbeeld in een dicteezin
Meer informatie
Leidraad Leerkracht-leerlingrelaties in het primair onderwijs (Onderwijskennis.nl)Leerkracht Leerling Relatie Vragenlijst (LLRV)Welke methodieken en instrumenten kunnen docenten helpen hun pedagogische relatie met leerlingen te versterken? (Kennisrotonde.nl)
Bronnen
- Bastiaansen, L. (2022). 'Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. Een onderzoek naar de pedagogische betekenis van aandachtige betrokkenheid in onderwijs'. Garant.
- Bakx, A. (2015). 'De pedagogisch sensitieve leraar: werken aan brede opbrengsten'. Coutinho.
- Bretherton, I. (1992). 'The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth.' In: Developmental Psychology, jaargang 28, nummer 5, p. 759.
- Den Brok, P., J. van Tartwijk en T. Mainhard (2023). Effective Interpersonal Relationships: On the Association Between Teacher Agency and Communion with Student Outcomes. In: Maulana, R., M. Helms-Lorenz, R.M. Klassen (eds) 'Effective Teaching Around the World'. Springer, Cham.
- Bureau, J. S., J.L. Howard, J. L., J. X. Y. Chong, en F. Guay (2022). Pathways to student motivation: A meta-analysis of antecedents of autonomous and controlled motivations. In: Review of Educational Research, jaargang 92, nummer 1, p. 46-72.
- Howard, J. L., Slemp, G. R. en X. Wang (2024). Need support and need thwarting: A meta-analysis of autonomy, competence, and relatedness supportive and thwarting behaviors in student populations. In: Personality and Social Psychology Bulletin, p. 1-22.
- Van Manen, M. (2014). 'Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen.' Nivoz.
- Mainhard, T., D.L. Roorda, C. Krijgsman, M.M.H.G Hendrikx, Z. Albon, S. Rijksen en A. Verheij (2025). Leidraad leerkracht-leerlingrelaties in het primair onderwijs. NRO.
- Quin, D. (2017). Longitudinal and contextual associations between teacher–student relationships and student engagement. In: Review of Educational Research, jaargang 87, nummer 2, p. 345-387.
- Roorda, D. L., S. Jak, M. Zee, F.J. Oort en H. M. Y. Koomen (2017). Affective teacher–student relationships and students' engagement and achievement: A meta-analytic update and test of the mediating role of engagement. In: School Psychology Review, jaargang 46, nummer 3, p. 239-261.
- Van Kan, A.A., P. Ponte en N. Verloop (2013). 'How do teachers legitimize their classroom interactions in terms of educational values and ideals?' In: Teachers and Teaching: Theory and Practice, jaargang 19, nummer 6, p. 610-633.
- Wubbels, T. (2014). 'Leraar-leerlingrelaties in de klas: toekomst voor onderzoek.' In: Pedagogische Studiën, jaargang 2014, nummer 91, p. 352-363.
- Welke methodieken en instrumenten kunnen docenten helpen hun pedagogische relatie met leerlingen te versterken (Kennisrotonde.nl)
- Bouw een positieve relatie op met elk kind (Nro.nl)
Lees ook
-
Werken aan een veilig pedagogisch klimaat in de klas
Werken aan een veilig pedagogisch klimaat in de klasProfessionalsOnderwijsDoenAls leraar heb je een belangrijke rol in het scheppen en versterken van een veilig pedagogisch klimaat in de klas. Hoe doe je dat?
-
Samen met collega's werken aan een positief en veilig schoolklimaat
Samen met collega's werken aan een positief en veilig schoolklimaatProfessionalsBeleidsmakersOnderwijsDoenVoor een positief en veilig pedagogisch klimaat waarin iedereen op school kan gedijen, heb je een fijn en stevig schoolteam nodig. Wat betekent dat in de praktijk?
-
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?
Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?ProfessionalsOnderwijsDoenLeerlingen met dezelfde capaciteiten krijgen niet altijd dezelfde kansen. Wat kun je als leerkracht doen om deze ongelijkheid te doorbreken?
-
De klassenvergadering: laagdrempelige leerlingparticipatie
De klassenvergadering: laagdrempelige leerlingparticipatieProfessionalsBeleidsmakersEen laagdrempelige vorm van leerlingparticipatie is de klassenvergadering. Wat zijn de voordelen van een klassenvergadering?
