Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Wat als spanningen bij jou thuis oplopen door het coronavirus?

Informatie voor jongeren- laatste actualisatie: 21 mei 2020

Het is een rare en spannende tijd. Door het coronavirus is het leven van jongeren flink veranderd. Je kan nog niet naar school, maar het is geen vakantie, want je moet thuis je huiswerk maken. Je bent veel meer thuis met je ouders, broers of zussen. Je kan niet makkelijk met vrienden afspreken. Dat kan voor spanningen zorgen.

Gelukkig worden de maatregelen voor jongeren wat minder streng. De middelbare scholen gaan 2 juni weer open als een 'anderhalvemeterschool'. Mbo en hbo scholen gaan 15 juni weer open voor praktijklessen en toetsen. En jongeren mogen weer sporten en trainen in de buitenlucht. 

Toch betekent dit dat je voorlopig nog veel thuis bent. Dit kan zorgen voor verveling of juist voor meer drukte in huis, waardoor spanningen en stress ontstaan. Ruzie met je ouders, of juist met je broers en zussen. Misschien waren er al problemen en worden deze nu erger.

Tips bij lichte spanningen thuis

1. Neem een time-out.

  • Tel tot 10.
  • Adem diep in en uit.
  • Ga even naar buiten.
  • Ren een rondje of stomp in een kussen.
  • Zoek een plek in huis waar je even alleen kan zijn. Misschien heb je een eigen kamer waar je je terug kan trekken? Maar je kan ook ‘’alleen’’ zijn door je oortjes in te doen en een muziekje op te zetten.  

2. Praten lucht op.

Probeer een ruzie met je familieleden uit te praten. Vertel elkaar hoe je je voelt, waar je je zorgen over maakt, wat er mis ging. En bespreek oplossingen over wat je kan doen als het weer hoog oploopt. 

Maar misschien wil je juist met iemand buiten je familie praten.

Je kan je vrienden of vriendinnen nu misschien minder of niet zien, maar je kan ze wel bellen, Zoomen, appen enzovoorts. Misschien zitten zij in dezelfde situatie en kun je even lekker klagen en tips uitwisselen. Misschien herkennen ze jouw zorgen niet, maar kunnen ze wel naar je luisteren.

Of praat met je leraar, lerares, een oom of tante over zorgen die je hebt. Als je regelmatig piekert, of soms slecht slaapt. Misschien kan hij of zij je helpen, met je meedenken of gewoon naar je luisteren. 

Je kunt ook bellen (0800 0432) of chatten met de Kindertelefoon om te praten over je zorgen.

3. Zorg voor een dagritme

Je kan beter omgaan met spanningen thuis als je genoeg slaapt, gezond eet en genoeg beweegt. Dus…. zorg voor een ritme in je dag, juist nu je nog niet naar school gaat.

Sta op tijd op, ga douchen, ontbijten en plan tijd in voor je huiswerk. Maar maak zeker ook tijd vrij voor ontspanning. En ga op tijd naar bed. Kom ook in beweging. Het is verleidelijk om juist nu veel op social media te zitten of achter de televisie, maar voor je lichaam en geest is bewegen erg goed! Misschien kun je de hond van je buren uitlaten?

Meer tips over je mentale gezondheid vind je hier.

4. Doe iets leuks!

Leuke dingen doen zorgt er vaak voor dat je je beter gaat voelen. Je krijgt er positieve energie van. Sommige dingen waar jij blij van wordt, mogen nu niet. Zoals uitgaan met vrienden en afspreken met groepjes. Hobby’s of clubs in groepsverband gaan niet door. Maar wat kan nu wel?

Voor veel jongeren is het fijn dat er sinds 29 april weer in groepsverband buiten gesport mag worden. Waar word je nog meer blij van? Een boek lezen, een cabaretvoorstelling of een comedyfilm op Netflix kijken? Je kan ook iets creatiefs doen, zoals tekenen of schilderen.

Voel je je toch vaak alleen en verveeld? Kijk hier voor meer tips tegen eenzaamheid.

Wat te doen als de spanningen thuis erg groot zijn?

Soms blijft het niet bij een irritatie of een woordenwisseling. Er wordt bijvoorbeeld geschreeuwd en geslagen thuis, of er vinden ongewenste seksuele handelingen plaats.

Schelden, slaan, schoppen

Misschien lukt het je ouders nu niet zo goed om de sfeer thuis goed te houden. Misschien moet je veel voor jezelf of voor een jonger broertje of zusje zorgen of wordt er thuis veel geschreeuwd naar elkaar. Schelden, slaan en schoppen noemen we kindermishandeling. Als dat bij jou thuis gebeurt, is het belangrijk om hulp te zoeken.

Praat met iemand die je vertrouwt, dat kan helpen. Lees de tips bij ‘Praat erover!’

Op deze websites vind je filmpjes over Kindermishandeling:

Heeft een van je ouders psychische of verslavingsproblemen en zijn er daarom veel spanningen thuis? Kijk dan ook eens op deze Instagram van KoppKoAmsterdam, de website van Trimbos, of de website Kopstoring

Ongewenste seksuele handelingen

Als je wordt gedwongen tot het uitvoeren, ondergaan of kijken naar seksuele handelingen of je wordt tegen je zin aangeraakt, betast of uitgekleed, heet dat seksueel misbruik. Ook dan is het belangrijk dat je hulp zoekt en hierover praat met iemand. Lees de tips bij “Praat erover!”.

Kijk de filmpjes van Centrum Seksueel Misbruik:

 Wat is seksueel misbruik

Bekijk het filmpje Wat is seksueel misbruik?

Seksuele of criminele uitbuiting

Zowel meisjes als jongens kunnen in handen vallen van een loverboy. Meestal zijn het jongens die vooral jonge meisjes of jongens voor zich inpalmen. Ze maken ze afhankelijk, dwingen ze tot werk of seks tegen betaling. Het doel van een loverboy is altijd om hier zelf geld aan te verdienen. Is dit bij jou het geval en zoek je hulp? 

Praat erover!

Voor kindermishandeling en seksueel misbruik hoef je je niet te schamen, want het ligt niet aan jou. Praten kan helpen.

  • Wie kan er goed naar jou luisteren? Bel, mail of app met iemand die je vertrouwt. Een van je ouders, leraren of mentor. Een oom of tante, of de vader of moeder van een vriend of vriendin. Of iemand anders die je goed kent. Die persoon kan je helpen.
  • Of praat je liever met een onbekende? Je kunt gratis bellen (0800-0432) en chatten met de Kindertelefoon. Zij luisteren naar je en helpen je. 
  • Je kunt ook gratis bellen naar 0800-0188 of chatten met Centrum Seksueel Misbruik.
  • Op de pagina Wie kan mij helpen? Vind je contactgegevens van meer organisaties waarmee je kunt chatten of bellen.
  • Heb je daar niet genoeg aan, omdat het niet goed met je gaat en je slecht slaapt of erg somber bent? Bel dan met de huisarts of het wijkteam. Als je die nummers niet kan vinden en de nood is heel hoog, bel dan 112. Daar zijn altijd mensen die naar je luisteren en willen dat het goed met je gaat. Denk je eraan om jezelf pijn te doen? Bel 0900-0113 of chat met vrijwilligers op de site van 113 zelfmoordpreventie. Zij zijn er ook dag en nacht om je te helpen.

Zorgen om een vriend(in) of klasgenootje

Maak je je zorgen om een klasgenoot of vriend(in)? Bijvoorbeeld omdat je diegene al een tijd niet hebt gezien bij de online lessen. Of omdat je veel geschreeuw hoorde op de achtergrond tijdens het (beeld)bellen?

Als je denkt dat iemand in de problemen zit en hulp nodig heeft, praat er dan over met je ouders, leerkracht of een andere volwassene. Zij kunnen dan eens vragen aan je vriend(in) of klasgenoot en zijn of haar ouders hoe het gaat en of het thuis allemaal lukt.

Je kunt ook bellen (0800 0432) of chatten met de Kindertelefoon om te praten over je zorgen.

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies