Werken aan een veilig pedagogisch klimaat in de klas

Zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat in de klas is niet altijd gemakkelijk. Hoe werk je aan de sfeer in de klas, aan de relatie met leerlingen en aan een didactische aanpak die leerlingen stimuleert en steunt? En welke steun kun je daarbij gebruiken?

Wat verstaan we onder een veilig pedagogisch klimaat?

Een veilig pedagogisch klimaat is een leeromgeving waarin kinderen en jongeren zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Daarin heerst een sfeer waarin zij zich emotioneel, sociaal en fysiek veilig voelen, zodat zij optimaal kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Een veilig pedagogisch klimaat vergroot ook het werkplezier van leraren.  

Hoe werk je aan een veilig pedagogisch klimaat?

Als leraar heb je een belangrijke rol in het scheppen en versterken van een veilig pedagogisch klimaat in de klas. Hoe doe je dat?

De relatie tussen de didactische aanpak en het pedagogisch klimaat

Pedagogiek en didactiek lijken vaak tegenpolen, maar in de praktijk gaan ze juist hand in hand. Leerlingen die goed in hun vel zitten, leren gemakkelijker en andersom draagt schoolsucces er aan bij dat leerlingen zich prettig voelen. Dit doe je door:

  • Stel duidelijke lesdoelen: formuleer wat leerlingen aan het eind van de les moeten kennen of kunnen.
  • Structureer de les: begin met een korte terugblik, introduceer nieuwe stof, oefen samen en sluit af met een reflectie of toetsmoment.
  • Denk aan differentiatie: bereid extra uitleg of verdiepingsmateriaal voor, zodat je kunt inspelen op verschillen in niveau.
  • Visualiseer je les: gebruik een lesbord of agenda op het bord zodat leerlingen weten wat ze kunnen verwachten.
  • Zorg bij het werken in kleinere groepen dat iedereen mee kan doen, zich veilig voelt én uitgedaagd wordt. 

Is er eigenlijk een verschil tussen pedagogiek en didactiek? (Tjipcast.nl)

  • Stel samen met de leerlingen groepsregels op en bespreek regelmatig hoe het gaat in de klas.
  • Geef zelf het goede voorbeeld met je gedrag. Als je afspreekt dat iedereen op tijd in de klas is en er niet eet of drinkt, moet je zelf niet te laat met een kop koffie in je hand verschijnen.
  • Begrens negatief gedrag en geef complimenten voor het gedrag dat je graag ziet.
  • Observeer interacties: let op wie met wie samenwerkt, wie vaak het woord neemt en wie juist stil is.
  • Stimuleer samenwerking: gebruik coöperatieve werkvormen, zoals duo's, groepsopdrachten of klassikale brainstorms.
  • Zorg samen met je collega's dat er niet gepest wordt in of rond de klas.

FRIS onderwijs, over effectief klassenmanagement (Windesheim.nl)Pesten (NJi.nl) Pesten (Schoolenveiligheid.nl)

De sfeer in de klas

Leerlingen voelen jouw stemming aan. Voel jij je prettig en ontspannen? Dan is de kans groot dat dit de sfeer in klas positief beïnvloedt. Daarom:

  • Begin de schooldag of de les positief, op een manier die bij jou en de school past, bijvoorbeeld iedereen een hand geven, kort vragen wat iedereen bezighoudt, een grap vertellen of een stuk voorlezen.
  • Leer je leerlingen kennen: begin het schooljaar met kennismakingsactiviteiten en blijf interesse tonen in hun belevingswereld.
  • Toon warmte en genegenheid in het contact met je leerlingen. Waardeer hun creatieve ideeën.
  • Heb oog voor verschillen in achtergrond en interesses van je leerlingen en draag uit dat iedereen erbij hoort.
  • Heb je zelf geen topdag? Laat het je leerlingen weten en vraag om er een beetje rekening mee te houden. Jouw openheid kan bijdragen aan de sfeer en het onderling vertrouwen.

De Gouden Weken: voor een geslaagd schooljaar (Leraar24.nl)

De relatie met leerlingen

Een goede sfeer in je klas maakt het gemakkelijker om de relatie met individuele leerlingen te versterken. En andersom draagt een goede relatie met leerlingen ook bij aan een positieve sfeer in de klas.

  • Voor elke leerling is het belangrijk om zich gezien, gewaardeerd en gehoord te voelen, en te worden gemist bij afwezigheid. Laat in een drukke klas met een blik of gebaar merken dat je blij bent de leerling en diens inzet te zien. Dat werkt motiverend. Heb je een leerling gemist, wees dan oprecht nieuwsgierig naar de reden voor afwezigheid. Dat kan drempels om naar school te gaan wegnemen.
  • Koester hoge verwachtingen van alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of persoonlijke omstandigheden. Dat helpt leerlingen om zich veilig te voelen bij het leren van nieuwe dingen en zo nodig hulp te vragen aan jou of aan klasgenoten.
  • Vraag wat de leerling buiten school graag doet en wie daarbij belangrijk zijn. Benut deze kennis in de schoolcontext. Het zelfvertrouwen of de interesse buiten school kan bijdragen aan vertrouwen en schoolsucces binnen de school. 

Wie kan je steunen bij het werken aan een veilig pedagogisch klimaat?

Je klas is onderdeel van je school, die weer verbonden is met de buurt. Samen zorg je  voor een goede sfeer in en rond de school. Als dat niet vanzelf gaat in je klas, kun je tips van anderen gebruiken. 

Foto Marloes Driedonks

Drs. Marloes Driedonks

senior inhoudsdeskundige Kwaliteit, beleid en monitoring
m.driedonks [at] nji.nl