Opgroeien en opvoeden in tijden van klimaatverandering

Samen werken aan een pedagogisch en hoopvol perspectief

Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Voor kinderen en jongeren bepaalt dat zelfs in hoge mate hun toekomst. De toekomst hangt niet alleen af van technologische oplossingen en innovaties, maar vooral van mensen. Om op te groeien en zich positief te ontwikkelen hebben kinderen en jongeren een hoopvol perspectief nodig. In deze publicatie wordt daarom de link gelegd met 'de pedagogiek van de hoop'. Waarbij het draait om het bieden van handelingsperspectief, het voorleven van optimisme en het bevorderen van ontmoeting en participatie. 

In deze publicatie gaan we samen op zoek naar kennis en inzichten. We doen dat door te leren van onderzoekers, belangenorganisaties en jongerenorganisaties, en door hun kennis te combineren met praktijkverhalen en ervaringen van gezinnen, professionals en vrijwilligers die actief zijn in het onderwijs, de vrijetijdsbesteding en het jeugdwerk. Ook betrekken we beleidsmakers van lokale overheden om een breed en inclusief beeld te vormen. Daarnaast leverden ook UNICEF Nederland, de Jonge Klimaatbeweging en onderzoekers van de Universiteit Utrecht hun eigen bijdrage. 

Titel: 
Opgroeien en opvoeden in tijden van klimaatverandering. Samen werken aan een pedagogisch en hoopvol perspectief
Auteur: 
Van Es, P., A. Karatas en C. Vink
Jaar van uitgave: 
Omvang: 
60 pagina's
Downloads of bestelmogelijkheid: 

Download de publicatie

Omslag Opgroeien en opvoeden in tijden van klimaatverandering