Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Gesprekstips voor samenwerken op afstand bij gevoelens van onveiligheid

Laatste actualisatie: 23 maart 2020

Wat kun je doen als je je als professional zorgen maakt en het gezin wil er niet met je over in gesprek? De zorgen gaan wellicht over dezelfde onderwerpen als voorheen, maar de mate manier je invloed hebt, is vanwege de maatregelen rondom het coronavirus anders. Ook maak je je misschien meer zorgen als je niet bij een gezin langs kunt gaan. Je zult nog voorzichtiger moeten communiceren omdat mensen je niet kunnen zien.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand zijn eigen belangen wil verdedigen en bang is dat jij hier tegenin zult gaan. Er zijn dan verschillende gesprekstechnieken die je kunt volgen. De gesprekstechniek die je kiest is afhankelijk van de situatie, jouw persoonlijke voorkeur en de manier die aanslaat bij de ander.

Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk in onderling overleg en harmonie samen op te trekken. Soms lukt dat niet, dan is duidelijkheid en stelling nemen gewenst. Ook dan is het belangrijk dit met zorg te doen.

Voorbeelden van gesprekstechnieken

Onderzoeken

Door mensen onderzoekend te benaderen, kun je eventuele weerstand verminderen. Je richt je op oprecht contact maken. Je komt erachter wat de ander op dit moment vooral bezighoudt en wat de motivatie is van bepaalde keuzes. Stel vooral open vragen, luister, toon belangstelling, en probeer samen te vatten en door te vragen. 

Voorbeelden onderzoekende vragen:

  • Hoe gaat het? Lukt het om het gezellig te houden?
  • Hoe lukt het om nog tijd voor jezelf te maken?
  • Op welke manier heeft je kind nog contact met anderen?

Argumenteren

Je gebruikt argumenten waarvan je verwacht dat de ander er gevoelig voor is. Maak er geen opsomming van, houd het beknopt. Laat dan ook ruimte voor de argumenten van de ander. Luister en reageer met tact.

Voorbeelden:

  • Ik vind dat je met de kinderen een dagschema moet maken en daarin ook schermtijden moet afspreken zodat ze we weten waar ze aan toe zijn. Zo gaan zij er niet de hele dag om zeuren wat maakt dat jij kwaad wordt op ze en gaat schreeuwen.
  • Zeker als ik bedenk dat de scholen nog een paar weken dicht zijn, denk ik dat het belangrijk is dat we daar nu werk van gaan maken.

Stelling nemen

Dit kun je toepassen als er in het belang van een kind een (snelle) verandering nodig is en als je merkt dat de ander er behoefte aan heeft dat jij regie neemt. Dit voelt vaak heel vervelend om te doen. Toch kun je, mits je dit zorgzaam doet, het gezin ook laten merken dat je echt met hun begaan bent. Je wilt er voor ze zijn.

Voorbeelden:

  • Hoe vervelend ook, we moeten nu met elkaar afspraken maken over… Als ons dat nu niet lukt, dan moet ik… in het belang van… Liever wil ik dat voorkomen. 
  • Dit kan ik niet naast me neerleggen.

Complimenten geven

Ondanks alle zorgen en onzekerheid gaan er ook altijd dingen goed. Geef hier complimenten over. Voor iedereen vraagt de huidige situatie immers grote flexibiliteit. Daar waar het lukt om een dagritme te volgen en schoolse taken door te laten gaan, is het waardevol om dit ook te benoemen.

Voorbeelden:

  • Ik vind het heel goed om te zien dat… 
  • Dit was een lastig gesprek om te voeren, ik vind het heel fijn dat ik met je mee mocht denken. Het heeft veel opgeleverd waar we samen mee verder kunnen! 

Inspireren

Als er wel enige ingang is om het gesprek te voeren over wat je kan doen in deze ongewone tijden, kun je mogelijk mensen inspireren. Je kunt gezinnen enthousiast maken over waar jij of anderen in geloven of over wat je hebt gezien dat werkt bij anderen. Hiermee kun je de aspecten waar je zorgen over hebt mogelijk verminderen.

Voorbeelden:

  • Zou het niet fijn zijn als jullie ’s avonds nog energie hebben om samen met de kinderen een spelletje te spelen? Kunnen we eens kijken hoe jullie door de dag heen energie kunnen besparen?
  • Ik vind het, net als jij, belangrijk dat het goed gaat met jouw kinderen. Op dit moment kan ik niet inschatten of het goed met ze gaat. Dat vind ik heel ingewikkeld want ik wil er voor jullie zijn. Dat we daarover niet aan de praat komen baart me zorgen. Zou het niet fijn zijn als we twee keer in de week even bellen om te bespreken hoe het met jullie gaat en of ik nog iets voor jullie kan doen?
  • Het zou mij een gerust gevoel geven als we afspreken dat je belt zodra je merkt dat de spanningen zo oplopen dat je heel boos begint te worden op de kinderen. Is het voor jou niet ook fijn om dan even tegen mij stoom af te kunnen blazen? 

Bron

Toolbox beïnvloeden, Jan van Loon (Zaltbommel: uitgeverij Thema)

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies