Leven en werken met het coronavirus

Samen volhouden

Hoe blijven we in balans werken?- laatste actualisatie: 15 december 2020

Deze ongekende heftige tijd vraagt veel van je. Want als jij ermee stopt, blijft dat niet zonder gevolgen voor de doelgroep. Maar als je goede zorg wilt geven, dan moet je ook goed voor jezelf zorgen. Het is de vraag of  stelselmatig een tandje bijzetten tijdens deze periode de beste strategie is. Het gaat nu – meer dan in de eerste golf – over duurzaamheid: in balans blijven werken in een onzekere en ongewisse context.

Vastlopen

Deze ongewisse context komt bovenop de complexiteit die er in het werk misschien al was. Werken in een complexe context geeft een grotere kans op (tijdelijk) vastlopen. Bijvoorbeeld het vastlopen in de hulp aan kinderen en gezinnen, of het vastlopen op persoonlijk en teamniveau in het werk; even de balans kwijt zijn. Je kunt het vastlopen wél gebruiken, door er (samen) op te reflecteren en tot nieuwe inzichten en nieuwe wegen te komen.

Herken signalen

Misschien merk je bij je collega frustratie over alles wat er op dit moment gebeurt en heeft hij/zij zin om zichzelf terug te trekken? Heb je het gevoel dat je collega meer (en alleen) aan het ploeteren en worstelen is? Misschien zie je dat hij/zij de neiging heeft om desondanks nóg harder te gaan werken. Dit zijn normale reacties op een abnormale situatie. Het zijn ook signalen van mogelijk vastlopen. Signalen die je kunt aangrijpen om iets anders te gaan doen dan je altijd doet en er voor kunnen zorgen dat jij en je collega’s samen in balans kunnen blijven werken.

Om te kunnen blijven ‘bewegen’ in complexe situaties helpt het om vaker samen een pas op de plaats te maken. Om te vertragen en vanuit daar anders te denken en te doen.

Wat helpt om een moment van vertraging te vinden?

Benut je intuïtie en spreek je uit: Ik zie dat je maar doorgaat. Hoe gaat het met je? Hoe ervaart hij/zij deze periode? Misschien herken je die ervaring.

Maak het bespreekbaar

Het voelt misschien alsof je afwijkt van de rest, de kans is groot dat andere collega’s zich ook gefrustreerd voelen of niet weten ze of ze de goede dingen doen. Dit bespreekbaar maken is een eerste stap in het aanzetten tot verandering: het duiden van wat er gebeurd en ontdekken hoe het anders kan en wat ons verder brengt. Probeer even weg te gaan uit je hoofd en in je buik te zakken. Wat bemerk je bij jezelf? Oefeningen zoals mindfulness of ademhalingsoefeningen kunnen helpend zijn om dichter bij je gevoel te komen. Er zijn online veel (praktische en korte) ademhalings- en mindfulness oefeningen te vinden.

Delen van ervaringen

Het delen van ervaringen zorgt voor onderlinge herkenning en verbinding. ‘Ik ben niet de enige die hiermee zit’ of op collectief niveau ‘Ik ben niet alleen, we worstelen hier allemaal mee’. Het is een buitengewone situatie waar we inzitten. Als we dat erkennen is de kans op vastlopen kleiner. Daarmee kun je het voor jezelf en voor anderen beter accepteren wanneer je niet weet wat te doen. De ene dag lukt dat beter dan de andere dag.

Er is altijd een spanningsveld tussen doorgaan en vertragen, waar voelen jij/jullie je van nature het meest comfortabel? En wat heb je nodig om met elkaar te kunnen vertragen? Wat houdt jou/jullie daarin tegen?

Tijd om stil te staan

Misschien helpt het om af te spreken om op een symbolische ‘pauzeknop’ te drukken of een ‘ploeteralarm’ in te schakelen, wanneer je bij een collega of bij jezelf merkt dat jullie alleen aan het ploeteren zijn of het werkplezier vermindert. Of wanneer je twijfelt of jullie het goede doen. Zulke gemeenschappelijke taal als bijvoorbeeld ‘de pauzeknop’ helpt om momenten van vertraging te vinden en tot reflectie te komen.

Grijp de pauzeknop aan om samen te onderzoeken wat er gebeurt en wat jullie anders willen. Gebruik daarbij zoveel mogelijk open vragen. Je kunt elkaar onderling inspireren: wat helpt om samen koers te houden, ook in een situatie die we nog niet kennen. Spreek ook af wat jullie doen wanneer er op dat moment écht geen tijd is om stil te staan. Bijvoorbeeld een moment aan het einde van een dienst of een ander vast moment op de dag, zodat je er niet aan voorbij gaat. Ook kun je vaker gaan wandelen om te vertragen. Je kunt hier bijvoorbeeld een wandel-app voor gebruiken.

Vraag aan de praktijk

Herken je dit? Hoe gaan jullie om met deze buitengewone situatie, en wat helpt jullie daarin? Stuur een e-mail naar m.robben@nji.nl om je ervaring te delen.

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies