Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Spanningen thuis voorkomen én oplossen

Informatie voor ouders- laatste actualisatie: 2 april 2020

Het zijn onzekere tijden. Niemand weet welke gevolgen het coronavirus precies gaat hebben en hoe lang het gaat duren. Kinderen, jongeren en ouders zijn veel meer thuis dan gewoonlijk. Dat kan voor spanningen zorgen, wat weer van invloed is op wat je aan kunt. De informatie verandert van dag tot dag en met z’n allen thuis zijn is nu het nieuwe normaal. Wat kun je als ouder doen om spanning te voorkomen? En wat doe je als deze toch oplopen?

Lees ook: Tips in het omgaan met de 'nieuwe' thuissituatie.

Eerste hulp bij oplopende spanningen

  1. Neem met zijn allen (maar los van elkaar) een time out.
  2. Blaas stoom af: rondje rennen, de trap op en af stieren, stompen in een kussen.
  3. Praat over de situatie/escalatie; wat ging er mis?
  4. Zoek nieuwe oplossingen die jullie als gezin helpen en stem oplossingen met elkaar af.
  5. Zoek steun bij andere ouders of bij opvoedprofessionals in jouw gemeente.
  6. Schakel opvoedhulp in: neem contact op met het wijkteam of de huisarts.
  7. Maak een plan om nieuwe escalaties te voorkomen.

Zoek je tips om als gezin om te gaan met stress vanwege thuiswerken? Bekijk dan de tips van TNO

Tip van andere ouders

Maak een STOP-KNOP of een TIME-OUT-KAART. Ieder gezinslid mag deze één keer per dag inzetten om een situatie te pauzeren. Dit betekent niet dat het onderwerp verdwijnt, maar dat je het er even niet over hebt. Pak het op een later en rustiger moment weer met elkaar op.

Zorg goed voor jezelf

In deze spannende tijden kan het gebeuren dat je als ouder iets zegt of doet waar je later spijt van hebt. Om dat te voorkomen, is het belangrijk hier op tijd aandacht aan te besteden. Als je flexibel met de huidige situatie omgaat, vergroot dit de kans dat jullie er samen sterker uitkomen. Zoek daarom steun en ontspanning voor jezelf. Afleiding helpt, ook bij het opvoeden. En als je toch uit je slof schiet of boos wordt, los het probleem goed op:

  • Praat erover met je kinderen en partner.
  • Leg uit dat spanningen soms wat hoog oplopen.
  • Bied je excuses aan als dit nodig is.
  • Maak het weer goed. Knuffel, klets, giechel samen en wees mild voor jezelf en elkaar.

Als deze negatieve stap voorbij is, maak dan op een rustig moment een plan hoe je zo’n escalatie de volgende keer voorkomt of minder heftig maakt. Het helpt om daarbij af te spreken dat je probeert begrip voor elkaar te hebben, ook als de ander uit zijn slof schiet. Zeg dan bijvoorbeeld: 'Ai, volgens mij wordt het je even teveel. Zullen we een time-out doen?'

Mentaal fit

Op de website www.mentaalvitaal.nl vind je veel tips hoe je als volwassene kunt omgaan met spanning rond de coronacrisis én hoe je kunt werken aan je mentale fitheid.

Als je gescheiden bent

Als je gescheiden bent en de opvoeding van de kinderen deelt met je ex-partner, heb je wellicht iets aan de informatie over de omgangsregeling

Praten over corona

Praten met elkaar is in elke situatie heel belangrijk, en nu misschien nog wel veel belangrijker. Samen stilstaan bij hoe het met jou en je gezin gaat kan goed helpen in deze tijd. Bekijk hiervoor eens de speciale Do It Together versie van Happy Hall. Hiermee creëer je letterlijk een plek in huis om even stil te staan bij jouw emoties en bij die van de andere gezinsleden. 

Eerlijke informatie

Kinderen hebben het meest aan eerlijke informatie en aan een volwassene die rustig, betrouwbaar en liefdevol blijft. Natuurlijk mag je als ouder ook laten blijken dat jij de situatie ook lastig vindt. Zorg wel dat jouw kinderen daardoor niet bang worden. Tips over hoe je met kinderen kunt praten over het coronavirus lees je op de pagina praten met kinderen

Buiten zijn en spelen

Lekker buiten zijn kan goed helpen om spanningen te voorkomen. Alleen én met elkaar. Lees hiervoor ook: Vragen van kinderen over buitenspelen.

Als je met het gezin naar buiten gaat, ga dan niet naar het bos, het strand of andere drukke plekken. Buitenshuis mogen kinderen tot twaalf jaar wel gewoon met elkaar spelen. De volwassenen moeten dan natuurlijk niet op een kluitje met elkaar praten, maar anderhalve meter afstand houden. 

#Berenjacht

In navolging op een initiatief uit Australië worden in Nederland overal knuffels en teddyberen achter het raam gezet: #berenjacht. #Berenjacht is een leuk vermaak als je met je kinderen een wandelingetje maakt. Tellen jouw kinderen alle dieren die in de ramen staan? Als je het boek 'We gaan op berenjacht' in de kast hebt staan, kun je daar de zoektocht aan vastknopen. Dit boek is nu ook in een app beschikbaar.

Berenjacht 

Niet thuis afspreken

Het wordt afgeraden om anderen thuis uit te nodigen. Er mogen maximaal drie personen op bezoek komen en ook dan moet je anderhalve meter afstand bewaren. Dat is vooral met kleine kinderen moeilijk te realiseren.

Opvoedvragen

In deze nieuwe situatie doen zich allerlei uitdagingen voor. Als ouder loop je ook tegen alledaagse opvoedvragen aan. Zo hebben ouders veel vragen over mediagebruik en schermtijd. Lees daarover onze tips.

Voor alledaagse opvoedvragen kun je advies vragen aan andere ouders en opvoeders. Iedereen zit in dezelfde situatie, dus zoek steun bij elkaar. Je kunt bijvoorbeeld afspreken om via de telefoon of WhatsApp stoom af te blazen. Ook kun je voor betrouwbare informatie terecht op Opvoeden.nl.

Op de website van het opvoedprogramma Triple P vind je adviezen over positief opvoeden in tijden van corona. Deze informatie is ook beschikbaar in andere talen.

Initiatieven in jouw gemeente

Een aantal gemeenten neemt initiatieven om op een laagdrempelige manier vragen en ervaringen te kunnen uitwisselen over opvoeden rondom corona. Als er een Centrum voor Jeugd en Gezin is in jouw gemeente, kun je daar terecht via de website of telefonisch.

Een mooi voorbeeld is de website van de gemeente Den Haag voor gezinnen in tijden van corona, met veel nuttige tips en informatie: https://gezinencorona.nl/. Google ook je eigen gemeente met zoektermen als corona + gezinnen en kijk wat er in jouw buurt wordt georganiseerd en ondersteund.

Zorgintensieve kinderen

Voor ouders en opvoeders van kinderen met een beperking leidt de coronacrisis tot veel extra uitdagingen en zorgen. Structuur en dagbesteding vallen vaak weg, steunfiguren mogen niet zomaar langs komen. Voor deze gezinnen is specifieke steun nodig.

Lees ook: Tips voor ouders van een kind met een beperking 

Doe het niet alleen

Juist in een situatie als deze is het helemaal niet gek dat je om hulp vraagt. Trek aan de bel bij andere opvoeders die je kent, bij het wijkteam of bij je huisarts. Zeker wanneer je merkt dat de spanningen verder oplopen en dit invloed heeft op je slaap of je incasseringsvermogen.

Bespreek samen wie of wat jullie gezin hierbij kan helpen. Professionals werken zo veel mogelijk door. De aandacht voor opgelopen spanningen in een gezin en de veiligheid van kinderen heeft voor hen topprioriteit.

#goedverbonden

Door de coronamaatregelen zijn professionals niet altijd fysiek beschikbaar. Maar als je als ouder of opvoeder aangeeft dat het teveel wordt, zullen professionals hier goed naar luisteren en denken ze mee over oplossingen.

Zo is er de telefonische noodlijn #goedverbonden. Dit is een telefonische noodlijn om stoom af te kunnen blazen. Veel (jeugdhulp)organisaties werken hieraan mee. Deze noodlijn wordt bemand door gekwalificeerde professionals. Zij bieden een luisterend oor aan alle gezinsleden die over hun gevoelens of gebeurtenissen willen praten.

Het belangrijkste is om veilig deze crisis door te komen en om als gezin positief met elkaar verbonden te blijven. Je kunt #goedverbonden bereiken via 085 – 864 01 64.

Kinderen toch naar school of opvang?

Als de spanningen thuis te hoog oplopen, kunnen de kinderen overdag worden opgevangen op school of de kinderopvang. Dit geeft jou als ouder rust om zaken op orde te krijgen en zo een liefdevol en rustig thuis aan de kinderen te bieden wanneer ze er ’s avonds weer zijn.

Bespreek de mogelijkheden met de opvang of school van jouw kinderen, of met het wijkteam, de huisarts of je (eerdere) hulpverlener.

Als het niet goed met je gaat

Merk je dat het niet goed met je gaat? Er zijn meerdere organisaties die voor jou klaarstaan. Lees: Een luisterend oor voor jou als ouder.

Bij lichte psychische klachten en sociale problemen kun je zelfhulp via internet vinden. Veel mensen vinden het lastig om te praten over hun psychische problemen. Je kunt daarom ook anoniem deelnemen aan online zelfhulp.

Het is ook mogelijk om direct contact te leggen met je huisarts, het wijkteam of een hulpverlener van MIND Korrelatie.

Als je denkt aan zelfdoding, bel dan alsjeblieft 0900-0113 of chat met vrijwilligers op de site van 113 Zelfmoordpreventie. Zij zijn dag en nacht bereikbaar en willen je graag helpen.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies