Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Je gezond en chill voelen

Informatie voor jongeren en jongvolwassenen- laatste actualisatie: 26 mei 2020

Je gezond, lekker en tevreden voelen, dat is belangrijk. Zeker nu dingen anders zijn door het coronavirus. Misschien vind je het juist wel fijn dat dat je nu wat minder ‘moet’. Maar het is ook heel normaal als je je niet fijn voelt, bijvoorbeeld omdat je piekert, of je zorgen maakt. We geven je hieronder wat tips.

Tips om je gezond en chill te voelen

Hou je niet zo van lezen? Kijk dan het filmpje van NJR hieronder.

Mentale gezondheid NJR

Bekijk het filmpje met tips voor je (mentale) gezondheid

Tip 1: Zorg voor ritme en structuur

Zorg voor ritme en structuur. Hoe doe je dat?

  • Maak elke dag een schema. Wat ga je wanneer doen? Als je moeite hebt om je aan een planning te houden, zet dan een wekker als reminder na elke taak.
  • Sta elke dag op dezelfde (normale) tijd op en ga ook op tijd naar bed.
  • Eet op vaste tijden.
  • Vermijd de verleiding van eindeloos Netflixen en bankhangen.
  • Vergeet niet op tijd te stoppen met (thuis)werken of met schoolwerk.
  • Probeer een vaste opgeruimde plek in te richten voor opdrachten van school. Geen plek? Misschien kun je afwisselen met je huisgenoten, ouders of broers en zussen.
  • Plan ook pauzes en relaxmomenten in. Zoals één (!) aflevering van je favoriete serie kijken, sporten in de woonkamer, of even via WhatsApp, Skype of een andere app bijkletsen met vrienden.
  • Geen werk of school? Zoek activiteiten met uitdaging. Het liefst iets met een concreet resultaat of einddoel. Iets wat je altijd al wilde leren of oefenen. Er zijn genoeg tutorials te vinden op YouTube ter inspiratie. Of denk aan het leggen van een puzzel. Maar overdrijf niet. Je hoeft echt geen Japans te kunnen aan het einde van de coronacrisis.

Ging het een dag wat minder goed met je ritme? Dat geeft niet, het is namelijk heel normaal dat deze situatie wennen is. En dan het niet elke dag even goed lukt. Morgen weer een dag om te proberen.

Tip 2: Eet gezond en slaap en beweeg genoeg

Tips om goed voor jezelf te zorgen:

  • Eet gezond, dat is juist nu heel belangrijk. Zo houd je je weerstand hoog en word je minder snel ziek. Met een goede weerstand ben je ook sneller weer beter. Geen inspiratie voor gezond eten? Kijk eens bij de recepten van het Voedingscentrum.
  • Als je goed slaapt, ben je overdag fit en kan je je beter concentreren op je schoolwerk. Je voelt je ook minder snel geïrriteerd en boos. Verder zorgt goed slapen voor een goede weerstand. Nog een bijkomend voordeel: je ziet er goed uit, geen wallen onder je ogen en een mooie huid. Elke nacht lang genoeg slapen is belangrijk. Voor jongeren van 14 t/m 17 jaar is dat gemiddeld 9 uur per nacht. Het kan wisselen tussen de 8 en 10 uur per nacht. Kijk hier voor tips om beter te slapen of bekijk dit filmpje met een aantal tips.
  • Beweeg voldoende. Het is bewezen dat sporten ervoor zorgt dat je endorfine, serotonine en dopamine aanmaakt. Die stoffen in je hersenen werken tegen angst en depressie. In deze onzekere tijden, waarin alles anders gaat dan je gewend bent, is dat heel belangrijk. Op YouTube staan veel oefeningen die je thuis kunt doen. Je mag ook naar buiten om een frisse neus te halen. En jongeren van 13 t/m 18 jaar mogen weer meedoen aan georganiseerde sportactiviteiten, bijvoorbeeld bij een sportclub. Je moet wel anderhalve meter afstand houden. Lees meer over wat wel en niet mag bij sporten onder het kopje Sport en op de website van de Rijksoverheid.

Tip 3: Laat je niet gek maken

Het is helemaal niet gek om in deze tijd bang of boos te zijn. Je bent zeker niet de enige. Houd in gedachten dat onzekerheid bij het leven hoort. Dat is niet altijd makkelijk.

Mensen zijn geneigd om aandacht te geven aan gevaar. Dat is nuttig en helpt ons overleven. Zo helpt je angst je nu om goede keuzes te maken, zoals fysiek contact vermijden, handen wassen en je gezicht niet aanraken. Zo blijf je zelf veilig en help je anderen veilig te blijven.

Laat je niet gek maken door al het nieuws en alle berichten. Volg betrouwbare bronnen als NOS Journaal, RTL Nieuws en de richtlijnen van het RIVM. Probeer ook positieve verhalen te lezen, of zelf iets positiefs te doen voor een ander. En spreek met jezelf of huisgenoten af wanneer je nieuws en social media volgt. Kijk niet de hele dag op je telefoon om alles te volgen en vermijd horrorverhalen.

Lees meer over het gebruik van social media in deze tijd en het herkennen van fake news bij Tips voor het omgaan met (nep)nieuws

Tip 4: Praat over je zorgen

Het is goed om over je vragen, zorgen of angsten te praten met iemand die je vertrouwt. Zeker nu er zoveel gebeurt om ons heen. Het is voor ons allemaal een bijzondere situatie. Misschien kun je praten met je ouders? Een vriend of vriendin? Of iemand anders?

Kijk ook op de pagina Wie kan mij helpen? voor de contactgegevens van organisaties waarmee je (anoniem) kunt chatten of bellen.

Mag ik nog alcohol drinken of andere drugs gebruiken in deze tijd van corona?

Het advies is om drank en andere drugs te vermijden. Een goede weerstand is belangrijk, vooral nu met het coronavirus. Het gebruik van alcohol, tabak en andere drugs verlaagt je weerstand. Ook heeft het invloed op je eet- en slaappatroon. Dit maakt je vatbaarder voor de negatieve gevolgen van het virus. Houd er ook rekening mee dat je besmet kunt raken via plastic zakjes of door delen van een joint. Met elkaar proberen we de druk op de gezondheidszorg zo veel mogelijk te beperken. Artsen en verpleegsters hebben het al druk genoeg. Neem dus geen onnodige risico’s en vermijd alcohol en andere drugs.

Meer lezen? Kijk dan op de website van drugs en uitgaan of Unity.

Vragen over seks, anticonceptie of soa’s?

Kijk dan op de website van Rutgers, de website van Soa Aids Nederland of de website van Sense. Zij geven op veel vragen een antwoord. Als je vraag er niet tussenstaat, kun je ook chatten met de Sense Infolijn.

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies