Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Digitale zorg op afstand

Laatste actualisatie: 27 maart 2020

Veel hulp aan kinderen en ouders verandert van een face-to-face gesprek samen aan tafel naar vormen van zorg op afstand. Veel gebruikte vormen op dit moment zijn beeldbellen en chatten.

Dit is andere hulpverlening waar je voor een deel ook andere vaardigheden voor nodig hebt. Bovendien roept het vragen op over de veiligheid van gebruikte toepassingen. In ieder geval geldt:

  • Bepaal samen hoe je het contact wilt vormgeven. Hoe houden jullie elkaar op de hoogte?
  • Geef zelf duidelijk je beschikbaarheid aan. Ook jij kunt met een veranderende werk/thuissituatie niet altijd beschikbaar zijn.
  • Bespreek ook vast wat er gebeurt als jij ziek wordt en een collega het contact over moet nemen.

Synchroon contact of niet?

Beeldbellen, chat of een telefoongesprek verlopen synchroon ofwel real time. Je kunt de cliënt vragen stellen en krijgt direct antwoord. Als je een suggestie doet, kun je navragen of het aansluit bij de hulpbehoefte en eventueel een nieuwe suggestie doen. Bij hulpvormen die asynchroon verlopen, zoals via tekstberichten, kost zo’n proces veel tijd en voelt het traag. Je zult in asynchroon contact dan ook vaker en meer je eigen ideeën en suggesties aandragen dan je in face-to-face contact zou doen. Wat de cliënt daar vervolgens mee doet, is zijn eigen verantwoordelijkheid. Je zult er nu nog meer dan anders op moeten vertrouwen dat het proces van de cliënt ook doorloopt als jij er niet bij bent.

(Beeld)bellen

Tijdens (beeld)bellen komen bepaalde signalen zoals lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en intonatie, minder goed over dan in een persoonlijk gesprek. Het is dus extra belangrijk om transparant te communiceren en goed aan te geven en te controleren wat je merkt bij de ander. Luisteren, samenvatten en doorvragen wordt nog belangrijker dan anders. En wees zelf heel expliciet over wat je voelt, wilt en verwacht.

Tijdens beeldbellen vang je meer signalen op dan tijdens regulier bellen. Maar media als Skype, WhatsApp of Zoom zijn niet beveiligd. Gebruik dit dus alleen als het nodig is. Bespreek met ouders en kinderen dat het contact niet AVG-proof is zodat zij zelf ook de afweging kunnen maken. Toepassingen die wel veilig zijn, vind je bij ZorgVanNu.

Chat

Als je niet belt, maar een gesprek voert middels tekstberichten, missen de cliënt en jij nog veel meer signalen dan tijdens (beeld)bellen. Je zult het gedrag dat je normaal gesproken non-verbaal laat zien verbaal moeten maken. Aandachtspunten hierbij zijn:

  • Luisteren moet je nu ‘hardop’ doen; maak nog duidelijker wat je denkt (bijvoorbeeld: Dat is niet niks….’).
  • Je gezichtsuitdrukking en lichaamstaal, die normaal gesproken zouden laten zien dat je meeleeft of bemoedigt, kun je vervangen door emoticons en leestekens. Doe dat zorgvuldig.
  • Samenvatten is heel belangrijk om na te gaan of je de cliënt goed begrepen hebt. Doe dat in je eigen woorden. Het letterlijk herhalen wat eerder al gezegd is, lost spraakverwarringen niet op en kan gaan irriteren.
  • Vraag vooral door op de signalen die je nu mist, de intentie van de cliënt. Doe dat in korte vragen, en één vraag per keer. Benoem de gevoelens die je denkt te merken bij je cliënt expliciet. Tijdens een chat gaan mensen sneller dan in face-to-face contact door elkaar 'praten'. Wacht soms even met het versturen van een bericht zodat je kunt zien of de ander nog meer te zeggen heeft.

Bij het schrijven van deze pagina is gebruik gemaakt van de informatie op de website van E-hulp Trainingen. 

Bekijk voor meer informatie over communicatiemiddelen de pagina over thuiswerken en de opties voor vergaderen.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies