Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Gesprekstips voor samenwerken op afstand bij gevoelens van onveiligheid

Laatste actualisatie: 17 juni 2020

Communiceren bij niet-pluisgevoel 

Wat kun je doen als je je als professional zorgen maakt over de veiligheid van kinderen? Je wilt mensen zelf in beweging krijgen om dingen te veranderen zonder jullie relatie te verstoren. Tegelijkertijd wil je in verbinding blijven. Dat vraagt om zorgvuldige communicatie.

De gesprekstechniek die je kiest is afhankelijk van: de situatie, jouw persoonlijke voorkeur en de manier die aanslaat bij de ander. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk in onderling overleg en harmonie samen op te trekken. Soms lukt dat niet, dan is duidelijkheid en stelling nemen gewenst. Ook dan is het belangrijk dit met zorg te doen.

Diverse gesprekstechnieken

Onderzoeken

Door mensen onderzoekend te benaderen, kun je eventuele weerstand verminderen. Je  maakt oprecht contact. Je komt erachter wat de ander op dit moment vooral bezighoudt en wat de motivatie is van bepaalde keuzes. Stel vooral open vragen, luister, toon belangstelling, probeer samen te vatten en door te vragen. 

Voorbeelden:

  • Hoe gaat het? Lukt het om het gezellig te houden? 
  • Hoe lukt het om nog tijd voor jezelf te maken? 
  • Op welke manier heeft je kind nog contact met anderen? 

Argumenteren

Je gebruikt argumenten waarvan je verwacht dat de ander er gevoelig voor is. Maak er geen opsomming van, houd het beknopt. Laat dan ook ruimte voor de argumenten van de ander. Luister en reageer met tact.

Voorbeelden:

  • Ik vind dat je met de kinderen samen duidelijke regels moet afspreken over schermtijd zodat ze weten ze waar ze aan toe zijn. Zo gaan zij er niet de hele dag om zeuren, wat maakt dat jij boos wordt en gaat schreeuwen.
  • Zeker als ik hoor dat de buren al hebben aangegeven dat ze last hebben van de herrie, denk ik dat het belangrijk is dat we daar nu werk van gaan maken. 

Stelling nemen

Dit kun je toepassen als er in het belang van een kind een (snelle) verandering nodig is of als je merkt dat de ander er behoefte aan heeft dat jij regie neemt. Dit voelt vaak heel vervelend om te doen. Toch kun je, mits je dit zorgzaam doet, het gezin ook laten merken dat je echt met hen begaan bent. Je wilt er voor ze zijn.

Voorbeelden:

  • Hoe vervelend ook, we moeten nu met elkaar afspraken maken over… Als ons dat nu niet lukt, dan moet ik… in het belang van… Liever wil ik dat voorkomen.  
  • Dit kan ik niet naast me neerleggen.

Complimenten geven

Ondanks alle zorgen en onzekerheid gaan er ook altijd dingen goed. Geef hier complimenten over. Van iedereen vraagt de huidige situatie immers grote flexibiliteit. Daar waar het lukt om een dagritme te volgen en schoolse taken door te laten gaan, is het waardevol om dit ook te benoemen.

Voorbeelden:

  • Ik vind het heel goed om te zien dat… 
  • Dit was een lastig gesprek om te voeren, ik vind het heel fijn dat ik met je mee mocht denken. Het heeft veel opgeleverd waar we samen mee verder kunnen!  

Inspireren

Als er wel enige ingang is om het gesprek te voeren over wat je kan doen in deze ongewone tijden, kun je mogelijk mensen inspireren. Je kunt gezinnen enthousiast maken over waar jij of anderen in geloven of over wat werkt bij anderen. Hiermee kun je de aspecten waar je zorgen over hebt mogelijk verminderen.

Voorbeelden:

  • Zou het niet fijn zijn als jullie ’s avonds nog energie hebben om samen met de kinderen een spelletje te spelen? Kunnen we eens kijken hoe jullie door de dag heen energie kunnen besparen?
  • Ik vind het, net als jij, belangrijk dat het goed gaat met jouw kinderen. Op dit moment kan ik niet inschatten of het goed met ze gaat. Dat vind ik heel ingewikkeld, want ik wil er voor jullie zijn. Dat we daarover niet aan de praat komen, baart me zorgen. Zou het niet fijn zijn als we twee keer in de week even bellen om te bespreken hoe het met jullie gaat en of ik nog iets voor jullie kan doen?
  • Het zou mij een gerust gevoel geven als we afspreken dat je belt, zodra je merkt dat de spanningen zo oplopen dat je heel boos begint te worden op de kinderen. Is het voor jou niet ook fijn om dan even tegen mij stoom af te kunnen blazen? 

Meer informatie

Bovenstaande gesprekstechnieken komen uit: Toolbox beïnvloeden, Jan van Loon (Zaltbommel: uitgeverij Thema).

Als je je zorgen maakt over de acute veiligheid van kinderen, bel je in ieder geval ook met Veilig Thuis. Je maakt dan samen met Veilig Thuis en het gezin een plan hoe met deze situatie om te gaan.

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies