Leven en werken met het coronavirus

Hoe blijven we in balans werken?

Hoe blijven we in balans werken?- laatste actualisatie: 16 april 2021

Deze complexe tijd vraagt veel van jou en je collega’s. Hoe kun je in balans blijven werken in een langdurig onzekere en soms veeleisende periode?

Goed voor jezelf zorgen

Als je goede zorg wilt blijven geven, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Ook nu nog onzeker is wanneer de coronamaatregelen versoepeld worden. Lees meer over praktische tips over hoe je jezelf gezond houdt in coronatijd. Naast het hanteren van een gezonde werkstijl, werk je aan je balans door samen met anderen te leren van deze tijd en wat dit betekent voor jullie werk.

Vastlopen

Werken in een complexe en onzekere situatie geeft een grotere kans op vastlopen: niet weten wat te doen en tegen beter weten in blijven ploeteren. Voorbeelden zijn situaties waarin niemand weet wat te doen in de hulp aan kinderen en gezinnen waar veel tegelijk speelt. Vaak blijft ieder voor zich dan toch doorploeteren. Het kan ook gaan over vastlopen op persoonlijk- of teamniveau; even de balans kwijt zijn.

Niemand vindt het fijn om vast te lopen maar je kunt het wél gebruiken, door er van te leren en zo te werken aan een fijne(re) balans.

Herken signalen

Vaak zie je makkelijker signalen van disbalans bij een ander. Zie je bij je collega of bij jezelf bijvoorbeeld frustratie over de coronamaatregelen en de gevolgen voor het werk? Zie je de neiging tot terugtrekken? Heb je het gevoel dat je collega meer aan het ploeteren en worstelen is? Dit zijn normale reacties op een abnormale en complexe situatie. Het zijn ook signalen van mogelijk vastlopen.

Om in balans te blijven werken in complexe situaties helpt het om vaker samen een pas op de plaats te maken, bij je gevoel te komen en vanuit daar anders te denken en te doen.

Een moment van vertraging

Probeer even weg te gaan uit je hoofd en in je buik te zakken. Wat merk je bij jezelf? Oefeningen zoals mindfulness of ademhalingsoefeningen kunnen helpend zijn om dichter bij je gevoel en intuïtie te komen. Er zijn online veel praktische en korte ademhalings- en mindfulness oefeningen te vinden.

Maak je intuïtie bespreekbaar

Benut je intuïtie, trap soms op de rem en spreek je uit. Bijvoorbeeld: 'Ik zie dat je maar doorgaat. Ik herken dat ook bij mezelf.' Of 'We doen heel hard ons best en voelen ons verantwoordelijk, maar doen we hier ook het goede? Ik heb het gevoel van niet.'

Het voelt misschien kwetsbaar, ongemakkelijk of misschien zelfs wel inefficiënt om je op gevoelsniveau uit te spreken. Toch is de kans groot dat andere collega’s jouw inbreng herkennen en waarderen. Het delen van ervaringen zorgt voor onderlinge herkenning en verbinding. Met jouw voorbeeld wordt de weg gebaand voor anderen om zich bewust te zijn van hun gevoel en zich uit te spreken.

Hoe en wanneer?

Sommige professionals hanteren een symbolische 'pauzeknop' of 'ploeteralarm'. Dat is voor hen het gezamenlijke teken om ruimte te maken voor een pas op de plaats waarin zij samen onderzoeken wat er gebeurt en wat zij anders willen. Zij gebruiken in een dergelijk gesprek zoveel mogelijk open vragen.  

Een voorbeeld van een gespreksstarter ná de 'pauzeknop': Er is altijd een spanningsveld tussen door blijven ploeteren en vertragen. Waar voelen jullie je van nature het meest comfortabel bij? Wat zou het jullie kunnen opleveren? En wat heb je nodig om met elkaar te kunnen vertragen? Wat houdt jullie daarin tegen?

Spreek af wat jullie doen wanneer er op dat moment écht geen tijd is om stil te staan. Bijvoorbeeld een moment aan het einde van een dienst of een ander vast moment op de dag, zodat je er niet aan voorbij gaat. Ook kun je vaker gaan wandelen om te vertragen. Je kunt hier bijvoorbeeld een wandel-app voor gebruiken.

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies