Leven en werken met het coronavirus

Sport en bewegen

Informatie voor jongeren en jongvolwassenen- laatste actualisatie: 10 maart 2021

Het is gezond om te bewegen en sporten. Wat kan wel en niet? Je leest het op deze pagina.

Mag ik samen sporten?

Ja dat mag. 

  • Ben je jonger dan 17 jaar? Dan mag je met je team buiten sporten. Je mag ook wedstrijden spelen met teams van je eigen club.
  • Ben je tussen de 18 en 26 jaar? Dan mag je met je team op de sportclub buiten sporten. Het mag ook op locaties die door de gemeente zijn aangewezen. Wil je in het park sporten? Dat mag in groepjes van twee, exclusief trainer.
  • Ben je ouder dan 26 jaar? Dan mag je buiten sporten op anderhalve meter afstand met maximaal vier personen. Dat mag alleen bij sportverenigingen. Of op plekken die de gemeente heeft aangewezen.

Waar moet ik op letten als ik wil sporten?

  • Ga niet sporten als je verkouden bent, een loopneus hebt, keelpijn hebt, opeens niets meer ruikt of proeft, hoest of als je koorts hebt of benauwd bent. Als iemand bij jou thuis meer dan 38 graden koorts heeft of benauwd is, dan blijf jij ook thuis.
  • Je niest in je elleboog.
  • Je wast voor en na het sporten je handen.
  • De sportkantine, de douches en de kleedkamers zijn dicht.
  • Je mag trainingswedstrijden spelen tegen teams van de eigen sportclub. Daar mag geen publiek bij zijn. 

Ik sport niet bij een sportvereniging. Hoe blijf ik toch in beweging?

Je mag weer buiten sporten met je team als je 26 jaar of jonger bent. Ben je geen lid van een sportvereniging? Ook dan kan er een hoop wél.

Een paar tips:

  • Bootcamp in het park. Je mag in groepjes van 2 sporten. Organiseer zelf de bootcamp met je vrienden. Of volg een bootcamp met instructeur.
  • Ken je Runbrandt? Hij maakt hardloopkunst. Als hij gaat rennen, gaat het niet om een snelle tijd, maar om de tekening die hij met zijn route maakt. Je kunt op zijn websitewat routes vinden. En je kunt ze natuurlijk ook zelf uittekenen in jouw wijk. Wel voor de avondklok binnen zijn.
  • YouTubefilmpjes blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie. Van zwemmen op het droge tot crossfit op hoog niveau. En van pilates voor beginners tot paardrijoefeningen voor in huis. Sportkleding aan en gaan!
  • Gooi briefjes bij de buren door de bus waarop je jezelf aanbiedt als hondenuitlater. Hond blij, thuiswerkende buurman blij en jij blij.
  • Heb je een spelcomputer in huis? De spellen waarbij je veel moet bewegen, zijn voor veel van deze spelcomputers beschikbaar. Bovendien kun je ze vaak samen doen, zowel online als offline.
  • Ga fietsen! Alleen of met een vriend(in). Nu is de tijd om te leren hoe je van het ene fietsknooppunt naar het andere komt. 

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies