Leven en werken met het coronavirus

Je gezond en goed voelen

Informatie voor jongeren en jongvolwassenen- laatste actualisatie: 12 januari 2021

Je gezond, lekker en tevreden voelen, dat is belangrijk. Soms voel je je misschien niet zo prettig, omdat je piekert of je zorgen maakt. Je bent daarin niet de enige. Er zijn veel jonge mensen die last hebben van angstgevoelens, sombere gedachten en eenzaamheid. We geven je hieronder wat tips om de lockdown goed door te komen.

Hoe overleef ik de lockdown?

Het is heel logisch dat je even niet weet hoe je deze lockdown door gaat komen. Probeer de weken daarom in kleine stukken op te delen en doelen te stellen. Maak bijvoorbeeld elke week een plan waarin je zet wat je die week wilt gaan doen. Denk aan: een spelletjesavond thuis, drie taarten bakken en/of trainen om minimaal drie potjes FIFA achter elkaar te winnen. Dat helpt om wat structuur te geven aan je dag. 

Heb je iets meer nodig? Probeer de Grow It!-app eens. In de Grow It! app houd je bij hoe je je voelt, als een soort dagboek. Ook krijg je elke dag een leuke challenge. Het helpt tegen de verveling en je leert jezelf beter kennen. Met elke challenge verdien je punten. Een leuke bijkomstigheid is dat je ook de wetenschap een handje helpt. Wetenschappers proberen met deze app namelijk te snappen waar jongeren behoefte aan hebben.

Concrete tips om je gezond en goed te voelen

Het filmpje hieronder geeft tips om je goed te blijven voelen tijdens de lockdown. Hier kan je meteen mee aan de slag.

Mentale gezondheid NJR

Bekijk het filmpje met tips voor je (mentale) gezondheid

We hebben nog een paar andere tips voor je:

  • Zorg voor structuur: zet dus elke dag je wekker en ga elke dag rond dezelfde tijd slapen.
  • Probeer bezig te blijven. Dat kan met school of werk, maar ook met activiteiten die jou uitdagen. Leer bijvoorbeeld een taal!
  • Let erop dat je blijft bewegen en gezond eet. Dat zorgt er ook voor dat je minder snel ziek wordt.
  • Gebruik geen (of in elk geval niet te veel) drugs en alcohol.
  • Wees ook lief voor jezelf. Die structuur hoeft ook weer niet altijd.
  • Blijf in contact met anderen. Bel elkaar bijvoorbeeld een keer op in plaats van alleen te appen.
  • Als je grote last hebt van angst, somberheid of eenzaamheid, kan je ook altijd bij je huisarts terecht.

Iets doen voor een ander kan helpen om je nuttig te voelen

Juist in een lastige periode , zoals in coronatijd, kun je besluiten om iets te doen voor een ander. Het kan je helpen om je nuttig te voelen en dat heeft een positieve invloed op je gezondheid.

Je kunt natuurlijk mensen in je omgeving helpen door boodschappen voor ze te doen of een wandeling met ze te maken. Je kunt ook een kijkje nemen op de website van de maatschappelijke diensttijd (MDT). Zo ontdek je jouw talenten en doe je tegelijkertijd iets goeds voor een ander. Je kunt ook lezen over wat je leeftijdsgenoten al hebben gedaan in coronatijd. Misschien krijg je er inspiratie van!

Ik pieker veel. Wat kan ik daartegen doen?

Het is niet gek als je je zorgen maakt of piekert in deze tijd. Ben je erg veel aan het piekeren? Probeer dan per dag één piekerkwartier te plannen. Dan mag je piekeren zoveel je kan! Probeer de rest van de dag tegen jezelf te zeggen 'ik ga nu even niet piekeren. Dat doe ik in mijn piekerkwartier'.

Ook is het goed om over je vragen, zorgen of angsten te praten met iemand die je vertrouwt. Misschien kun je praten met je ouders? Een vriend of vriendin? Of iemand anders?

Kijk ook op de pagina Wie kan mij helpen? voor de contactgegevens van organisaties waarmee je (anoniem) kunt chatten of bellen. Daar zijn ze voor.

Sporten is voor mij een uitlaatklep. Kan dat nog?

Ga vooral elke dag even naar buiten. We weten uit onderzoek dat bewegen en naar buiten gaan helpt om je goed te voelen. Lees op de pagina Sporten wat je nog wel kunt doen tijdens de lockdown. 

Mag ik nog alcohol drinken of andere drugs gebruiken in deze tijd van corona?

Een goede weerstand is belangrijk, vooral nu met het coronavirus. Het gebruik van alcohol, tabak en andere drugs verlaagt je weerstand. Ook heeft het invloed op je eet- en slaappatroon. Dit maakt je vatbaarder voor de negatieve gevolgen van het virus. Houd er ook rekening mee dat je besmet kunt raken via plastic zakjes of door delen van een joint. Na 8 uur 's avonds mag je geen alcohol of softdrugs meer kopen. Ook is het verboden om na 8 uur 's avonds alcohol te nuttigen op straat. Neem liever geen onnodige risico's en vermijd alcohol en andere drugs.

Vragen over seks, anticonceptie of soa's?

Kijk dan op de website van Rutgers, de website van Soa Aids Nederland of de website van Sense. Zij geven op veel vragen een antwoord. Als je vraag er niet tussen staat, kun je ook chatten met de Sense Infolijn.

Meer lezen

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies