De opvoedvragen, -problemen en -zorgen van ouders variëren per gezin, tijdsbestek en sociale omstandigheden. De ontwikkelingsleeftijd van kinderen is verbonden aan bepaalde opgaven in de opvoeding. Professionals moeten hiervan op de hoogte zijn om ouders goed te kunnen begeleiden.
In onderstaande tabel is aan de hand van ontwikkelingsfasen een overzicht weergegeven van 'normale' en 'ernstige' opvoedproblemen.
± 0 - 2 jaar
Belangrijke opvoedmilieus: gezin, opvang
Ontwikkelingsopgave kind | Opvoedingsopgave ouder |
---|---|
|
|
'Normale' problemen | Ernstige problemen |
---|---|
|
|
± 2 - 4 jaar
Belangrijke opvoedmilieus: gezin, opvang, (voor)school
Ontwikkelingsopgave kind | Opvoedingsopgave ouder |
---|---|
|
|
'Normale' problemen | Ernstige problemen |
---|---|
|
|
± 5 - 12 jaar
Belangrijke opvoedmilieus: gezin, school, vriendengroep, verenigingen
Ontwikkelingsopgave kind | Opvoedingsopgave ouder |
---|---|
|
|
'Normale' problemen | Ernstige problemen |
---|---|
|
|
± 12 - 19 jaar
Belangrijke opvoedmilieus: gezin, school, vrienden, werkkring, andere sociale contacten
Ontwikkelingsopgave kind | Opvoedingsopgave ouder |
---|---|
|
|
'Normale' problemen | Ernstige problemen |
---|---|
|
|
Overgenomen uit: Van Yperen, T. (2009). Betere ketens. In D. Graas, T. Liefaard, C. Schuengel, W. Slot en H. Stegge (Red). De Wet op de jeugdzorg in de dagelijkse praktijk (pp. 91-110). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
