Leidraad Zorg in Onderwijstijd
Inspiratie voor uitvoering, beleid en bestuur
Elk kind verdient de kans zich optimaal te ontwikkelen. Ook kinderen met een, soms intensieve of complexe, ondersteuningsvraag in vooral het gespecialiseerd onderwijs. Zorg in Onderwijstijd (ZiO) laat zien dat het mogelijk is onderwijs en zorg collectief te organiseren en financieren. De 'Leidraad Zorg in Onderwijstijd' bundelt bewezen praktijken, inzichten en handvatten zodat nog meer regio's aan de slag kunnen.
Scholen, gemeenten, ouders, zorgaanbieders, samenwerkingsverbanden, zorgarrangeurs en zorgkantoren hebben de afgelopen jaren samen ervaring opgedaan met het collectief organiseren en financieren van ZiO. Deze aanpak is bedoeld om alle kinderen en jongeren de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, ook als zij (extra) hulp of ondersteuning nodig hebben.
Wat is zorg in onderwijstijd?
Onder ZiO vallen alle vormen van hulp en ondersteuning die kinderen en jongeren nodig hebben om (gespecialiseerd) onderwijs te kunnen volgen en zich te ontwikkelen, maar die niet vallen onder de gangbare ondersteuning door scholen. ZiO wordt in overleg met ouders en leerkrachten op school ingezet door zorgorganisaties.
ZiO werkt
De ervaringen met zorg in onderwijstijd in de praktijk laten zien dat een collectieve aanpak werkt: kinderen en jongeren hebben baat bij vaste gezichten op school. Bij begeleiders die oog hebben voor hun specifieke behoeften en hen kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. Ook zorgt ZiO voor minder administratie en bureaucratische rompslomp, zet deze aanpak een stevige basis neer voor kwaliteitsontwikkeling en leidt ZiO tot een efficiëntere en effectievere inzet van collectieve middelen.
De Leidraad
Met de leidraad kunnen bestuurders, managers, beleidsmakers en uitvoerders in onderwijs, gemeenten, zorg- en belangenorganisaties, onder wie ook ouders, aan de slag met het collectief organiseren, financieren, uitvoeren en borgen van zorg in onderwijstijd: structurele zorg op school, voor elk kind dat dat nodig heeft. Samenwerking is daarvoor cruciaal, maar is ook maatwerk. Deze leidraad dient als inspiratiebron en gereedschapskist en helpt om in de regionale samenwerking de juiste keuzes te maken.
- Titel:
- Leidraad Zorg in Onderwijstijd. Inspiratie voor uitvoering, beleid en bestuur
- Auteur:
- Fafieanie, V., M. Zegers en J. Keesom
- Jaar van uitgave:
- Omvang:
- 29 pagina's
- Downloads of bestelmogelijkheid:
