Leven en werken met het coronavirus

Tips tegen je coronadip

Informatie voor jongeren en jongvolwassenen- laatste actualisatie: 16 april 2021

Het kabinet heeft de eerste stappen van het openingsplan aangekondigd. Vanaf maandag 26 april kunnen jongeren in het hbo en wo een dag per week les op locatie volgen. Vanaf woensdag 28 april gaan de andere aangekondigde versoepelingen in. We passen de informatie op onze website hier zo spoedig mogelijk op aan. Kijk voor meer informatie over de versoepelingen op de website van de Rijksoverheid.

Soms voel je je misschien niet zo prettig voelen. Dan pieker je veel of kun je je slecht concentreren. Je bent niet de enige. Deze tijd is voor veel jongeren en jongvolwassen moeilijk. Wat helpt om je beter te voelen als het even niet zo lekker gaat? En wat kun je zelf doen je goed te blijven voelen?

Bewegen en sporten: ja het helpt echt

We weten uit onderzoek dat bewegen helpt om je mentaal en fysiek goed te blijven voelen. Een half uurtje per dag even goed bewegen helpt al! Dus wandel, fiets of ren de trap op en af. Vind je dit saai? Dan zijn er genoeg manier om het leuk te maken voor jezelf:

  • Loop samen met één van je vrienden.
  • Maak er een competitie of spel van. Wie van je familie en vrienden loopt het meeste per week? Gebruik bijvoorbeeld de app Ommetje of Strava. Daag jezelf uit om iedere ochtend een rondje te lopen. Neem af en toe eens een andere afslag of luister naar een podcast.
  • Ben je meer van het hardlopen? Dit kun je spannender maken met de app Zombies, Run! Of loop een route die van bovenaf een tekening vormen: kies een leuke route op Runbrandt

Lees meer over Sporten en bewegen op deze pagina.

Spreek af met anderen

Contact met anderen mensen heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid. Als je je somber voelt en al een tijd nergens zin in hebt, kun je ertegenop zien om iemand te bellen of af te spreken. Toch is het juist op die momenten goed om het wél te doen.

 Een paar tips:

  • Spreek een vaste avond in de week af om te eten of om te bellen.
  • Ben je student? Kijk wat jouw school organiseert. Denk aan groepjes studenten die gekoppeld worden om te wandelen. Zo leer je ook nog eens nieuwe mensen kennen.
  • Soms lukt afspreken niet. Ook door contact met anderen via beeldbellen, voiceberichten en appjes kun je je al beter voelen.

Kijk ook op de pagina Ik voel me alleen voor meer tips.

Blijf bezig

Probeer elke dag iets nuttigs te doen. Het helpt wel écht. Wees wel lief voor jezelf als het een keer niet lukt. Dat is oké, morgen probeer je het gewoon nog een keer.

Een paar tips:

  • Ga even naar buiten.
  • Doe iets creatiefs. Tekenen, handlettering, diamond painting. Volg een tutorial op YouTube. Je kunt alles leren.
  • Daag jezelf uit. Leer iets nieuws of doe iets wat je niet eerder hebt gedaan. Een nieuwe hobby, een instrument leren bespelen of trainen voor een halve marathon? Alles kan.
  • Piekerkwartier. Pieker je veel? Probeer dan per dag één piekerkwartier te plannen. Dan mag je piekeren zoveel je kan! Probeer de rest van de dag tegen jezelf te zeggen 'ik ga nu even niet piekeren'.
  • Maak playlists van nummers die je blij maken. Bijvoorbeeld nummers die je terugbrengen naar een leuke vakantie. Zet ze elke dag even aan. Geniet in stilte of dans ongegeneerd je hele huis door.
  • Ruim je kamer op. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Je voelt je dan rustiger en nuttiger. Grote kans dat je je beter kunt concentreren op je school, studie of werk.
  • Kook internationaal. Op reis gaan zit er nog niet in. Organiseer een internationale week en kook iedere dag een gerecht uit een ander land. Wel eens gehoord van waterzooi of spaghetti alla puttanesca? Absoluut het proberen waard!

Iets voor een ander doen

Juist in een lastige periode kan het helpen om iets te doen voor een ander. Hierdoor voel je je nuttig. En dat helpt om je goed te voelen. Doe bijvoorbeeld boodschappen voor je oudere buurvrouw. Maak een wandeling met een studiegenoot. Stuur iemand een (handgeschreven) kaart of een lief berichtje. Ook kun je bijles geven aan middelbare scholieren of je talenten ontdekken met de maatschappelijke diensttijd (MDT). Benieuwd wat leeftijdsgenoten doen in coronatijd? Dat lees je hier.

Op de website van Rode Kruis lees je tips hoe je iemand kan helpen die even in een dip zit. Vind je het lastig wat je moet zeggen tegen iemand die een dip heeft? Kijk dan op de website Hey het is oké.

Praat erover: een dip is heel normaal

Het is heel logisch en normaal als het even niet zo lekker gaat. Je bent echt niet de enige die zich zo voelt. Niets om je voor te schamen dus. Praat erover met je vrienden en familie. Dan kun je even je verhaal kwijt, en dat lucht op.

Wil je liever met iemand anders praten? Bel dan met de Kindertelefoon (tot 18 jaar) of de Alles oké? Supportlijn voor jongvolwassenen. Of kijk op de pagina Wie kan mij helpen? voor nog meer chat en hulplijnen speciaal voor jongeren.

Merk je dat je je al langere tijd somber of depressief voelt? Je kunt altijd je huisarts bellen. Heb je zelfmoordgedachtes? Je kunt altijd gratis met 0800-0113 bellen of chatten op de website 113

Deze apps en websites helpen je een handje

Soms kan je gewoon wel wat hulp gebruiken om te werken aan je mentale gezondheid. Gelukkig zijn er apps die je een handje helpen:

  • In de Grow It!-app houd je bij hoe je je voelt, als een soort dagboek. Ook krijg je elke dag een leuke challenge.
  • Bekijk de website App-wijzer. Hier staan apps die je helpen om je mentaal goed te voelen.
  • Wil je proberen of mindfulness wat voor jou is? Kijk de serie Headspace: a Guide to Meditation op Netflix.
  • In de app van maha ontdek je wat anderen doen om zich goed te voelen. Je kunt jouw ideeën ook delen.
  • Doe de challenge #skipdecoronadip op de website van Rode Kruis. Je kan de challenge met 7 opdrachten samen met vrienden doen. Wanneer je maar wilt.  
  • Pieker je veel, heb je slaapproblemen of stress? Doe dan één van de gratis online trainingen op de website snelbeterinjevel.
  • Waarom voelen vooral jongeren zich zo slecht, en: wat kan je daar aan doen? NOSop3 geeft je tips.
  • Waarom is het niet gek dat je je soms somber voelt? De wetenschapsagenda legt het je uit.

Meer informatie

Wil je meer weten over psychische klachten, somberheid of depressie? Kijk dan eens op deze sites:

  • Last van somberheid? Kijk dan op de website Mentaal Vitaal voor betrouwbare informatie en tips. Je vind hier ook een mooie oefening om jezelf complimenten te geven.
  • Vraag je je af of je een dipje hebt of misschien toch een depressie? Doe de Depressietest op de website van Wij zijn Mind.

Mentale gezondheid NJR

Bekijk het filmpje met tips voor je (mentale) gezondheid

Jouw reactie

Heb je vragen of opmerkingen over de informatie over omgaan met de gevolgen van het coronavirus op onze website? Dan kun je reageren via coronavirus@nji.nl. Hiermee kunnen we de informatie op onze website actualiseren.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies